توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی تا ماه رمضان ادامه دارد

به گزارش وبلاگ وبکو، مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران بیان کرد که در حوزه کالاهای اساسی مانند برنج، روغن، شکر و … هیچ مسئله ای نداریم و از مهر ماه سال جاری توزیع آن با نرخ مصوب دولتی آغاز شده و تا ماه مبارک رمضان ادامه دارد.

توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی تا ماه رمضان ادامه دارد

یزدان سیف - معاون وزیر جهاد کشاورزی - امروز (یکشنبه) در نشستی خبری در پاسخ به خبرنگار وبلاگ وبکو، مبنی بر اینکه چه برنامه ای برای تنظیم بازار شب عید دارید؟ اظهار کرد: هیچ مسئله ای در تأمین برنج و دیگر کالاهای اساسی مانند روغن، شکر و … نداریم و از مهر امسال ماهانه 10 هزار تن شکر در بازار توزیع شده است که در ماه های خاتمهی امسال به 20 هزار تن رسیده است و در بسته بندی های 10 کیلوگرمی با قیمت مصوب کیلویی 4,600 تومان برای برنج های گرید B و کیلویی 5700 تا 5,900 تومان برای برنج های گرید A که بستگی به بسته بندی آن دارد عرضه می گردد.

وی با اشاره به اینکه تا خاتمه ماه مبارک رمضان توزیع برنج برای مصارف مردم ماهانه 20 هزار تومان خواهد بود، در این باره اضافه نمود: در زمینه روغن نیز طی 10 ماهه امسال میزان فراوری روغن نباتی 17 درصد افزایش یافته است و موجودی کشور و ویترین مغازه ها گویای وفور این کالای اساسی است و با توافقی که با انجمن صنفی صنایع روغن نباتی داشته ایم برای تنظیم بازار خارج از محصولی که خودشان فراوری و عرضه می نمایند 20 تا 25 تن روغن خام در قالب تنظیم بازار دریافت می نمایند که باید آن را با نرخ مصوب در بازار عرضه نمایند.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران در بخش دیگری از صحبت هایش، اضافه نمود: در زمینه شکر نیز ماهانه 10 هزار تن توزیع از مهر ماه شروع شده است تا تنش قیمتی برای مصرف مردم نداشته باشیم، اما مسأله ای که قدری نگرانی در بازار شکر ایجاد نموده این است که بارش باران در خوزستان بر داشت نیشکر را به تأخیر انداخته است که امیدواریم هر چه سریع تر این محصول که به 650 هزار تن شکر می رسد برداشت شده و به بازار عرضه گردد. همچنین نزدیک به 300 هزار تن شکر حاصل از چغندرقند و حدود 400 هزار تن شکر انبار شده در کشور داریم که با این حساب هیچ مسئله ای تا خاتمه شهریور ماه سال آینده برای شکر نخواهیم داشت و نکته دیگر در این زمینه این است که مسلماً قیمت ها در بازار شکسته خواهد شد.

شروع عملیات خرید تضمینی گندم سال آینده

سیف با اشاره به اینکه از یک ماه گذشته عملیات خرید تضمینی سال آینده شروع شده است، گفت: این اقدام با فراخوان مراکز خرید تضمینی و اعلام شاخص ها شروع شده است. امسال برای نخستین بار شاخص های رفاهی کشاورزان نیز جز شاخص های مراکز خرید در نظر گرفته شده و به عنوان مثال مراکز خرید باید دارای امکاناتی مانند نمازخانه و یا آب آشامیدنی و امکاناتی از این قبیل برای کشاورزان باشد.

وی در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر خرید نان خشک و تبدیل آن به خمیر و استفاده در فراوری ماکارونی اظهار کرد: این مسائل بیشتر شبیه جوک است. کارخانجات آرد کافی دریافت می نمایند و در فراوری ماکارونی مورد استفاده قرار می دهند. همچنین به استناد مصوبه هیئت وزیران، عرضه گندم در سامانه های آرد یارانه ای و صنف و صنعت خبازی انجام می گردد و تجربه ما نشان داد که عرضه در این سامانه ها باعث شد نقش واسطه ها کمرنگ گردد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: همه گندم هایی که این شرکت خریداری می نماید، پروتئینش بالاتر از 9.5 درصد است. ضمن اینکه این گندم ها در درجه بندی های یک، دو و سه تقسیم می شوند. در مجموع گندم های ما در رتبه متوسط دسته بندی می شوند و آردی که از آنها فراوری می گردد استاندارد است. حمل گندم از استانی به استان دیگر با هدف افزایش استاندارد و کیفیت گندم و آرد انجام می گردد. به عنوان مثال برنامه حمل حدود 100 هزار تن گندم از اردبیل و گلستان به آذربایجان شرقی را در دستور کار داریم. به منظور اینکه گندم های این مناطق با یکدیگر ترکیب شده و محصول بهتری در نهایت فراوری گردد.

سیف همچنین پیش بینی کرد که فراوری گندم در سال زراعی جاری، 40 درصد افزایش یابد و خرید تضمینی این محصول، حداقل به 11 میلیون تن برسد که این میزان، به حدود 20 هزار میلیارد تومان نقدینگی احتیاج دارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی تا ماه رمضان ادامه دارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توزیع کالاهای اساسی با نرخ دولتی تا ماه رمضان ادامه دارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید