محتوای پولی در اینستاگرام ، آیا واقعا فعال شدن این ویژگی راهی برای کسب عایدی برای محتواسازان باز می نماید؟

به گزارش وبلاگ وبکو، مطابق خبری که این یکی دو روزه بازتاب زیادی در رسانه های داشته است، اینستاگرام می خواهد به سازندگان محتوا اجازه بدهد که بعضی از محتوای خود را چه در بخش رلیز و چه در بخش پست های روتین، تنها برای مشترکان پولی خود قابل مشاهده و دسترسی نمایند.

محتوای پولی در اینستاگرام ، آیا واقعا فعال شدن این ویژگی راهی برای کسب عایدی برای محتواسازان باز می نماید؟

آدام موسری، رئیس اینستاگرام ، 2 روز پیش در ویدئویی که در توییتر منتشر نموده بود، این مطلب را خبر داد. در این کلیپ، موسری می گوید که ویژگی اشتراک تازه بخشی از کوشش های این اپلیکیشن برای کمک به سازندگان برای کسب عایدی پایدار بوده است.

پست ها و ریلزهای پولی به صورت یک بنر بنفش با نشانی سفیدرنگی که انحصاری و پولی بودن آنها را تعیین می نمایند، متمایز می نمایند و فقط مشترکین پولی یک کاربر اینستاگرام خواهند توانست آنها را ببینند.

در نمایه کاربرانی که محتوای پولی دارند، یک برگه Subscriber home یا خانه مشترکین دیده خواهد شد تا دنبال نماینده ها به محتوای قفل شده، دسترسی پیدا نمایند.

در ویدئوی منتشر شده در توییتر، موسری می گوید که ده ها هزار سازنده در ایالات متحده اکنون به برنامه اشتراک دسترسی دارند.

هزینه اشتراک ماهانه از 0.99 دلار تا 99.99 دلار خواهد بود.

موسری در این ویدئو می گوید: یک چیز واقعاً مهم برای سازندگان در همه جا عایدی پایدار است. اگر یک فراورینماینده محتوا هستید یا یک کسب وکار دارید، یک راه عالی برای ایجاد عایدی پایدار و قابل پیش بینی به وسیله اشتراک است.

اینستاگرام در ژانویه آزمایش ویژگی اشتراک های پولی را در قالب استوری ها و استریم های زنده پولی آغاز کرد. در این زمان تنها 10 کاربر جمله جردن چیلز ژیمناستیک المپیک و آلیزا کلی، اخترشناس، ب

اما الان، ده ها هزار تهیه نماینده محتوا در ایالات متحده به این ویژگی اشتراک دسترسی دارند.

گزینه تازه دیگر چت با مشترک ها است که به سازندگان اجازه می دهد با حداکثر 30 مشترک چت نمایند. چت های گروهی به وسیله مسنجر پشتیبانی می شوند و سازندگان می توانند آن ها را از صندوق پیغام ها یا همان اینباکس یا استوری خود آغاز نمایند.

به نظر می رسد ویژگی تازه در اینستاگرام کوششی آشکاری از سوی متا برای رقابت با سرویس های اشتراک سازندگان مانند Patreon باشد. این شرکت بعلاوه ویژگی های بیشتری را برای رقابت با بزرگترین رقیب این برنامه، تیک تاک، به کار گرفته است.

ماه گذشته، زاکربرگ اعلام نمود که اینستاگرام در حال آزمایش یک فید به صورت تمام صفحه است. به نظر می رسد این طرح به شدت از تیک تاک تقلید می نماید.

اما تصور می کنید که این ویژگی محتوای اشتراکی در اینستاگرام چه تحولی ایجاد کند؟

در ایران سناریوها بسیار فرق دارد.

همان اول کار تعیین است که به نظر نمی رسد برای کاربر ایرانی این ویژگی به درد بخور باشد. چون تبادل اقتصادی مستقیم با یک کاربر ایرانی به خاطر تحریم ها نمی تواند صورت بگیرد. از سوی دیگر اگر به مانند یوتوبرها، بعضی کاربرها به صورت غیرمستقیم حق اشتراک ها را دریافت نمایند، باز هم احتمال ایجاد مسائل فراوانی است.

موضوع بعدی هم این است که اصولا کاربران ایرانی نمی توانند و نیز مایل نیست که حق اشتراک پرداخت نمایند. آنها گرچه از محتوای تبلیغی که فعلا راه کسب عایدی عمده اینسفلوئنسرهاست بدشان می آید، اما مسلما از پرداخت پول مستقیم به آنها بیشتر متنفر هستند و البته فعلا راه ساده ای هم برای پرداخت ندارند.

به نظر می رسد با توجه به شرایط کنونی اگر اینفلوئنسری بعضی از محتواهایش را پولی کند با ریزش کاربر هم روبرو گردد. اما شاید در کشورهای دیگر این ویژگی تازه خیلی کاربردی باشد و اصلا استفاده از آن محدود به اینفلوئنسرها نگردد.

مثلا تصور کنید که یک آموزگار یا مدرس محتوای آموزشی پست کند یا یک وبلاگ نویس ترکیبی از مختوای متنی و ویدئویی خود را پولی کند.

گرچه زیست بوم اینستاگرام بیشتر برای تفریح طراحی شده تا آموزش، اما احتمالا تعداد کاربران کسانی که کار آموزشی جدی را دنبال می نمایند به حد کافی خواهد بود؛ آنقدر که زحمتشان برای فراوری یک دوره آموزشی جبران گردد.

به صورت خلاصه اینستاگرام پتانسیل حرکت در این جهت را هم دارد، اما هم باید شرایط خاص جامعه هر کاربر برای این کار کمک نمایند و هم خود اینستاگرام معماری و ساختارش را برای تسهیل فروش محتوا در بخش هایی به غیر از تفریح صرف تقویت نماید.

یک نتیجه جانبی دیگر این برنامه این است که کاربران با فالوور انبوه شاید دیگر از شر قبول تبلیغات زرد تا حدی می توانند خلاص شوند. البته این بستگی به این دارد که تعرفه تبلیغات جانبی شان بچربد یا حق اشتراکشان. شاید هم از هیچ کدام از عایدیها نخواهند صرف نظر نمایند!

منبع: یک پزشک

به "محتوای پولی در اینستاگرام ، آیا واقعا فعال شدن این ویژگی راهی برای کسب عایدی برای محتواسازان باز می نماید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "محتوای پولی در اینستاگرام ، آیا واقعا فعال شدن این ویژگی راهی برای کسب عایدی برای محتواسازان باز می نماید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید