دانشمندان یخ های 1.5 میلیون ساله را حفاری می نمایند

به گزارش وبلاگ وبکو به نقل از نیوساینتیست، گروهی 14 نفره از دانشمندان بین المللی با 13 میلیون یورو بودجه قصد دارند به قطب جنوب سفر نمایند.

دانشمندان یخ های 1.5 میلیون ساله را حفاری می نمایند

این گروه میخواهد با سوراخ کردن یخ ها رکوردی دقیق و مداوم از اتمسفر زمین به دست آورد و آب و هوای آن را تا 1.5 میلیون سال قبل آنالیز کند.

دانشمندان با آنالیز حباب های دی اکسید کربن و گازهای دیگری که در هسته یخی وجود دارد، چشم اندازی به گذشته آب و هوای زمین فراهم می نمایند.

این پروژه Beyond EPICA نام گرفته و دانشمندان امیدوارند یخ های مربوط به بازه ای تا 1.5 میلیون سال قبل را بیابند. یخ های موجود در اعماق قطب جنوب سرنخ هایی تاریخی دارد و محققان امیدوارند با آنالیز آنها از یک رویداد تغییر ناگهانی آب و هوا به نام انتقال میانه پلیستوسن اطلاعاتی به دست آورند. تا پیش از این رویداد بازه های گرم و سرد زمین هر 40 هزار سال یکبار تغییر می کرد. اما پس از آن این بازه ها به دوره هایی 100 هزار ساله تبدیل شد.

در این خصوص نظریه های مختلفی وجود دارد اما تحقیق جدید به دنبال یافتن شواهدی برای شرح این تغییر است.

باربار سانی از دانشگاه Ca Foscari در ایتالیا می گوید: ما باید بدانیم چرا این چرخه 900 هزار سال قبل تغییر کرد و اکنون در دنیای با چرخه 100 هزارساله زندگی می کنیم. با انجام عملیات حفاری در یخ می توان به اطلاعات حیاتی قابل توجهی برای ارتقای مدلسازی آب و هوای دنیا در آینده دست یافت.

این گروه طی سه سال گذشته با استفاده از رادار زیر یخ را آنالیز کردند تا بهترین مکان برای حفاری را بیابند. تحقیقاتشان نشان داد چنین مکانی در 40 کیلومتری ایستگاه کنکوردیا در شرق قطب جنوب قرار گرفته است.

همچنین محققان قرار است تا عمق 2.7 کیلومتری زمین حفاری نمایند. کل این مأموریت طی 6 سال تکمیل می گردد. در 5 سال نخست سوراخ در یخ حفاری می گردد و یک سال برای آنالیز آن صرف خواهد شد.

تاکنون قدیمی ترین یخی که حفاری شده به 800 هزار سال قبل تعلق داشته است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "دانشمندان یخ های 1.5 میلیون ساله را حفاری می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان یخ های 1.5 میلیون ساله را حفاری می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید