مقایسه و آنالیز انواع هیوندای سوناتا

به گزارش وبلاگ وبکو، برترین مدل هیوندای سوناتا کدام است؟ در این مطلب قصد داریم به مقایسه و آنالیز انواع هیوندای سوناتا بپردازیم تا ببینیم در شرایط فعلی بازار کدام مدل از هیوندای سوناتا انتخاب بهتری است.

مقایسه و آنالیز انواع هیوندای سوناتا

در هر کشوری که بازار فعالی در خرید و فروش و ساخت خودرو دارد، هر محصولی که با نام تجاری خود بتواند در چند نسل دوام بیاورد و مشتریان همیشگی خود را داشته باشد، جزو خودروهای پیروز در آن کشور محسوب می گردد.

امروز در بخش محصولات خارجی بازار معاملات ایران، دو همکار و متحد کره ای یعنی کیا و هیوندای از قدرت و محبوبیت زیادی برخوردارند چرا که با وجود تمام مسائل تحریمی و اقتصادی کشور، همچنان از محصولات بروز خود پشتیبانی می نمایند و نمایندگان ایرانی این دو شرکت با سختی های کمتری در ارایه خدمات پس از فروش روبرو هستند.

آنالیز انواع هیوندای سوناتا

یکی از پیروز ترین محصولات این دو برند، هیوندای سوناتا است که بیش از 30 سال از رونمایی آن در جهان می گذرد. اولین نسخه هایی که از این خودرو به کشور ما رسید از 15 سال پیش و به طور محدود در نسل چهارم و بعدها در تیراژ بیشتر و نسل پنجم سوناتا بوده است.

نسل پنجم این ماشین با کد تجاری NF آغازگر محبوبیت این ماشین در ایران بود و باعث شد تا به همین امروز سوناتا به یک نام و مدل مجذوب کننده و دوست داشتنی بین خریداران داخلی تبدیل گردد.

در مطلب امروز از نمونه های در حال حاضر فعال و در دسترس این خودرو نام خواهیم برد و به بیان تفاوت انواع هیوندای سوناتا خواهیم پرداخت.

1 - هیوندای سوناتا NF

در اولین گزینه از مطلب آنالیز انواع هیوندای سوناتا، به سراغ تیپ NF می رویم. هیوندای سوناتا NF نسل پنجم این خودرو است که در سال 1384 بود که به وسیله نماینده خودش در ایران وارد کشور گردد.

این خودرو برای اولین بار بود که به شکل رسمی و انبوده به کشورمان وارد می شد؛ هرچند که در اواسط دهه 70 شمسی نیز تعدادی محدود هیوندای سوناتا وارد ایران شد. با همه این اوصاف، بیشتر ما ایرانی ها سوناتا را با نسل پنجمش یعنی همان نسخه NF می شناسیم.

هیوندای سوناتا در آن موقع که بازار ایران استقبال خیلی خوبی از تویوتا کمری نشان داده بود پا به خیابان های کشور گذشت و در همان سال توانست محبوبیت بسیار بالایی کسب کند و حتی بسیاری از طرفداران نیسان ماکسیما نیز به این خودروی خوش آب ورنگ کره ای روی آوردند.

هیوندای سوناتا NF در زمان خودش با کسب بالاترین ستاره های ایمنی از موسسه ملی ترافیک بزرگراه های آمریکا (NHTSAّ) توانسته بود به یکی از ایمن ترین و ارزران ترین سواری های جهان تبدیل گردد.

قابل ذکر است که هیوندای سوناتا NF تنها نسلی از سوناتا است که با 3 مشخصات فنی مختلف وارد ایران شد. از مزایای این خودرو می توان به ایمنی بالا، کیفیت ساخت خوب و پیشرانه قدرتمند در مدل 6 سیلندر اشاره نمود. با این حال، هیوندای سوناتا NF از لحاظ استهلاک فنی نمره پایینی را کسب می نماید.

آگهی های خرید و فروش هیوندای سوناتا NF

2 - سوناتا YF

یکی از محبوب ترین انواع هیوندای سوناتا تیپ YF است. تیپ YF این ماشین نام نسل ششم و نسخه نوتر نسل پنجم یعنی NF بود و بعد از فروش های اول، نسخه بازطراحی شده آن در سال 2013 به جاده ها و بازار کشور ارائه شد.

سوناتا YF به نوعی پرفروش ترین و پیروز ترین تیپ سوناتا در ایران محسوب می گردد و مدل های ارایه شده بعدی هنوز نتوانسته اند به این مقدار فروش برسند. در واقع، همین موضوع باعث شده که از سوی کارشناسان و فروشندگان و خریداران از سوناتا به خوش نامی یاد گردد. تمام این رکوردها در حالی ثبت شده که YF فیس لیفت شده تنها طی دو سال به بازار کشور وارد شد و سپس جای خود را به تیپ بعدی داد.

در نسل ششم این ماشین، موتور و گیربکس تغییری ننموده و ادوات و راندمان فنی ماشین مثل موردهای گذشته بود. اما در طراحی خودرو، چراغ های عقب و جلو، فرم آینه ها، رینگ و طرح کنسول روی داشبورد تغییر نموده بود و جلوه زیباتری داشت.

ضمن اینکه در YF نو با حفظ تجهیزات قبلی، امکاناتی مثل دی لایت، گرمکن فرمان و ال ای دی در مه شکن جلو نیز به ماشین اضافه شد. کیفیت ساخت و عایق بندی این ماشین بالاست و کیفیت فرمان پذیری خوبی دارد. اما تعلیق این ماشین کمی خشک دیده می گردد و جنس مواد بکار رفته در کابین آن چندان ایده ال نیست.

آگهی های خرید و فروش هیوندای سوناتا YF

3 - سوناتا LF

در ادامه آنالیز انواع هیوندای سوناتا به نسل بعدی و جانشین تیپ YF می رسیم که حدود 6 سال پیش به ایران وارد شد. اگر چه که استقبال از این مدل به مقدار نسل قبل نبود، اما LF از هر نظر، کیفیت ساخت و رانندگی بهتری دارد و می توان به راحتی پیشرفت یک خودرو را در این محصول دید.

نسل هفتم این سدان خوش ساخت از استحکام بیشتری برخوردار شده و کیفیت رانندگی آن بهبود یافته است. با وجودی که عایق بندی ماشین در نسل قبل مشکل چندانی نداشت، اما این مورد در LF نیز حتی از قبل بهتر شده و دیگر برای باد و صداهای اضافه در کابین جای هیچ نگرانی نیست.

طبق معمول ساختار فنی و مکانیکی این ماشین تغییری ننموده و مثل دو نسل قبل یک موتور 2400 سی سی 4 سیلندر با گیربکس اتوماتیک 6 حالته روی آن قرار گرفته است. در این بخش تنها یک تکنولوژی الکترونیکی به ماشین اضافه شده که عملکرد و زمان بندی سیلندرها را به صورت هوشمند به عهده می گیرد.

شاید یکی از نقاطی که باعث ناامید شدن خریداران از تهیه این مدل می گردد، عدم بهبود در راندمان بخش مکانیکی و همچنان پایین بودن شتاب اولیه این ماشین باشد. شتابی که روی عدد حدود 9 و نیم ثانیه ایستاده و از این نظر نکته ای منفی برای این محصول به شمار میرود.

هیوندای سوناتا LF در دو نسخه فول و نیمه فول در ایران ارائه شده که نسخه فول آن از چند آپشن بیشتر مثل گرمکن های جایگاه و فرمان، سیستم تشخیص نقطه کور و کیسه هوای اضافه و جانبی بهره می برد.

آگهی های خرید و فروش هیوندای سوناتا LF

4 - هیوندای سوناتا هیبرید GL

یکی از مجذوب کننده ترین و نوآورترین انواع هیوندای سوناتا که وارد کشور شد. نسخه هیبریدی این خودرو بود. از مهمترین دلایلی که همواره به عنوان مسبب اصلی عدم تکرار پیروزیت های سوناتا به وسیله تیپ LF در ایران نام برده می گردد، حضور زود و نه چندان با فاصله زمانی زیاد نسخه بازطراحی شده آن در سال 2018 به وسیله شرکت پاکرو در ایران است.

سوناتای نو و معرفی شده هیبریدی بود و با توجه به تفاوت کم قیمتی با نسخه بنزینی خود، تمام طرفداران این مدل را به سمت خود کشید. تیپ هیبریدی در سه نسخه به کشور آمد و در خصوص تفاوت تیپ های هیوندای سوناتا می توان گفت این مدل به جای یک موتور 2400 سی سی همیشگی، حالا یک موتور 2000 سی سی و یک نوع الکتریکی با قدرت 38 کیلووات داشت.

GL یا همان تیپ هیبریدی سوناتا نسبت به مدل های قبلی کشیده تر و مجذوب کننده تر شده است؛ چهره ماشین اسپرت تر و سازندگان از خطوط و طراحی سه بعدی بیشتری در این مدل بهره برده اند. این فاصله و گپ کوچک قیمت تمام شده بین دو مدل بنزینی و هیبریدی به ویژه زمانی باعث خرید و انتخاب بیشتر تیپ برقی شد که کارشناسان و متقاضیان شاهد مصرف بسیار پایین سوخت در این نسخه شدند.

سوناتا GL حدودا نصف مدل بنزینی مصرف سوخت داشت و این نکته بسیار مثبتی برای سوناتا بود که همواره از مصرف سوخت نه چندان پایین آن انتقاد می شد.

آگهی های خرید و فروش هیوندای سوناتا هیبرید GL

5 - هیوندای سوناتا هیبرید GLS

بین تیپ های مختلف انواع هیوندای سوناتا هیبریدی در چهره، طراحی بیرونی و تجهیزات فنی و مکانیکی تفاوتی نیست و هر سه تیپ از یک ساخت بهره می برند. تنها فرق آن ها در بعضی از آپشن ها و بعلاوه شکل و چهره داشبورد و طراحی اتاقک است.

تیپ 2 یا همان GLS نسبت به تیپ یک دارای سنسورهای نقطه کور، سقف پانوراما و سنسور جلو است. در این ماشین باقی امکانات نسخه های قبل حفظ شده و راندمان فنی ماشین نیز مثل تیپ GL است.

یعنی شتاب اولیه کمتر از 9 و نیم ثانیه، با سقف سرعت حدود 200 کیلومتر و مصرف سوخت کمتر از 5 لیتر بنزین در 100 کیلومتر از جمله مشخصات فنی این تیپ است. قیمت مطمئناً از تیپ یک گران تر و از تیپ سه مقرون به صرفه تر است.

آگهی های خرید و فروش هیوندای سوناتا هیبرید GLS

6 - هیوندای سوناتا هیبرید GLS Plus

اگر همچنان این سوال برایتان مطرح است که کدوم هیوندای سوناتا را بخریم یا کدام یک از انواع هیوندای سوناتا بهتر است؟ احتمالاً برترین جواب در بین نسخه های در دسترس این مدل در بازار، آخرین مورد این نوشته باشد (البته اگر توانایی اقتصادی آن را دارید!).

هیوندای سوناتا هیبرید GLS Plus از آنجا که تنها حدود 50 تا 100 میلیون تومان از دو تیپ برقی دیگر و حدود 150 میلیون تومان از نوع بنزینی خودش گران تر است و راندمان بسیار بهتری نسبت به این نسخه دارد با توجه به سال ساخت و امکانات خوبی که در اختیار می گذارد، برترین انتخاب بین تمام تیپ های این محصول هیوندای به شمار میرود.

سوناتا هیبریدی تیپ جی ال اس پلاس در مقایسه با تیپ جی ال اس، تریم و طیف رنگ و طراحی داخلی زیباتری دارد و از ترکیب چرم و چوب بهره برده است. ضمن اینکه شارژر بی سیم و وجود تهویه دوگانه و جداگانه برای جایگاه های جلو این مدل را نسبت به هم خانواده اش متمایز می نماید.

سوناتا هیبرید GLS پلاس مثل دو تیپ دیگر همان ساختمان فنی و کارکرد را از خود نشان می دهد. این ماشین با کیفیت ساخت و ایمنی بسیار بالا، تنوع در امکانات رفاهی، بازار پویا در تهیه لوازم یدکی و کارنموده ها از برترین انتخاب های بازار محسوب می گردد.

در بیان نکات منفی آن نیز باید به مطلوب و ایده آل نبودن کیفیت ترمزگیری و بعلاوه سخت بودن تعمیر و احتیاج به دانش فنی خاص در این مورد اشاره نمود.

آگهی های خرید و فروش هیوندای سوناتا هیبرید GLS Plus

جمع بندی؛ کدام مدل از انواع هیوندای سوناتا را بخریم؟

همانطور که در بالا به انواع هیوندای سوناتا اشاره شد این خودرو در شرایط فعلی بازار و با توجه به قیمت ها یک انتخاب مناسب محسوب می گردد. خصوصاً برای خرید یک ماشین دوستدار طبیعت و برقی تمامی نکات امیدوارنماینده است و مصرف کم بنزین مدل هیبریدی این اشتیاق را بیشتر می نماید.

با این حال، به جز این تیپ، نمونه ها و مدل های گذشته سوناتا نیز همچنان به صورت نو و دست دوم در بازار وجود دارند که قبل از انتخاب آنها بهتر است به خوبی تحقیق و شرایط را آنالیز کنید. شاید هیوندای سوناتا YF به علت نوتر بودن نسبت به مدل NF و بعلاوه، واردات بیشتر گزینه بهتری برای خرید باشد اما اگر توانایی اقتصادی خرید آن را ندارید هیوندای سوناتا تیپ NF نیز همچنان خودروی خوب و قابل اطمینانی محسوب می گردد.

امیدواریم که این مطلب توانسته باشد اطلاعات مفیدی از هیوندای سوناتا در اختیارتان قرار داده باشد. نظر شما درباره این خودرو چیست؟ آیا تجربه سواری با هیوندای سوناتا را دارید؟ به نظر شما کدام یک از این مدل ها بالاترین ارزش خرید را دارند؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را به وسیله بخش دیدگاه ها با ما در میان بگذارید.

منبع: بلاگ دیوار

به "مقایسه و آنالیز انواع هیوندای سوناتا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه و آنالیز انواع هیوندای سوناتا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید