QD OLED؛ جدیدترین فناوری صفحه نمایش سامسونگ

به گزارش وبلاگ وبکو، بعضی مشخصات کلیدی تلویزیون های QD-OLED تازه سامسونگ دیسپلی به وسیله شرکت صدور گواهینامه شخص ثالث SGS فاش شد.

QD OLED؛ جدیدترین فناوری صفحه نمایش سامسونگ

به گزارش وبلاگ وبکو، SGS گفت پنل های نو قادر به ارائه روشنایی 1000 نیت هستند و می توانند بیش از 90 درصد فضای رنگی BT.2020 را به نمایش بگذارند. این ویژگی نشان دهنده پیشرفت قابل توجه تلویزیون های QD-OLED نسبت به تلویزیون های OLED کنونی در بازار می باشد که به عنوان WOLED نیز شناخته می شوند. این ویژگی ها هفته گذشته در کانال یوتیوب LinusTechTips (LTT) منتشر شده بود و اکنون به وسیله یک شرکت صدور گواهینامه مستقل نیز تأیید شده است.

تفاوت بین OLED و QD-OLED چیست؟

صفحه نمایش های QD-OLED با پنل های OLED قدیمی که مدت هاست به وسیله ال جی فراوری می گردد، در نحوه فراوری تصویر متفاوت هستند. نمایشگر های ال جی OLED، دارای فناوری WRGB می باشند و از ترکیب OLED آبی و زرد برای فراوری پیکسل های نور سفید استفاده می کنند. پیکسل های نور سفید با عبور از فیلتر های رنگی، sub-pixel های قرمز، سبز و آبی فراوری می کنند. علاوه بر این، تلویزیون های OLED نوتر دارای چهارمین پیکسل فرعی بدون فیلتر سفید هستند که برای افزایش روشنایی (به ویژه برای محتوای HDR) طراحی شده است.

QD-OLED با انتشار نور آبی به وسیله نقاط کوانتومی، مقداری از نور آبی را بدون احتیاج به فیلتر رنگی به قرمز و سبز تبدیل می نماید. رنگ آبی به این علت استفاده می گردد که قوی ترین انرژی نوری را دارد. این کار منجر به بهره وری بیشتر انرژی نور می گردد. با توجه به از دست نرفتن نور فیلتر های رنگی، تلویزیون های QD-OLED در مقایسه با OLED های نسل گذشته روشنایی بیشتری ارائه می کنند.

آن ها باید بتوانند در روشنایی شدید نیز رنگ نقطه کوانتومی را بازفراوری کنند. احتمال سوختگی پیکسل یا Burn-in همچنان در QD-OLED وجود خواهد داشت، اما امیدواریم که این پنل ها بتوانند طول عمر بیشتری نسبت به پنل های OLED موجود داشته باشند، زیرا در این حالت پیکسل ها به میزان قبل کار نخواهند کرد. صفحه نمایش سامسونگ از سه لایه OLED آبی برای هر پیکسل استفاده می نماید و این می تواند به حفظ طول عمر یاری کند.

LinusTechTip در ویدیویی به مقایسه تعیینات QD-OLED و G1 OLED ال جی، پرچم دار سال گذشته که دارای پنل OLED Evo بود، پرداخته است. صفحه نمایش QD-OLED سامسونگ تقریباً 200 نیت روشنایی تمام صفحه را دریافت می نماید که در یک قسمت 10 درصدی به 1000 نیت و در قسمت 3 درصدی صفحه نمایش به 1500 نیت افزایش می یابد. (به طور کلی، هر چه یک صفحه نمایش OLED را کمتر روشن کنیم، نور صفحه بیشتری خواهد داشت.)

در مقابل، آنالیز Rtings ال جی G1 نشان می دهد این پنل دارای حداکثر روشنایی 167 نیت در روشنایی تمام صفحه، 827 نیت در یک پنجره 10 درصدی و 846 نیت در یک پنجره 2 درصدی خواهد بود.

پنل های QD-OLED نو نیز در مقایسه با G1 دارای طیف رنگی بسیار گسترده ای هستند. در حالی که طبق گزارشات SGS، پنل نو سامسونگ می تواند بیش از 90 درصد از فضای رنگی BT.2020 و 120 درصد از فضای رنگی DCI-P3 را نمایش دهد. طبق گزارش سایت Rtings , پنل G1 فقط می تواند حدود سه چهارم فضای BT.2020 و حدود 100 درصد از DCI-P3 را نمایش دهد.

نکته مهم این است که پنل نو سامسونگ دیسپلی بدون به خطر انداختن مزایای موجود نمایشگر های OLED به این اهداف می رسد. SGS اعلام می نماید که زاویه دید QD-OLED سامسونگ، حتی بهتر از OLED های موجود است و هنگام مشاهده از زاویه 60 درجه 80 درصد روشنایی را حفظ می نماید. در صورتی که یک OLED معمولی، حدود 53 درصد روشنایی را از این زاویه حفظ خواهد نمود. به گزارش وبلاگ وبکو، تمام این مقایسه ها، با پرچمدار 2021 ال جی که قرار است سال جاری با عرضه مجموعه نوی از تلویزیون های OLED جایگزین گردد، صورت گرفته است. LG Display بعلاوه دارای نسل نوی از پنل های OLED به نام OLED EX می باشد. این پنل ها سطوح روشنایی را تا 30 درصد افزایش می دهند. باید دید آیا این پنل ها رقیب پنل های نو سامسونگ خواهند بود یا خیر؟

برای اطمینان از صحت این ویژگی ها باید منتظر عرضه این محصولات باشیم. به نظر می رسد که آخرین فناوری صفحه نمایش سامسونگ دارای ویژگی های منحصر به فردی است که سبب استقبال سایر شرکت ها نیز خواهد شد. زمان عرضه پنل های نمایشگر نو سامسونگ هنوز تعیین نمی باشد. جالب است که اولین تلویزیون QD-OLED به وسیله سامسونگ معرفی نشده است. بلکه به وسیله سونی بوده که گفت تلویزیون Bravia XR A95K آن از یک پنل QD-OLED نمایشگر سامسونگ استفاده خواهد نمود. بعلاوه شرکت سخت افزاری Alienware نیز، در حال ساخت یک مانیتور کامپیوتر QD-OLED می باشد.

منبع: theverge

منبع: فرارو

به "QD OLED؛ جدیدترین فناوری صفحه نمایش سامسونگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "QD OLED؛ جدیدترین فناوری صفحه نمایش سامسونگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید