8 نکته کلیدی که قبل و بعد از خرید ماشین لباسشویی باید بدانید

به گزارش وبلاگ وبکو، اگر ماشین لباسشویی فعلی شما قدیمی است یا مانند گذشته لباس ها را تمیز نمی کند، وقت آن رسیده است که یک دستگاه نو تهیه کنید. اما در اولین اقدام برای خرید احتمالا با بازار بزرگی از انواع ماشین لباسشویی روبرو می شوید. بنابراین کاملا طبیعی است که به این موضوع فکر کنید که با این همه مدل، چگونه محصول موردنظرم را انتخاب کنم؟

8 نکته کلیدی که قبل و بعد از خرید ماشین لباسشویی باید بدانید

این راهنمای جامع نوشته شده است تا مباحثی از جمله انتخاب برترین ماشین لباسشویی، مدل هایی با مصرف کم آب و برق و البته سوالات رایج درباره استفاده و نگهداری از ماشین لباسشویی را پوشش دهد. درواقع در این مقاله سعی ما بر این است تا نکاتی را برای انتخاب دستگاهی، با ارزش خرید بالا را ارائه دهیم تا به کمک آن در کنار تمیز کردن البسه، بتوان یک کار روزمره را آسان تر پیش برد.

لیست مطالب

1. نکاتی که باید قبل از خرید ماشین لباسشویی بدانید

بسته به میزان استفاده، می توان انتظار داشت که یک ماشین لباسشویی 8 تا 14 سال برای شما عمر کند. پس چه بهتر اگر قبل از خرید، مدتی را صرف برنامه ریزی و آشنایی با ویژگی های لازم برای محصول مدنظر خود کنید. اما قبل از هر چیزی، بهتر است در همین ابتدا طی یک نگاه خلاصه اما دقیق، 5 نکته ضروری که پیش از رفتن به فروشگاه احتیاج است، را به شما یادآور شویم تا حداقل دانش را به سریع ترین راه ممکن به دست آورید.

1. کارایی و مصرف بهینه

به طور کلی مصرف کمتر انرژی در طول عمر هر وسیله ای قابل توجه است. امروزه بیشتر ماشین های لباسشویی و خشک کن های موجود در بازار دارای گواهینامه ستاره انرژی (ENERGY STAR) و برچسب انرژی هستند، اما در کنار این گواهینامه ها آنالیز عملکرد ماشین لباسشویی طبق استاندارد بهره وری انرژی (CEE) هم ضروری است. استاندارد CEE حدودی را بر اساس میزان مصرف انرژی (MEF) و ضریب مصرف آب (IWF) دستگاه مشخص می نماید. بنابراین هر چه دستگاه کارآمدتر باشد و آب کمتری مصرف کند، سطح CEE بالاتری دریافت خواهد نمود.

2. ظرفیت

آیا قصد بزرگ کردن خانواده خود را دارید؟ آیا بچه ها در سنی هستند که دائما بیرون می فرایند؟ یا شرایط خانه ایجاب می نماید که روتختی ها و پتوها را همیشه بشویید؟ این سوالات در کنار سایر مسائل خانواده شما کمک می نماید تا ظرفیت مورد انتظار خود را بشناسید و لباسشویی مناسبی را بخرید. به همین دلیل به یاد داشته باشید که منظور از ظرفیت ماشین لباسشویی، محدوده داخل آن است که بر حسب میزان لباس های وارده به کیلوگرم میزان گیری می گردد. برای فهم بهتر این موضوع بدانید که یک لباسشویی 7 کیلوگرمی برای سه پیراهن، سه شلوار جین، یک ملحفه، دو روبالشی و دو حوله کوچک مناسب است.

3. فضای آشپزخانه

توجه داشته باشید که چه اندازه فضا برای ماشین لباسشویی و خشک کن دارید. علاوه بر آن به میزان فضا برای باز کردن کامل درب ها هم دقت کنید.

4. عادات شست وشو و نظافت

آیا بعد از آغاز چرخه شست وشو ممکن است، باز هم لباس اضافه کنید؟ آیا عادت دارید که لباس ها را پس از خاتمه شست وشو در ماشین لباسشویی رها کنید؟ این موارد هم سوالاتی است که می تواند به انتخاب ماشین لباسشویی با ویژگی های مدنظر شما (انواع روش های شست وشو) کمک کند و احتیاجهای منحصر به فرد شما را برآورده کند.

5. لرزش و صدا

توجه داشته باشید که قرار است ماشین لباسشویی را در کجا قرار دهید. چراکه اگر در نزدیکی پذیرایی یا اتاق خواب باشد، خرید مدل های بی صدا حتی به بهای پرداخت هزینه بیشتر ارزشش را دارد. بعلاوه دستگاه را از نظر میزان لرزش در هنگام عملنمودهای مختلف آنالیز کنید و در پی مدل هایی با لرزش و سر و صدای کمتر باشید.

2. انواع ماشین لباسشویی

هر نوع ماشین لباسشویی دارای مزایا و معایب خاص خود است. ممکن است شما ترجیح دهید لباس های شسته شده را از بالای ماشین لباس شویی خارج کنید و دستگاهی با هزینه کمتر بخرید. یا ماشین لباسشویی با ظاهر مدرن تر و البته قیمت بیشتر بخرید. جدا از اینکه کدام مدل را ترجیح می دهید، دو فاکتور ظرفیت و گارانتی کالا در خرید این محصول بسیار مهم است.

در نگاه اول باید بدانید که تعداد افراد خانواده شما مشخص نماینده ظرفیت ماشین لباسشویی است. ماشین لباسشویی هایی با ظرفیت بیش از 10 کیلوگرم برای خانواده های پرجمعیت انتخاب مناسبی است. بعلاوه در هر حالتی باید به گارانتی خرید توجه ویژه ای داشته باشید. گارانتی ماشین لباسشویی می تواند از یک سال با توجه به شرکت فراورینماینده محصول تا چهار سال متفاوت باشد. حال با این مقدمه به سراغ معرفی انواع مدل های ماشین لباسشویی و مزایا و معایب هر یک می رویم.

ماشین لباسشویی درب از بالا

این مدل از ماشین های لباسشویی را می توان جزو کم هزینه ترین گزینه ها در نظر گرفت. ماشین لباسشویی هایی که درب آن ها از قسمت بالایی دستگاه باز می گردد و اغلب دارای چرخه شست وشوی کوتاه تری (35 تا 65 دقیقه با استفاده از تنظیم معمولی) نسبت به دیگر مدل ها هستند. درست است که این مدل جزو دستگاه های با طراحی قدیمی محسوب می گردد اما قدرت تمیزنمایندگی مناسبی را ارائه می دهند. در کنار ویژگی های مثبت این محصول گفتنی است که این ماشین لباسشویی معایبی هم دارد که به توضیح زیر است:

  • پاک کردن لکه های سخت از روی پارچه چالش برانگیز است!
  • مصرف آب بالایی دارد.
  • زمان خشک کردن البسه اغلب طولانی تر است، چراکه سرعت چرخش مخزن آن نسبت به سایر مدل ها کم تر است. بنابراین آب به راحتی و سرعت از آن خارج نمی گردد.
  • اغلب پر سر و صدا هستند.

ماشین لباسشویی درب از بالا مدل HE

ماشین لباسشویی درب از بالا مدل HE یا بازده بالا (High-Efficiency) دستگاهی است که در فرآیند تمیز کردن، رتبه بسیار بهتری نسبت به قبلی دارد. ظرفیت این مدل از محصولات از سایر مدل های مشابه بیشتر است و سیستم چرخش و شست وشوی آن، آب کمتری مصرف می نماید. نسبتا کم صدا است و با استفاده از آن موقع خشک کردن کمتری را تجربه خواهید کرد. درباره معایب این دستگاه هم میتوان به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • زمان شست وشو طولانی است، بدین معنی که با استفاده از تنظیمات معمولی 60 تا 80 دقیقه زمان می برد.
  • این سیستم برای شست وشوی البسه حساس از جمله لباس کودک مناسب نیست.
  • این مدل از ماشین لباسشویی ها سرعت بالایی در عملکرد خود دارند که می تواند باعث گره خوردن لباس ها به یکدیگر گردد.
  • اغلب دارای مخزن های عمیقی هستند که می تواند عاملی برای دشواری در دسترسی به پایین دستگاه و گرفتن آخرین جوراب باشد.

ماشین لباسشویی درب از جلو

به طور کلی ماشین لباسشویی هایی با طراحی درب از جلو از جمله محبویترین های این حوزه هستند. دستگاه هایی که با وجود آن ها خیالتان از بابت تمیز شدن لباس ها می تواند کاملا راحت باشد. ماشین لباسشویی درب از جلو به الیاف حساس آسب نمی رساند و کمترین مصرف آب را نسبت به دو مدل قبلی دارد. زمان خشک کردن در این دستگاه اغلب کوتاه تر است. همچینین از آنجایی که قابلیت استخراج آب از البسه در این مدل بیشتر است، در مصرف انرژی هم صرفه جویی صورت می گیرد. اما در کنار این ویژگی های مثبت در ماشین لباسشویی درب از جلو، معایبی هم برای دستگاه وجود دارد که شامل موارد زیر است:

  • زمان شست وشوی طولانی، در حدود 75 تا 105 دقیقه دارند (البته نوع شست وشوی انتخابی سهم ویژه ای در این موضوع دارد).

    ارتعاشات و لرزش های ماشین لباسشویی به کف آشپزخانه انتقال میابد (البته گفتنی است که این پدیده در محیط هایی با وجود پارکت و سرامیک محسوس تر است).

    آنالیز های صورت گرفته به وسیله تیم Consumer Reports نشان می دهد که احتمال کپک زدگی در ماشین لباسشویی های درب از جلو بیشتر از نوع درب از بالا است. چراکه 17 درصد از دارندگان این مدل اعلام کردند که ماشین لباسشویی آن ها کپک می زند. در حالی که این میزان در صاحبان ماشین لباسشویی درب از بالا تنها 3 درصد است.

ماشین لباسشویی درب از جلو (مدل کم جا)

تنها مزیت مدل های کم جا نسبت به مدل قبلی را می توان در عرض 61 سانتی متری آن ها را در مواقعی که فضای آشپزخانه بسیار کم است، در نظر گرفت. بنابراین طبیعی است که با توجه به همین تفاوت عرض هم در ارتفاع و عمق با دیگر مدل ها متفاوت باشد. ماشین لباسشویی کم جا تمام مزیت های ذکر شده برای ماشین لباسشویی درب از جلو را دارد و به جز بحث میزان، تفاوت دیگری با مدل های بزرگتر ندارد. اما درباره معایب آن می تواند به گزینه های زیر اشاره نمود:

  • مدل های کم جا تنها در ماشین لباسشویی های درب از جلو دیده می شوند و چنین مزیتی در مدل های درب از بالا وجود ندارد.
  • اگرچه این مدل کوچک است اما معمولاً گران تر از مدل های معمولی درب از جلو است.
  • این مدل ماشین لباسشویی هم لرزش دارند، بعلاوه در مواردی از نوع معمولی هم بیشتر است.
  • زمان خشک کردن و شستن در این مدل ها هم طولانی است.

مینی واش

اگر فضای شما اجازه خرید و قرار دادن یک ماشین لباسشویی با میزان کامل را نمی دهد، ممکن است یک مینی واش (Mini Portable Washing Machine) برای شما مفید باشد. چراکه این مدل ها علاوه بر قابل حمل بودن در شست وشو هم عملکرد مناسبی دارند. بعلاوه مصرف آب و انرژی آن ها کم است. البته باید بدانید که مسلما قدرت این مدل دستگاه نسبت به دیگر مدل ها پایین تر است. این مدل ها در دو دسته دستی و برقی در بازار وجود دارند و برای رفع احتیاج از یک نفر یا شستن لباس های نوزاد بسیار کارا است. به طور کلی مزایا و معایب مینی واش به توضیح زیر است:

  • نصب آسان و بدون دردسر
  • قابل حمل با قابلیت قرارگیری در کمد
  • دوام بالا

معایب

  • خشک کن مجزا ندارد!
  • گاهی ممکن است آب از شیلنگ آن خارج گردد.

3. ماشین لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی های هوشمند می توانند به شبکه وای فای خانگی وصل شوند. درست به همان روشی که دستگاه های دیگر مانند تبلت و تلفن هوشمند قابل اتصال هستند. پس از اتصال از راه دور می توان با استفاده از اپلیکیشنِ مخصوصِ این کار ماشین لباسشویی خود را تنظیم کنید.

البته برای راه اندازی و تنظیم این دستگاه حتما لازم نیست که تلفن هوشمند داشته باشید، چراکه می توانید آن را به صورت دستی هم تنظیم کنید. به یاد داشته باشید که اگر همسر شما صاحب آخرین مدل آیفون است، اما شما همچنان در نوکیا قدیمی خود ماربازی (Snake) می کنید، از راه دور نمی توانید ماشین لباسشویی را روشن و از آن بهره ببرید!

مروری بر قابلیت های لباسشویی هوشمند

ماشین لباسشویی هوشمند، چندین ویژگی کاربردی و مفید دارد که در این قسمت تک تک آن ها را آنالیز می کنیم.

  • کنترل از راه دور با استفاده از اپلیکیشن موبایلی؛ همانطور که در بخش قبل هم اشاره شد، شما می توانید با استفاده از تلفن هوشمند یا تبلت خود ماشین لباسشویی را متوقف یا روشن کنید.
  • انتخاب اتوماتیکِ برنامه شست وشو؛ بلافاصله پس از وارد کردن جزئیاتی ساده در اپلیکیشن خود، اپلیکیشن، مناسب ترین برنامه شست وشو را برای لباسشویی مشخص می نماید.
  • ظرفیت؛ ماشین لباسشویی هوشمند می تواند از ظرفیت 6 کیلوگرم تا 12 کیلوگرم متغیر باشد. بعلاوه این مدل از محصولات قابلیت آنالیز میزان لباس ها و تخصصیص اندازه مناسبی از آب و انرژی را متناسب با حجم لباس های کثیف دارند.
  • تنظیم اتوماتیک میزان ماده شوینده؛ بعضی از مدل های لباسشویی هوشمند قابلیت آنالیز وزن البسه و مشخص اندازه مواد شوینده را متناسب با آن را دارند.
  • عیب یابی؛ ماشین لباسشویی های هوشمند قابلیت شناسایی مسائل و امور مربوط به تعمیر و نگهداری را دارند و می توانند فوراً به وسیله اپلیکیشن این موارد را به شما اطلاع دهند.
  • برنامه های شست وشوی اضافی؛ شما می توانید برنامه های تازه شست وشو را دانلود کنید، تا دستگاه برای شما اجرا کند. به عنوان مثال شست وشو با بخار و عملیات تمیز کردن مخزن از جمله همین موارد است.
  • حافظه ماشین لباسشویی؛ لباسشویی هوشمند می تواند برنامه های پرکاربرد شما را به خاطر آورند و هنگام تنظیم شست وشو به شما پیشنهاد دهد.
  • ایمنی؛ اگر درب لباسشویی باز باشد یا دستگاه به منبع آب وصل نباشد، شست وشو آغاز نمی گردد.
  • اضافه کردن لباس حین شست وشو؛ فراموش کردید که جوراب ها را در ماشین بریزید؟ مسئله ای نیست، بعضی از مدل های هوشمند ماشین لباسشویی دارای ویژگی افزودن آیتم هستند.

4. قابلیت های ضروری یک ماشین لباسشویی

کاملا طبیعی است که هر چه امکانات یک دستگاه بیشتر باشد، قیمت آن هم بالاتر می رود. بنابراین اگر میزان هزینه و قیمت ماشین لباسشویی برای شما مهم است؛ بهتر است هوشمندانه عمل کنید و گزینه های مد نظر خود برای خرید را به دستگاه هایی با عملنمودهای حیاتی تر و بهینه تر محدود کنید. به عبارت دیگر، ویژگی هایی را در نظر بگیرید که راحتی شما را بیشتر و در زمان صرفه جویی می نماید. به همین دلیل در این قسمت 5 ویژگی اساسی برای یک ماشین لباسشویی مدرن را معرفی می کنیم:

  1. قابلیت توزیعِ اتوماتیکِ مواد شوینده (Automatic Dispensers)
  2. کنترل اتوماتیک دما (Automatic Temperature Control)
  3. شست وشوی اضافی (Extra Rinse Cycle)
  4. مخزنِ استیلِ ضدزنگ (Stainless Steel Tub)
  5. هشدار خاتمه شست وشو (End-of-Cycle Signal)

قابلیت توزیعِ اتوماتیکِ مواد شوینده

مطمئنا آنالیز و میزان گیری دقیق مواد شوینده در هر چرخه از شست وشو خسته نماینده است. بنابراین قابلیت توزیعِ اتوماتیکِ مواد شوینده می تواند به راحتی در شست وشو کمک کند. این قابلیت به منظور پخش و توزیع هر نوع ماده شوینده، سفیدنماینده و نرم نماینده در زمان مناسب در بعضی مدل ها وجود دارد. درواقع ماشین لباسشویی با وجود 3 سنسور هوشمند می تواند میزان کثیفی البسه را میزان گیری کند و چرخه شست وشو و پخش مواد شوینده را به طور اتوماتیک تنظیم کند.

قابلیت کنترل اتوماتیک دما

این ویژگی در ماشین لباسشویی های مدرن به شما این امکان را می دهد که به جای مخلوط کردن آب سرد و گرم در نسبت های از پیش مشخص شده، دمای آب برای هر نوع شست وشویی به طور اتوماتیک تنظیم گردد.

شست وشوی اضافی

در ابتدا باید بدانید که اغلب ماشین لباسشویی ها نسبت به گذشته آب بسیار کمتری مصرف می نمایند. بنابراین با وجود چرخه آبکشی اضافی، نگرانی زیادی بابت مصرف آب وجود ندارد. به طور کلی قابلیت شست وشوی اضافی می تواند برای افرادی که پوست حساس به به جامانده مواد شوینده دارند یا با وجود حیوان خانگی همیشه لباس هایی پر از مو دارند؛ بسیار مناسب باشد. بعلاوه با وجود آبکشی اضافی، احتیاج افرادی که به شست وشوی اسلامی اعتقاد دارند هم رفع می گردد.

مخزنی از جنس استیلِ ضدزنگ

به طور کلی اغلب ماشین لباسشویی های هوشمند مجهز به مخزن داخلیِ ضدزنگ و استیل هستند، اما در مدل های قدیم تر این مخزن معمولا پلاستیکی هم است. مخزن های استیل از نظر تحمل سرعت چرخش نسبت به نوع پلاستیک بسیار کاراتر و قوی تر هستند. بعلاوه مدل های استیلِ در این ماشین لباسشویی ها میزان آب خروجی بیشتری دارند. بنابراین کاملا طبیعی است که زمان خشک کردن البسه در چنین دستگاه هایی کم تر است.

هشدار خاتمه شست وشو

شاید در نگاه اول این ویژگی در ماشین لباسشویی چندان کاربردی به نظر نیاید، اما باید بدانید که یک بیب سریع یا یک رشته بوق می تواند کاربردی تر از آن چیزی باشد که فکر می کنید. درواقع این آلارم به شما هشدار می دهد که وقت برداشتن البسه تمیز و خشک رسیده است.

5. میزان و ظرفیت ماشین لباسشویی

ماشین های لباسشویی در ظرفیت ها و میزان های مختلفی در بازار وجود دارند، بنابراین مهم است که با توجه به احتیاجهای خانه خود، انتخاب درستی داشته باشید. اگر ماشین لباسشویی را انتخاب کنید که برای خانواده شما خیلی کوچک است، باید زمان زیادی را برای اجرای چندین چرخه شست وشو تلف کنید. از طرفی اگر دستگاهی که بخرید که بیش از حد بزرگ باشد، احتمالا بابت افزایش هزینه های جاری برق و آب از آن کمتر استفاده می کنید. به طور کلی تشخیص ماشین لباسشویی با میزان مناسب و متناسب با احتیاج خانواده شما ممکن است مشکل باشد. چه خرید آنلاین خرید کنید یا حضوری، این مساله باید آگاهانه آنالیز گردد.

به همین دلیل ضروری است بدانید که ماشین لباسشویی هایی با پهنای حدودی 68 سانتی متر را می توان از نوع میزان معمولی در نظر گرفت که با افزایش حدودا 5 الی 6 سانتی متری پهنای آن ها شاهد افزایش ظرفیت هم هستیم. این مساله در خصوص خشک کن هم صادق است. به طور کلی قبل از خرید ماشین لباسشویی باید ورودی ها و فضای مدنظر را میزان بگیرید تا مطمئن شوید که ماشین لباسشویی تازه می تواند در آن جا قرار بگیرد. فضای مدنظر شما باید حداقل 15 سانتی متر از پشت ماشین لباسشویی برای اتصالات آب و حدود 2 سانتی متر بین ماشین لباسشویی و خشک کن فاصله داشته باشد. درباره دستگاه های درب از جلو هم توجه کنید که درب دستگاه از کدام سمت باز می گردد، چرا که اگر جای قرارگیری دستگاه مثلا کنار دیوار باشد، باز نشدن کامل در باعث دشواری فرایند ورود و خروج لباس ها خواهد شد. گفتنی است که در صورتی که توانایی ایجاد فضای کافی برای دستگاه خود را ندارید می توانید گزینه های کم جا را امتحان کنید.

پس از بحث درباره میزان نوبت به آنالیز ظرفیت مدنظر برای خرید ماشین لباسشویی است. اگر ماشین لباسشویی مدنظر به عنوان یک ماشین 5 کیلوگرمی، یا 7.5 کیلوگرمی یا 10 کیلوگرمی توصیف می گردد، باید بدانید که این مشخصات به وزن خود ماشین اشاره نمی نماید! درواقع این اعداد برحسب کیلوگرم وزنِ البسه برای شست وشوی راحت و کارآمد با ماشین لباسشویی را نشان می دهد. بدون اینکه استفاده از برق، آب اضافی، یا صرف زمان بیشتر مطرح باشد. به طور کلی برای یک فرد مجرد یا یک زوج، دستگاهی با ظرفیت 5 کیلو کفایت می نماید. به خاطر داشته باشید که ماشین های لباسشویی با ظرفیت بالاتر، بزرگ تر و سنگین تر از مدل هایی با ظرفیت کمتر هستند. بنابراین حتماً قبل از خرید، ابعاد و ظرفیت ماشین لباسشویی را به دقت آنالیز کنید. جدول زیر شما را در انتخاب درست تر ظرفیتِ ماشین لباسشویی کمک می نماید.

ظرفیت ماشین لباسشوییتعداد افراد خانوادهمیزان
6 تا 6.5 کیلوگرممجرد، خانواده 2 تا 4 نفرهکوچک
6.5 تا 7 کیلوگرم4 تا 6 نفرمیانه
7 تا 8 کیلوگرم6 تا 8 نفرمیانه
10 کیلوگرمبیش از 8 نفربزرگ

6. 8 فاکتور مهم در نگهداری از ماشین لباسشویی

ماشین لباسشویی ابزاری است که کمک زیادی به شما و خانواده شما می نماید، بنابراین حقش است که به طور دوره ای برای جبران زحماتش وقت بگذارید. به همین دلیل با به کارگیری یکسری نکات ساده برای نگهداری لباسشویی می توانید از خرابی های پرهزینه ای که ممکن است در آینده گریبان گیر این دستگاه گردد، جلوگیری کنید.

  • شلنگ های آب را تعویض کنید.
  • دستگاه را به طور اصولی جایگذاری کنید.
  • دستگاه را تراز کنید.
  • فیلتر پُرزگیر ماشین لباسشویی را تمیز کنید.
  • ماشین لباسشویی را بشویید.
  • از کپک زدن لباسشویی جلوگیری کنید.
  • از مواد شوینده به اندازه کافی بهره ببرید.
  • مخزن را بیش از حد پُر نکنید.

شیلنگ های آب را تعویض کنید

به طور کلی به منظور نگهداری اصولی از ماشین لباسشویی ضروری است تا شلنگ ها را به طور مرتب از نظر برآمدگی، ترک خوردگی، ساییدگی و نشتی آنالیز کنید و در صورت مشاهده هر مسئله ای دست به تعویض بزنید. بعلاوه به طور معمول تعویض شلنگ ها هر سه تا پنج سال یک بار به عنوان بخشی از برنامه تعمیر و نگهداری پیشگیرانه ضروری است.

ماشین لباسشویی را در جای مناسبی قرار دهید

همانطور که در بخش میزان این کالا هم اشاره شد، باید حداقل 15 سانتی متر بین ماشین لباسشویی و دیوار فاصله وجود داشته باشد تا از پیچ خوردن شیلنگ ها و برخورد دستگاه به دیوار (در هنگام کار) جلوگیری گردد.

ماشین لباسشویی را تراز کنید

در طول زمان شست وشو ماشین لباسشویی می تواند بلرزد، تکان بخورد یا حتی آغاز به راه رفتن روی زمین کند. چنین اتفاقی می تواند به کف دستگاه، موتور آن و حتی سطح زمین آسیب برساند. بنابراین نباید تراز کردن دستگاه را از یاد ببرید. با چرخاندن پایه های ماشن لباسشویی در جهت عقربه های ساعت آن ها را پایین آورید و با چرخش آن ها در خلاف جهت ساعت پایه ها را بالا ببرید و متعادل کنید.

فیلتر پُرزگیر ماشین لباسشویی را تمیز کنید

بسته به مدل دستگاه شما، این فیلتر ممکن است در بخش پایینی دستگاه یا نزدیک مخزن شست وشو باشد. بنابراین بهتر است که هر 6 ماه یک بار این فیلتر را تمیز کنید تا عملکرد لباسشویی شما بالا رود.

ماشین لباسشویی را بشویید

تجمع صابون و مواد شوینده می تواند علاوه بر بویی نامطبوع، در عملکرد دستگاه هم اختلال ایجاد کند. پس با استفاده از پاک نماینده های ماشین لباسشویی یا محلول آب داغ، سرکه و جوش شیرین ماشین لباسشویی را روشن کنید تا چند دور بچرخد. با این کار دستگاه را شسته و خوشبو می کنید.

مراقب باشید که دستگاه کپک نزند

بله درست خواندید، در خیلی از موارد که افراد شکایت از بوی بد لباسشویی دارند، علت آن در وجود کپک است. زیرا محیط مرطوب دستگاه برای رشد و تکثیر کپک ها بسیار مناسب است. بنابراین برای جلوگیری از این مساله پس از هر بار شست وشو درب ماشین لباسشویی و قسمت ذخیره مواد شوینده را باز بگذارید تا دستگاه خشک گردد. بعلاوه در مدل های درب از جلو، پس از شستن لباس ها، واشر لاستیکی اطراف درب را هم پاک و خشک کنید.

از مواد شوینده به میزان بهره ببرید

دفترچه راهنمای دستگاه را به دقت بخوانید تا مطمئن شوید که اندازه صحیح و نوع مواد شوینده مناسب برای دستگاه شما چیست. به طور کلی مصرف بیش از حد شوینده و صابون می تواند لکه هایی بر البسه شما به جا گذارد. از طرفی ماشین لباسشویی های تازه با راندمان بالا به کف و مواد شوینده کمی برای شست وشو احتیاج دارند.

لباسشویی را بیش از حد پُر نکنید

البسه و اقلام سنگین یا حجیم را با البسه های کوچک بشویید، چراکه این کار فشار کمتری بر دستگاه وارد می نماید. بعلاوه مخزن را بیش از ظرفیت دستگاه پُر نکنید.

7. راه چارههایی برای کاهش صدای ماشین لباسشویی

آیا ماشین لباسشویی شما در زمان فعالیت به ویژه خشک کردن البسه می لرزد، به طوری که حس می کنید آماده پرتاب به فضا است؟ همه ماشین لباسشویی ها در زمان فعالیت لرزش هایی دارند، اما رفتاری فراتر از لرزش های معمولی و معقول، نشان از وجود مسئله ای در کار است! با توجه به همین موضوع، در این بخش شما را با راه چارههایی به منظور کاهش صدا و لرزش ماشین لباسشویی آشنا می کنیم.

  • توزیع متعادل البسه در مخزن
  • تراز کردن دستگاه
  • استفاده از پَدهای لرزه گیر

آنالیز توزیع متعادل البسه در مخزن

درست مانند تیغه های پنکه سقفی، اقلام و البسه ای که در ماشین لباسشویی خود قرار می دهید باید نسبتاً متعادل باشند. مطمئن شوید که پارچه ها و لباس های سنگین و حجیم، مانند روتختی، در داخل مخزن گلوله نشده و کاملا پخش است. اگر اقلام به میزان کافی بزرگ نیستند که در اطراف مخزن پخش شوند، آن ها را با البسه ای به همان میزان حجیم در طرف مقابل مخزن در تعادل قرار دهید. البته ذکر این نکته ضروری است که این راه چاره در ماشین لباسشویی هایی با درب از بالا کارآمدتر است. چراکه مدل های درب از جلو با چرخش سریع تعادل متناسبی را در مخزن ایجاد می نمایند.

آنالیز تراز بودن لباسشویی روی سطح

پایه های ماشین لباسشویی را دقیق بچرخانید تا به صورت تراز شده و محکم بر روی سطح مدنظر قرار گیرد.

استفاده از پَدهای لرزش گیر

استفاده از پد های لرزش گیر یک راه آسان و ارزان برای محکم و بی صدا کردن ماشین لباسشویی است. این پَد معمولا تشکی از جنس لاستیک قالب گیری شده است که ماشین لباسشویی یا خشک کن روی آن قرار می گیرد. بعلاوه یک جایگزین کوچک تر و ارزان تر نیز وجود دارد که شامل پدهای کوچک جداگانه می گردد و برای هر یک از پایه های لباسشویی مورد استفاده است. در خاتمه گفتنی است که در صورت رفع نشدن این لرزش ها با استفاده از راه چارههای مطرح شده، باید به فکر کمک گرفتن از یک تعمیرکار حرفه ای باشید.

8. شست وشوی لباسِ زیر در ماشین لباسشویی

در بیشتر موارد، شستن البسه زیر در ماشین لباسشویی مسئله ای ندارد، البته در صورتی که آن ها را جداگانه در مخزن قرار دهید. به عبارت دیگر چه در شست وشو بدون ماشین لباسشویی و چه با دستگاه لباسشویی همیشه باید این دسته از لباس ها را به صورت جدا از سایر البسه شست. تحقیقات حوزه میکروبیولوژی نشان می دهد که قرار دادن تنها یک تکه لباس زیر با لباس های دیگر در حین شست وشو می تواند 100 میلیون باکتری ایشریشیا کُلای یا ایی کُلای (Escherichia coli) را به آب منتقل کند؛ باکتری ای که می تواند عاملی برای انواع عفونت ها باشد. بنابراین توجه به رعایت اصول شست وشو در این مورد ضروری است.

در صورت تصمیم برای شست وشوی لباس های زیر با ماشین لباسشویی، باید تنظیمات دستگاه را بر روی شستن دستی قرار دهید. چراکه اغلب این لباس ها دارای بافت نازک و حساسی هستند. بعلاوه توصیه می گردد که این دسته از لباس ها را در کیسه مخصوص لباسشویی قرار دهید. چراکه چنین عملی به جلوگیری از گیر افتادن لباس های کوچک در مخزن و آسیب به دستگاه در هنگام چرخش کمک می نماید.

برترین ماشین لباسشویی های موجود در بازار ایران

در کنار آشنایی با فاکتورهای مهم برای خرید ماشین لباسشویی مناسب، توجه و آنالیز پرفروش های بازار هم می تواند تا حد خوبی در انتخاب مدل مناسب به شما کمک رساند. بنابراین در این بخش 8 مدل ماشین لباسشویی پرفروش و محبوب را با نگاهی تخصصی معرفی و آنالیز می کنیم.

ماشین لباسشویی پاکشوما مدل PWF -1564AJ ظرفیت 15.5 کیلوگرم

از دیرباز تا کنون محصولات پاکشوما نماینده کیفیت در کنار اطمینان برای بیشتر ایرانیان بوده است. ماشین لباسشویی پاکشوما هم از این قاعده مستثنا نیست و مدل PWF -1564AJ با ظرفیت 15 کیلوگرم به وسیله این شرکت طراحی و روانه بازار شده است. ظرفیت بالای این محصول امکان شست وشوی انواع پتو و ملافه را به کاربران می دهد و از این نظر هواداران بسکمک دارد. لباسشویی از نوع درب از بالا است و قابلیت اضافه کردن لباس در حین شست وشو دارد. این ماشین لباسشویی دو موتور قدرتمند (تسمه ای) برای چرخش بهینه لباس ها و افزایش تمیزی آن ها دارد؛ با این حال مصرف انرژی برق آن کم (برچسب انرژی A) محسوب می گردد. لباسشویی دوقلوی پاکشوما قابلیت تنظیم زمان دارد و نسبت به خیلی از مدل های مشابه کم صداتر است.

در کنار این نکات مثبت گفتنی است که این محصول از پلاستیک دو لایه تشکیل شده است که در چنین مدل هایی فرآیند خشک کردن البسه نسبت به مدل های استیل چندان سریع پیش نمی رود. بعلاوه این مدل تنها دارای 3 روش شست وشو است. پهنای این مدل 93 سانتی متر است و عمقی 48 سانتی متری دارد. بعلاوه سرعت چرخش موتورهای آن 400 دور در دقیقه است.

ماشین لباسشویی پاکشوما مدل TFU-73200WS ظرفیت 7 کیلوگرم

از دیگر مدل های محبوب ماشین لباسشویی و ساخته شرکت پاکشوما ماشین لباسشویی درب از جلو مدل TFU-73200WS است. ظرفیت مخزن این محصول برابر با 7 کیلوگرم است و با وجود مانیتوری در قسمت بالایی آن زیبایی مدرنی یافته است. این دستگاه مجهز به سیستم قفل درب PTC، برنامه آبکشی اضافه، شست وشوی سریع همراه با قابلیت تنظیم دور خشک کن است. در کنار این موارد گفتنی است که اگرچه این مدل صدای کمی در حین شست وشو دارد اما با افزایش دور خشک کن ممکن است صدای دستگاه تا حدی آزاردهنده گردد. بنابراین با تنظیم خشک کن بر روی عددی میانه می توان تا حد خوبی از صدای اضافی اجتناب کرد.

لباسشویی پاکشوما مدل TF 73200 پهنایی برابر با 60 سانتی متر، عمقی برابر با 48 و ارتفاعی برابر با 85 سانتی متر دارد، بنابراین با توجه به ابعاد آن، می تواند در آشپزخانه هایی که فضای کوچکی دارند هم به خوبی جا گردد.

ماشین لباسشویی ایکس ویژن مدل TE62-AW/AS ظرفیت 6 کیلوگرم

ماشین لباسشویی مدل TE62-AW/AS یک محصول با کیفیت با ظاهری مدرن از برند ایکس ویژن است که مخزن استیل ضدزنگ مشخصه ای شاخص در آن است. این محصول تا 6 کیلوگرم ظرفیت دارد و برای خانواده هایی با جمعیت میانه بسیار مناسب است. موتور این محصول از نوع تسمه ای و سرعت چرخش آن 1200 دور در دقیقه است7 اما با این وجود در دسته ماشین لباسشویی های کم مصرف و ارزان قرار می گیرد.

از جمله دیگر مشخصه های مجذوب کننده این مدل ماشین لباسشویی وجود 15 برنامه شست وشو در کنار قابلیت شست وشوی سریع است. امکان شست وشوی سریع برای آن دسته از افرادی که عادت به شستن هر روزه البسه خود دارند بسیار کارا است. در کنار این موارد شاید بتوان برترین ویژگی این کالا را رتبه مصرف انرژی آن (+++A) دانست که بسیار اقتصادی است ولی موتور بسیار قدرتمند عمل می نماید. ماشین لباسشویی ایکس ویژن مدل TE62-AW/AS پهنایی برابر با 47 سانتی متر، عمقی برابر با 59 و ارتفاعی 85 سانتی متری دارد.

ماشین لباسشویی پاکشوما مدل TFU-63100 ظرفیت 6 کیلوگرم

یکی دیگر از مدل های محبوب شرکت پاکشوما ماشین لباسشویی مدل TFU-63100 است که تا 6 کیلوگرم ظرفیت دارد. همین ظرفیت بهینه هم این دستگاه را به گزینه ای ایدئال برای خانواده هایی با جمعیت میانه تبدیل نموده است. این محصول دارای سیستم شست وشو بی صدا است که یک ارزش افزوده برای این ماشین لباس شویی محسوب می گردد. یعنی به طور دقیق می توان اعلام کرد که کارکرد آن همراه با لرزش ها و سروصدای زیادی نیست. از طرفی مصرف انرژی TFU-63100 در مقایسه با سایر برندها بهبود مطلوبی را در میان دستگاه های دارای نشان مصرف انرژی (رتبه انرژی++ A است) دارد.

با توجه به موتور نسبتا قدرتمند این ماشین لباسشویی که با سرعت حدبیشتری 1000 دور در دقیقه می چرخد، این رتبه انرژی به معنی مصرف بهینه و مهندسی شده ای است که پاکشوما برای این محصول در نظر گرفته است. درباره ابعاد و ظرفیت این دستگاه هم می توان اعلام کرد که این مدل پهنایی برابر با 60 سانتی متر، عمقی برابر با 47 و ارتفاعی برابر با 85 سانتی متر دارد و از برنامه ها و حالت های خاص شست وشو (21 حالت از جمله لباس بچه، شست وشوی سریع، تعطیلات و…) پشتیبانی می نماید.

ماشین لباسشویی دوو مدل DWK-8143 ظرفیت 8 کیلوگرم

ماشین لباسشویی 8 کیلوگرمی دوو مدل DWK-8143 یکی از تازهترین مدل های لباسشویی فراوری شده به وسیله شرکت دوو (DAEWOO) با طراحی ویژه بدنه، جهت کاهش لرزش است. این دستگاه دارای موتور بدون تسمه با قابلیت 1400 دور در دقیقه است که به وسیله صفحه نمایش تازه خود که در قسمت جلوی لباسشویی قرار گرفته است، به آسانی قابل تنظیم است.

لباسشویی DWK-8143 تمامی لرزش های اضافی را می گیرد و با وجود موتوری قدرتمند، مصرف انرژی پایینی (انرژی +++A) دارد. جالب است بدانید که این مدل لباسشویی مجهز به مخزنی استوانه ای شکل (drum) است که در دسته کامل ترین و پیشرفته ترین نمونه ها قرار گرفته است و مهمترین ویژگی آن صرفه جویی در مصرف آب است. بعلاوه این مخزن دارای برآمدگی های بیضی شکل (Emerald) است تا ضمن حفاظت از الیاف البسه در هنگام شست وشو، کیفیت شست وشوی را هم بالا برود.

ماشین لباسشویی DWK-8143 با استفاده از فناوری نانو سیلور، قادر به از بین بردن بیش از 650 نوع باکتری است. به این صورت که در هنگام شست وشو حدود 400 میلیارد یون نقره را آزاد می نماید و به این ترتیب البسه را استریل می نماید. جالب است بدانید این خاصیت ضد باکتری تا 30 روز پس از شست وشو در لباس باقی می ماند. این مدل پهنایی برابر با 59 سانتی متر، عمقی برابر با 59 و ارتفاعی برابر با 84 سانتی متر دارد و از برنامه ها و حالت های خاص شست وشو پشتیبانی می نماید.

ماشین لباسشویی تی سی ال مدل G82-AW/AS ظرفیت 8 کیلوگرم

برند تی سی ال کوشش نموده است با به کارگیری فناوری های متنوع میزان بازدهی ماشین لباسشویی های فراوریی خود را تا حد زیادی بالا ببرد. در این میان در طراحی و ساخت لباسشویی تی سی ال مدل G82-AW/AS به میزان بالایی به این هدف رسیده است. با توجه به موتور قدرتمند این ماشین لباسشویی که با سرعت حدبیشتری 1200 دور در دقیقه می چرخد، رتبه انرژی +++A است که به معنی مصرف بهینه دستگاه است. از طرفی میزان صدای فراوری شده به وسیله این ماشین لباسشویی در زمان آبکشی برابر با 75 دسی بل و در حالت شست وشو برابر با 62 دسی بل است که جز دستگاه های کم صدا به شمار میرود.

G82-AW/AS مجهز به 16 برنامه مختلف مناسب برای انواع البسه است و در کنار آن برنامه شست وشوی سریع 15 دقیقه ای برای زمانی که لباس های شما خیلی کثیف نیستند و شما زمان محدودی دارید، را هم پشتیبانی می نماید. ماشین لباسشویی تی سی ال مدل G82-AW/AS پهنایی برابر با 59 سانتی متر، عمقی برابر با 52 و ارتفاع 85 سانتی متر دارد، بنابراین با توجه به ابعاد آن، می توان از آن در آشپزخانه هایی که فضای کوچکی دارند هم به خوبی استفاده کرد.

به طور کلی می توان اعلام کرد که این ماشین لباسشویی تقریباً تمام احتیاجهای یک خانواده 5 الی 4 نفره را پوشش می دهد. چراکه مصرف انرژی بهینه، نمایشگر و پنل بسیار باکیفیت و عملکرد مطلوبی دارد.

ماشین لباسشویی آبسال مدل REN7012 ظرفیت 7 کیلوگرم

ماشین لباسشویی آبسال مدل REN7012 دستگاهی با ظرفیت 7 کیلوگرم است که نسبت مصرف آب و عملکرد خوبی دارد. این مدل ماشین لباسشویی دارای اعلان صوتی برای انتخاب برنامه، گزینه ها و اتمام شست وشو است که در کنار وجود برنامه شست وشوی سریع در 19 دقیقه ویژگی کارمدی به شمار میرود.

لباسشویی REN7012 امکان انتخاب دور خشک کن تا 1200 دور بر دقیقه را دارد، اما باید در نظر داشته باشید که قرار دادن دستگاه در این حد از چرخش می تواند صداهای ناهنجار و لرزش زیادی را ایجاد کند. بنابراین پیشنهاد ما انتخاب حد معقولی از چرخش، در زمان استفاده از خشک کن است. درباره جنس مخزن هم باید اشاره نمود که این بخش از دستگاه از کامپوزیت مقاوم در برابر پوسیدگی، خوردگی و عایق الکتریسیته تشکیل شده است (دقت کنید که استیلِ ضدزنگ نیست) و در کنار آن از طراحی ویژه لاستیک دور درب برای تمیزی بیشتر و جلوگیری از جمع شدن آب استفاده می نماید.

پهنای دستگاه هم برابر با 55 سانتی متر، عمقی برابر با 59 و ارتفاع 85 سانتی متری دارد. بنابراین با توجه به ویژگی های این مدل لباسشویی و قیمت آن می تواند از آبسال مدل REN7012 به عنوان انتخابی مناسب، برای یک خانواده میانه چه از نظر اقتصادی و چه از نظر تعداد افراد خانوار نام برد.

ماشین لباسشویی اسنوا مدل SWM-84606 ظرفیت 8 کیلوگرم

شاید برای شما هم قابل توجه باشد اگر بدانید که ماشین لباسشویی اسنوا مدل SWM-84606 همان محصولی است که مردم به برند خارجی ترجیح می دهند. چراکه تقریبا همه احتیاجهای افراد را پوشش می دهد و کمک دهنده مناسبی برای آسان کردن بخشی از کارهای خانه است. SWM-84606 دارای 8 کیلوگرم ظرفیت است که برای خانواده هایی با جمعیت بالا و البته کسانی که نوجوان و جوان (اغلب نوجوانان و جوانان زمان زیادی را در خارج از خانه صرف می نمایند) دارند، مناسب است. بعلاوه با استفاده از این مدل دستگاه امکان اضافه کردن اقلام پس از روشن کردن ماشین وجود دارد. این دستگاه قابلیت پشتیبانی از برنامه ها و حالت های خاص را دارد و سرعت چرخش موتور آن به 1400 دور در دقیقه می رسد. در خصوص میزان آن هم می توان اعلام کرد که دستگاه پهنای دستگاه هم برابر با 59 سانتی متر، عمقی برابر با 63 و ارتفاع 85 سانتی متری دارد که برای دستگاهی با چنین ظرفیتی، نمادی از خوش ساختی و طراحی دقیق آن است.

جمع بندی

در این مقاله از سری مقالات راهنمای خرید شما را با انواع ماشین های لباسشویی و نکات ضروری که پیش از خرید این دستگاه باید بدانید آشنا کردیم. بعلاوه از شایع ترین مسائل این دستگاه و روش های بعضا راحت برای حل آن مسائل سخن گفتیم. در خاتمه نیز هر آنچه برای نگهداری از این محصول لازم بود را به طور کامل توضیح دادیم. تمام کوشش ما در نوشتن این راهنمای جامع و کاربردی، آشنایی شما عزیزان با انواع ماشین لباسشویی و افزایش دقت در انتخاب و خرید این محصول بوده است که امیدواریم مفید واقع شده باشد.

منابع: which?, Consumer Reports, State Farm

منبع: دیجیکالا مگ

به "8 نکته کلیدی که قبل و بعد از خرید ماشین لباسشویی باید بدانید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "8 نکته کلیدی که قبل و بعد از خرید ماشین لباسشویی باید بدانید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید