ک مثل کارآفرینی مثل کتابخانه سازی، ساخت کتابخانه روستایی با پول فروش مانتو

به گزارش وبلاگ وبکو، به گزارش خبرنگار خبرنگاران در خراسان رضوی، ماجرا از این قرار است که از سه سال پیش با تامین زمین، نقشه و ... کار ساخت یک کتابخانه در روستای سیدآباد با حدود 1500 نفر جمعیت، جایی بین سبزوار و نیشابور، کلید می خورد. هزینه های ابتدایی ساخت کتابخانه را خانواده ای تأمین نموده که زادگاهشان آنجا بوده و علاقه ای ندارند نامی از آن ها برده گردد. البته این کتابخانه قرار نیست مانند فقط یک کتابخانه باشد؛ جایی است که کار و فرهنگ در آن به هم رسیده اند.

ک مثل کارآفرینی مثل کتابخانه سازی، ساخت کتابخانه روستایی با پول فروش مانتو

البته جالب است که به جز مطلب عباسعلی سپاهی یونسی از نویسندگان، شاعران و روزنامه نگاران خراسانی که بهمن ماه سال گذشته سری به این منطقه و روستا زده و گزارشی از سفرش منتشر نموده، تا به امروز مطلب دیگری از این کوشش و حرکت ارزنده فرهنگی منتشر نشده است؛ علتش احتمالا رسانه ای نبودن آدم هایِ البته خوش فکر این حرکت است که بیشتر از حرف زدن، دوست دارند که کار نمایند.

جمعی حدودا 50 نفره از اهالی روستایی با نام گوین که برگرفته از کوه های گوین که این روستا در دامنه آن قرار گرفته است، دست به کار می شوند و با احیای هنرهایی همانند پارچه بافی، سوزن دوزی و ... کارآفرینی را شروع می نماید. این گروه با فراوری مانتو، شال ، کیف، رومیزی، رانر و کوسن با پارچه دستباف، رنگرزی گیاهی و سوزن دوزی دستی و کاملاً متناسب با زیست پایدار و ویژگی های محیط زیستی محصولاتی فراوری نموده اند که در معتبرترین فروشگاه های صنایع دستی و کتاب فروشی های شناخته شده تهران مثل شهر کتاب ها، نشر چشمه و نشر ثالث عرضه می گردد.

صنایع دستی و الیاف طبیعی گوین که در بافت پارچه تا دوخت تن پوش و پیرایه سوزن دوزی شده و کار دست با الیاف طبیعی و رنگ گیاهی به وسیله زنان روستایی در حال فراوری است، مسئولیت اجتماعی خودش را هم ساخت کتابخانه سیدآباد اعلام نموده است.

حالا بعد از حدود سه سال اسکلت بتنی کتابخانه در بالای روستا قد علم نموده است، در و پنجره ها و حفاظ ها را سفارش داده اند و مشغول گچ کاری و کف سازی هستند و هرچند به خاطر کرونا، فرایند ساخت طولانی شده است؛ اما این گروه مصمم هستند تا هرچه زودتر کتابخانه را به بهره برداری برسانند، که البته برای این هدف به 70 میلیون تومان بودجه احتیاج دارند.

حالا چند روزی است برای جورکردن این پول و ادامه تامین هزینه ها و با توجه به قرار اولیه شان که از هیچ نهاد دولتی برای کتابخانه یاری اقتصادی دریافت ننمایند، گروه گوین پویش حمایت از ساخت کتابخانه سیدآباد را با فروش 100 عدد مانتو و 50 جفت کیف و کوله پشتی و سایر محصولاتش بدون هیچ سودی برای خود شروع نموده است و تا به امروز هم حدود 20 میلیون تومان محصول فروخته اند و حدود 50 میلیون تومان دیگر احتیاج دارند.

این فروش برای تامین سرمایه تکمیل ساخت و بهره برداری از کتابخانه سیدآباد است و صددرصدِ عایدی فروش از طرف خریداران، به صورت مستقیم به حساب مشترک دو تن از معتمدان محلی واریز می گردد تا صرف تکمیل کتابخانه و بهره برداری از آن گردد.

از زمانی که این پویش شروع شده، افرادی برای یاری اقتصادیِ مستقیم اعلام آمادگی کردند، اما این گروه به سه علت از پذیرش یاری اقتصادی مستقیم معذوریت دارند: اول آنکه معتقدند که روستاهای محروم تر و احتیاجمندتر از سیدآباد هم برای دریافت یاری اقتصادی وجود دارد، دوم اینکه امیدوارند با فروش محصولات فراوریی خودشان بتوانند مبلغ مورد احتیاج را تامین نمایند و سوم اینکه تاکید دارند که محصولاتشان کیفیت لازم را دارد، شیک و هنرمندانه است و بعلاوه با نکات محیط زیستی هم در تعامل کامل است.

خریدهای خاصی هم در چند روز اخیر از آنه شده است؛ به اسم نمونه بانویی که نخواسته است نامش اعلام گردد، 21 عدد مانتو را برای یک مدرسه دخترانه و ویژه آموزش بچه ها و نوجوانان نابینا سفارش داده است.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "ک مثل کارآفرینی مثل کتابخانه سازی، ساخت کتابخانه روستایی با پول فروش مانتو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ک مثل کارآفرینی مثل کتابخانه سازی، ساخت کتابخانه روستایی با پول فروش مانتو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید