چگونه ادبیات می تواند به درک خود و دیگری کمک کند؟

به گزارش وبلاگ وبکو، خبرنگاران(ایبنا) نویسنده: آنوپاما راجو/ مترجم: سیدامین موسوی زاده: در یک روز بسیار بارانی، وقتی سعی می کنم در یک جاده گل آلود و خراب پیدا کنم، کمی آسفالت یا بتن آرامش بخش خواهد بود. نه به این دلیل که من قدم زدن زیر باران را دوست ندارم، اما آن قسمت دست نخورده جاده چیزی مشخص به من می دهد. این به من کمک می کند تا در بلاتکلیفی مسیرهای مسدود شده، کاملاً آشفته نباشم.

چگونه ادبیات می تواند به درک خود و دیگری کمک کند؟

از برخی جهات، نوشتن و خواندن این حس مشخص بودن را فراهم می کند، به ویژه هنگامی که فکر نامشخص و گرفته است. زمانی که روزها مبهم است و هنگامی که رنج های مختلف ما را آزار می دهد. قرن هاست که مردم به شگفتی ها، رهایی تخیل و جذابیت ساده و در عین حال جهانی احساسات روی آورده اند که فقط ادبیات می تواند آن ها را ارائه دهد. ما به عنوان انسان در پی ارتباط هستیم و ادبیات - اعم از داستانی، نثر یا شعر - آن تالار بزرگی است که در آن همه ما با نسخه هایی از خودمان ملاقات می کنیم و احساس آرامش می کنیم زیرا تنها نیستیم.

خواندن و همدلی

ما قبلاً می دانیم که بین ماهیت درمانی ادبیات و سلامتی رابطه ای تثبیت شده وجود دارد و ما نیازی به بازنگری در این پارادایم نداریم. اما همه گیری برخی از حقایق ذاتی را آشکار کرده است. همه ما ابهام را در بی رحمانه ترین شکل آن تجربه کرده ایم. ما در درماندگی کامل شاهد از دست دادن، ترس، درد و عصبانیت بوده ایم. بله، هیچ کدام از این ها برای ما انسان ها تازگی ندارد.

اما بر اساس تجربیات من، ماهیت فوق العاده همه گیری ما را مجبور کرده است تا عمیق تر در مورد زندگی، سلامتی و چه گونگی اهمیت سلامتی در زندگی تأکید کنیم. نیاز به سالم ماندن در درجه اول اهمیت قرار گرفته است. تا آن جا که این امر در کلماتی که ما اکنون استفاده می کنیم منعکس شده است: در عباراتی مانند خوب بمان، مراقب باش و با خود مهربان باش.

ما در حال حاضر از اصطلاح سلامت روان با تردید کم تری نسبت به قبل استفاده می کنیم، شاید به این دلیل که برچسب مربوط به آن کمی از بین رفته است. در این بافتار است که من احساس می کنم حضور ادبیات هرگز بیش تر از الان نبوده است - چرا که خواندن آن می تواند کلا به تر باشیم، زیرا ادبیات به ما کمک می کند تا خودمان را به تر بشناسیم.

شاشی دشپانده، رمان نویس، در جستار نگاه نویسنده به ادبیات، داستان و سلامت روانی که در مجله روانپزشکی هند منتشر شده است، جنبه روان پاک ساز نوشتن و این که چه گونه می تواند در سلامتی کلی ما کمک کند را تصدیق می کند. او می گوید: وقتی می نویسم، بیش تر و بیش تر در مورد مردم، در مورد طبیعت مردم یاد می گیرم، مردم را به گونه ای می فهمم که هرگز پیش از آن نفهمیده بودم... در بیان داستان های دیگران، شما گاهی اوقات خود را پیدا می کنید.

هنگامی که خواننده یک قطعه فوق العاده از یک نوشته را می خواند، دیدگاه جدیدی را در مورد همدلی و درک پیدا می کند. ما می توانیم بینش هایی را از شخصیت های داستانی یا شاعرانه بگیریم که ممکن است به ما در مراقبت معنادارتر از دیگری کمک کند.

به عنوان مثال، خواندن درباره شخصیت هایی که از زوال عقل رنج می برند، و درباره شخصیت هایی که روان زخم از دست دادن عزیزان شان را تجربه می کنند، می تواند به ما کمک کند تا بتوانیم زمانی که ناگهان در چنین شرایطی قرار می گیریم، درک بهتری داشته باشیم. برخی تحقیقات حتی ادبیات داستانی را برای متخصصان پرستاری، به ویژه کسانی که در مراقبت از زوال عقل مشغول هستند، توصیه می کند.

ادبیات و فقدان

کتابی که در این زمینه به فکر خطور می کند کتابی از نور: وقتی یک عزیز فکر متفاوتی دارد است از طریق جری پینتو ویراستاری شده است. داستان های این کتاب، عمدتاً شرح حال واقعی کسانی است که مشاهده کرده اند عزیزان شان چه گونه رنج کشیده اند. من نمی دانم چه حسی در زمان نوشتن آن ها داشته اند. اما به عنوان یک خواننده و به عنوان کسی که کتاب را بررسی کرده، فقط می توانم بگویم که این داستان های واقعی، بسیار لازم بوده اند (و هستند).

آن ها من را فراتر از باور قرار دادند و احترام زیادی برای همه کسانی که با فکر متفاوتی کنار آمده اند قائل شدم. در حال حاضر، در شرایط همه گیری، کتاب هایی از این دست اهمیت بیش تری پیدا کرده اند و ما بیش از این نیاز داریم.

همه ما می دانیم که از دست دادن یک عزیز چه گونه است. اندوه و فقدان با احساسات صعب و طاقت فرسایی همراه است که بر ما تأثیر می گذارد. من همیشه در چنین مواقعی شعر را محل زندگی خود می دانم. شعر جدایی از ویلیام استنلی مروین برای من یکی از تلخ ترین تصوراتی است از آن چه مرگ یا غیبت کسی می تواند با فکر ما انجام دهد: غیبت تو از من گذر کرده است/ مانند نخ از میان سوزن/ هر کاری که انجام می دهم با رنگش کوک زده شده است.

چند سال پیش، وقتی یک دوست قدیمی به من گفت چه گونه یکی از شعرهایم وقتی در غم از دست دادن یکی از عزیزانش سوگوار بوده به او کمک کرده، گیج شدم. شاید او بیش از حد سخاوتمند بود و کمی تعارف می کرد - بالاخره من یک دوست بودم. اما در آن لحظه، کاری را که شاید به عنوان نویسنده می توانستم انجام دهم، برای من متجلی کرد. اگر کلماتی که می نویسم اصیل باشند و بتوانند به یک هم نوع کمک کنند، خود را پیروز می دانم. و می دانم که با تحقق این مسئولیت فاصله زیادی دارم.

درک و ابراز همدردی و شفقت در زندگی روزمره ما آسان نیست. شجاعت، صبر و قدرت زیادی می خواهد. اگر صدایی که از طریق شعر یا رمان می شنویم بتواند راه را به ما نشان دهد و به ما کمک کند تا خوب بمانیم، شاید باید به آن گوش بدهیم. خوب باشید، بخوانید، بنویسید.

منبع: اسکرول (طومار)

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "چگونه ادبیات می تواند به درک خود و دیگری کمک کند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه ادبیات می تواند به درک خود و دیگری کمک کند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید