خبرنگاران 8 عادت غذایی که منجر به اختلال خواب می شوند

به گزارش وبلاگ وبکو، تهران- خبرنگاران- تغذیه مناسب تاثیر قابل توجهی بر کیفیت خواب دارد. اگر در خوابیدن مشکل دارید یا صبح با احساس خستگی از خواب بیدار می شوید، وقت آن رسیده که در نحوه تغذیه خود تجدیدنظر کنید.

خبرنگاران 8 عادت غذایی که منجر به اختلال خواب می شوند

در این گزارش هشت عادت غذایی را که منجر به اختلال خواب می شوند، به اختصار آنالیز می کنیم.

1- مصرف بیش از حد کافئین به ویژه تا 6 ساعت قبل از به خواب رفتن، می تواند منجر به اختلال خواب گردد.

2- مصرف یک وعده غذایی سنگین مانند یک تکه عظیم استیک یا یک ظرف عظیم پاستا بعد از یک روز طولانی که در آن غذای چندانی هم نخورده اید، ایده خوبی به نظر می رسد. اما این نوع تغذیه موجب نفخ می گردد و به خواب رفتن را سخت می نماید.

3- استفاده بیش از حد از قند و شکر در رژیم غذایی به ویژه در شب موجب اختلال خواب می گردد.

4- غذاهای تند هواداران زیادی دارند، اما این نوع غذاها موجب سوزش معده شده و در طول شب ناراحتی هایی را ایجاد می نمایند که مانع از خواب راحت می گردد.

5- مصرف الکل علاوه بر این که موجب کاهش شدید آب بدن و سردرد می گردد، یکی از موانع جدی بهره مندی از خواب عمیق در طول شب است.

6- مصرف بیش از حد مایعات در طول روز و به ویژه عصر موجب تکرر ادرار شده و مانع خواب طولانی و عمیق در طول شب می گردد.

7- افزایش شدید وزن می تواند موجب بروز وقفه تنفسی در خواب و کاهش کیفیت خواب گردد.

8- محدود کردن میزان کالری مصرفی در طول روز موجب احساس گرسنگی شدید در شب و در نتیجه مصرف غذا در ساعات قبل از خواب می گردد. غذا خوردن قبل از خواب موجب بروز اختلال در طول خواب شبانه می گردد.

خواب مهمترین فرصت بدن برای ترمیم و بازسازی است. عملکرد تمام اعضای داخلی بدن از جمله مغز، قلب، کبد، سیستم گوارشی و سیستم ایمنی به کیفیت خواب وابسته است؛ از این رو متخصصان حوزه بهداشت، خواب کافی را مهمترین رکن سلامتی قلمداد می نمایند.

خواب کافی در ساعت مناسب، یکی از مهمترین مولفه های سلامت روح و جسم است. مغز به عنوان فرمانده بدن تنها در صورت خواب کافی عملکرد درستی خواهد داشت. سیستم پاک سازی مغز که مهمترین وظیفه آن خارج کردن مواد زائد از این بافت حیاتی است، در زمان خواب بیشترین میزان فعالیت را دارد. بخش اعظم دفع مواد زائد از بدن توسط سیستم لنفاوی انجام می گردد. این سیستم، مولکول ها و پاتوژن های معیوب را از بافت ها به جریان خون منتقل می نماید تا به وسیله خون به مجراهای دیگر بدن برسند و پس از تغییراتی از آن جا خارج شوند؛ اما پاک سازی بافت بسیار حساس مغز توسط یک سیستم مستقل انجام می گردد. مغز بر خلاف سایر اندام ها از سیستم لنفاوی برای این منظور بهره نمی برد.

سیستم پاک سازی مغز متشکل از نوعی سلول موسوم به گلیال است که عملکرد اصلی آن ثابت کردن نورون ها در محل مقتضی است. در این سیستم مایع خاصی بین رگ های مغزی و سلول های گلیال جریان دارد که ترکیبات پروتئینی مضر را از بافت مغز جدا می نماید. محققان معتقدند هنگام خواب، سلول های گلیال از رگ های مغز جدا می شوند و فضای بیشتری را برای عبور این مایع فراهم می نمایند.

پس از خواب کامل، عملکرد سیستم پاکسازی تا 60 درصد افزایش می یابد. علاوه بر مغز، عملکرد قلب و سایر ارگان ها نیز به خواب وابسته است. خواب تنها زمانی است که بدن فرصت ترمیم پیدا می نماید. سیستم ایمنی با خواب کافی تقویت می گردد.

بر اساس گزارش انجمن دنیای خواب، حدود 45 درصد از جمعیت دنیا به نوعی درگیر اختلال خواب هستند؛ بنابراین احتیاج به روش هایی برای پیشگیری و حل این مشکل به شدت احساس می گردد. بعضی از مهمترین فواید خواب کافی عبارتند از :

-خوابیدن تعداد سلول های مغز را افزایش می دهد.

خوابیدن باعث می گردد که امکان فراوری میلین توسط سلول های مغز افزایش یابد. میلین ترکیب نوعی فسفولیپید و پروتئین است که مانند عایق عمل می نماید و مانند غلافی در اطراف تمام سلول های عصبی قرار می گیرد. میلین برای عملکرد صحیح سلول های عصبی لازم است و کمبود آن منجر به بروز بیماری های خطرناکی مانند ام اس می گردد.

میلین کاربردهای مختلفی دارد ولی یکی از مهمترین وظایف آن، تسریع در ارسال پیغام های عصبی است. خواب باعث افزایش تعداد سلول های عصبی و احیای سلول های قبلی می گردد.

-خواب کافی سبب کاهش دردهای مزمن می گردد.

مطالعات جدید نشان می دهد خواب کافی و باکیفیت یکی از مهمترین روش های کاهش درد است و به همین دلیل پزشکان در دوره نقاهت بیماری یا عمل جراحی، استراحت کامل را توصیه می نمایند.

- خواب کافی قدرت استدلال و تفکر را افزایش می دهد.

کیفیت خواب یکی از مهمترین فاکتورهای نحوه تفکر و استدلال منطقی است. توصیه شده است هنگام مواجهه با مسائل پیچیده که احتیاجمند اتخاذ راهکار و تفکر است، استراحتی کوتاه داشته باشید و تاثیر فوق العاده آن را ببینید.

-خواب کافی و باکیفیت التهاب بدن را کاهش می دهد.

التهاب مهمترین دلیل بروز بیماری های قلبی، سکته مغزی، دیابت، آرتریت و پیری زودرس است. تحقیقات نشان می دهد سطح پروتئین التهابی در افرادی که در شب کمتر از شش ساعت می خوابند، نسبت به افرادی که خواب کامل دارند، بیشتر است. فشار خون ناشی از التهاب از دیگر مضرات اختلال خواب است.

- خواب کافی سبب کاهش وزن و بیماری های متابولیک می گردد.

بدن در حالت خواب کالری می سوزاند، کم خوابی یا اختلال خواب یکی از مهمترین دلایل چاقی و اضافه وزن است.

-خواب کافی نقش مهمی در درمان بیماری ام اس دارد.

-خواب کافی باعث تقویت حافظه می گردد و از بعضی اختلالات ژنتیکی جلوگیری می نماید.

-خواب کافی و باکیفیت در دوران جوانی و میانسالی، مهمترین عامل تقویت حافظه در پیری است.

- خواب کافی قدرت بدنی را افزایش می دهد.

-کم خوابی احتمال ابتلا به بیماری های قلبی را دو برابر و سکته مغزی را چهار برابر افزایش می دهد.

-بچه ها و نوجوانانی که خواب منظم و کافی ندارند، از نظر رفتاری ناهنجار می شوند. این بچه ها در مدرسه رفتار مناسبی ندارند و معمولا برای هم سن و سالان و اولیای مدرسه مشکل ایجاد می نمایند.

-کم خوابی و خستگی مهمترین عامل مشاجره و اختلاف زوجین است.

-خواب ناکافی سیستم یادگیری را مختل می نماید.

-اختلال خواب سبب افزایش فشار خون و ضربان نامنظم قلب می گردد.

-خواب آلودگی یکی از مهمترین علل تصادفات رانندگی است.

-خواب ناکافی سبب مرگ زودرس می گردد.

-اختلال خوال و خواب ناکافی مهمترین علت پیری پوست است.

-اختلال خواب قابلیت قضاوت را از بین می برد.

-کاهش حافظه، افسردگی، چاقی و دیابت نوع 2 بعضی از دیگر مضرات کم خوابی هستند.

محققان هفت تا هشت ساعت خواب، بین ساعت های 10 شب تا شش صبح را برای بدن لازم می دانند و توصیه می نمایند که اتاق خواب کاملا آرام و تاریک باشد.

منابع:

پایگاه خبری کلینیک مایو

پایگاه خبری هلث

منبع: ایرنا

به "خبرنگاران 8 عادت غذایی که منجر به اختلال خواب می شوند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 8 عادت غذایی که منجر به اختلال خواب می شوند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید