تکمیل برنامه ششم در حوزه آبخیزداری نیازمند 8 هزار میلیارد تومان اعتبار

به گزارش وبلاگ وبکو، وحید گفت: تا به امروز از 10 میلیون هکتار هدف گذاری برنامه ششم، حدود 6.3 میلیون هکتار آبخیزداری شده و تکمیل این برنامه به 8 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج دارد.

تکمیل برنامه ششم در حوزه آبخیزداری نیازمند 8 هزار میلیارد تومان اعتبار

حسن وحید معاون سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در برنامه گفتگوی ویژه خبری به سوالات زیر پاسخ داد.

آخرین شرایط تدوین لایحه آبخیزداری چیست؟

وحید: عوامل مختلفی در سیل و تخریب سرزمین مطرح شده و احتیاج است طرح و لایحه قانونی برای جلوگیری از خسارت ها برنامه ریزی گردد.

بعد از دستور رئیس جمهور، لایحه جامع آبخیزداری تنظیم شد البته رفت و برگشت هایی به مجلس داشت .اکنون در وزارت جهاد کامل شده و آماده ارسال به دولت است.

علت تاخیر در ارسال لایحه چه بوده است؟

وحید: در این لایحه بحث فرابخشی مطرح بود و بخش های مختلف باید با هم هماهنگ باشند. جلسات مختلفی در مجلس و دولت داشتیم و آنالیز های متعددی در این خصوص انجام گرفت.

سرفصل های مهم این برنامه چیست؟

وحید: در این لایحه برای آبخیز درجه 1 و 2 برنامه داشتیم. پیشنهاد تشکیل شورای عالی آبخیزداری داده شده که انسجام خاصی در بدنه دولت ایجاد می نماید تا طرح ها با هماهنگی بیشتری اجرا گردد. برای آبخیر درجه 2 هم شورای عالی استان ها تشکیل می گردد.

مهمترین هدف در حوزه آبخیز، سیاست گذاری کلان در سطح ملی و جلوگیری از تخریب سرزمین است.

از مباحث اصلی این لایحه علاوه بر نقش دولت، تبیین نقش مردم در اجرای پروژه های آبخیزداری است.

این لایحه آماده است و طی چند روز آینده به دولت ارسال می گردد.

در برنامه ششم چه اندازه آبخیزداری هدف گذاری شد و چه اندازه محقق شده است؟

وحید: در مجموع تا کنون 32 میلیون هکتار از اراضی کشور آبخیزداری شده است.

در برنامه ششم باید 10 میلیون هکتار از اراضی کشور آبخیزداری گردد که در این برنامه حدود 6.3 میلیون هکتار معادل 63 درصد از هدف گذاری، آبخیزداری شده است.

مهمترین علت عقب افتادگی از برنامه مباحث مالی است.

سال جاری 2250 میلیارد تومان اعتبار در این حوزه تخصیص یافته که با این اندازه اعتبار می توانیم یک میلیون تا یک میلیون و 500 هزار هکتار آبخیزداری انجام دهیم در حالی که برای تکمیل هدف گذاری برنامه ششم باید 4 میلیون هکتار آبخیزداری گردد.

برای آبخیزداری این 4 میلیون هکتار، 8 هزار میلیارد تومان اعتبار احتیاج است و اگر این منابع تامین نگردد تکمیل برنامه به خاتمه سال نمی رسد. اگر اعتبار تامین گردد آبخیزداری این اندازه اراضی به جای مانده امکان پذیر است.

در ادامه برنامه عسگری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس به سوالات زیر پاسخ داد:

تکلیف قانونی مجلس تا خاتمه برنامه ششم 10 میلیون هکتار آبخیزداری بوده، علت عقب ماندگی از برنامه چیست؟

عسگری: آبخیزداری از مباحث مهم در توسعه بخش کشاورزی است. طی سال های قبل بدون توجه به ورودی به سفره های زیرزمینی از آن برداشت شده است.

برای تامین منابع مالی آبخیزداری، در بودجه 1401 همه عایدی های سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری را در اختیار خود این سازمان قرار دادیم تا اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری در اولویت قرار گیرد.

در سال های قبل عایدی این سازمان به خزانه می رفت و بخشی از آن دوباره به سازمان جنگل ها باز می گشت. الان دست سازمان جنگل ها برای اجرای طرح های آبخیزداری باز است.

برای اینکه تامین منابع انجام گیرد چه اقدامی در مجلس شده است؟

عسگری: جلساتی با رئیس سازمان برنامه و بودجه داشتیم تا با اولویت اعتبار در اختیار سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری قرار دهد و این امر را پیگیری می کنیم. مکاتباتی هم با رئیس جمهور در این خصوص داشته ایم.

وبلاگ وبکو مالی صنعت ، تجارت و کشاورزی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "تکمیل برنامه ششم در حوزه آبخیزداری نیازمند 8 هزار میلیارد تومان اعتبار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تکمیل برنامه ششم در حوزه آبخیزداری نیازمند 8 هزار میلیارد تومان اعتبار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید