مراقب ضربان های غیر عادی قلب خود باشید!

به گزارش وبلاگ وبکو، از مشاهده و مقدار گیری ضربان قلب شما، هم در حالت استراحت و هم در حالت ورزش، می توان اندازه خطر سکته قلبی و ظرفیت هوازی شما را معین کرد.

مراقب ضربان های غیر عادی قلب خود باشید!

حتما شنیده اید که شخصی بگوید قلب من مثل ساعت کار می نماید. چنین اصطلاحی در واقع غلط است. یک قلب سالم مانند ساعت کار نمی نماید. بلکه دائم در حال تند و کند کردن سرعت ضربان خود است. این کار برای تطبیق تغییرات نیاز شما به اکسیژن به علت فعالیت های مختلف روزانه، لازم است. یک ضربان قلب نرمال در هر شخصی فرق دارد. با اینحال یک ضربان قلب غیر معمول و سریع در حالت استراحت یا ضربان بسیار پایین ممکن است نشان دهنده ریسک سکته قلبی و حتی مرگ باشد.

دکتر پائولا جانسون، متخصص قلب و رییس سابق بخش سلامت زنان در دانشگاه هاروارد، می گوید: یک کار ساده ای که زنان می توانند انجام بدهند، چک کردن میزان ضربان قلب خود در حالت استراحت است. با داشتن کمی اطلاعات می توانید به راحتی این کار را انجام دهید. ایده خوبی است که هر از گاهی ضربان قلب خود را بگیرید تا بتوانید میزان ضربان نرمال خود را بدست آورید و متوجه تغییرات غیر معمول در میزان ضربان یا منظم بودن آن شوید. در چنین صورتی ممکن است به مراقبت های پزشکی نیاز داشته باشید.

ضربان قلب شما در حالت استراحت

هنگامی که شما در حال استراحت هستید، قلب شما کمترین میزان خون را برای تامین نیاز اکسیژن بدن پمپاژ می نماید. برای بیشتر زنان سالم، میزان ضربان قلب در حالت استراحت 60 تا 100 ضربان در دقیقه است. با این وجود، گزارشی در سال 2010 از ابتکار بهداشت زنان (WHI) نشان داد که ضربان قلب کمتر در حالت استراحت باعث محافظت بیشتر در برابر حملات قلبی می گردد.

هنگامی که محققان WHI داده های مربوط به 135,129 زنان یائسه را آنالیز کردند، آنها دریافتند افرادی که دارای بالاترین ضربان قلب در حالت استراحت هستند (بیشتر از 76 ضربه در دقیقه)، 26 درصد بیشتر از افرادی که ضربان قلب پایین تری دارند(62 بار در دقیقه یا کمتر) دچار سکته قلبی یا مرگ بر اثر سکته می شوند. اگر ضربان قلب شما در حالت استراحت معمولا بیش از 80 ضربه در دقیقه باشد، شاید نیاز باشد با پزشک خود در خصوص میزان ضربان قلب و سایر عوامل شخصی که ممکن است ریسک سکته را بالا ببرند، صحبت کنید.

حدبیشتر ضربان قلب شما

میزان ضربان قلب شما، زمانی که بیشترین کار را برای رساندن اکسیژن به بدنتان انجام می دهد، حدبیشتر ضربان قلب شماست. حدبیشتر ضربان قلب شما نقش مهمی در تنظیم ظرفیت هوازی شما ایفا می نماید- میزان اکسیژنی که می توانید مصرف کنید. چندین مطالعه مشاهداتی بزرگ شده نشان داده اند که ظرفیت هوازی بالا با خطر کمتر حمله قلبی و مرگ همراه است. و یک آزمایش کوچک کنترل شده نشان داد که مردان و زنان مبتلا به اختلال شناختی خفیف که توانایی هوازی خود را افزایش دادند، با اینکار عملکرد خود را در آزمون های حافظه و استدلال نیز افزایش دادند.

نقش ورزش

یک ورزش شدید، برترین راه برای کاهش ضربان قلب شما در حالت استراحت و افزایش حدبیشتر ضربان قلب و ظرفیت هوازی شما است. از آنجا که غیر ممکن است حدبیشتر ضربان قلب را برای بیش از چند دقیقه حفظ کرد، فیزیولوژیست ها توصیه نموده اند که درصدی از حدبیشتر ضربان قلب خود را به عنوان یک هدف در طول ورزش تنظیم کنید. برای مثال در آغاز تمرین، ممکن است بخواهید هدف را 50٪ حدبیشتر ضربان خود بگیرید و به تدریج شدت تمرینات را افزایش دهید تا هدف شما به 70٪ یا 80٪ حدبیشتر ضربان شما برسد.

با این حال، اگر به طور منظم ورزش نمی کنید، قبل از اینکه میزان ضربان قلب خود را تنظیم کنید، باید با پزشک خود مشورت کنید. بعضی از داروها بخصوص مسدود کننده های بتا می توانند ضربان قلب را کاهش دهند. دکتر شما م تواند به شما در معین اهداف واقع بینانه یاری کند.

چگونه ضربان قلب خود را بگیرم؟

تعداد نبض دست شما، همان تعداد ضربان قلبتان است. اگر چه شما ممکن است قادر به احساس پمپاژ خون در بعضی نقاط بدن مانند گردن، داخل آرنج و حتی بالا پای خود باشید، اما مچ دست معمولا مناسب و قابل اطمینان ترین مکان برای دریافت یک پالس خوب است.

برای اینکار، انگشت اشاره و انگشت وسط را روی مچ دست خود قرار دهید. به آرامی انگشتان خود را در اطراف جابجا کنید تا یک تکان کوچک را تشخیص دهید. اگر بیش از حد فشار دهید، ممکن است پالس را سرکوب کنید. دکتر جانسون می گوید: شما با شمردن تعداد نبض در 15 ثانیه و ضرب کردن آن در عدد 4 می توانید یک نتیجه تقریبا دقیقی بدست آورید.

برترین زمان برای دریافت ضربان قلب خود در حالت استراحت، صبح زود است حتی قبل از اینکه از رختخواب بیرون بیایید. برای میزان گیری حدبیشتر ضربان قلب خود، بلافاصله پس از یک تمرین بسیار سخت و نیرومندانه، میزان ضربان یا نبض دست خود را میزان گیری کنید.

میانه ضربان قلب بر اساس سن
سنمیانه حدبیشتر ضربان قلب در دقیقهمیزان ضربان هدف در دقیقه
4018090 تا 153
4517588 تا 149
5017085 تا 145
5516583 تا 140
6016080 تا 136
6515578 تا 132
7015075 تا 128

منبع: انجمن قلب آمریکا

منبع: فوت و فن / health.harvard.edu

به "مراقب ضربان های غیر عادی قلب خود باشید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مراقب ضربان های غیر عادی قلب خود باشید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید