برج های در پایتخت هست که آتش نشانان جرأت خوابیدن در آن را ندارند

به گزارش وبلاگ وبکو، مدیرعامل آتش نشانی تهران می گوید برج هایی در پایتخت ساخته شده که آتش نشانان جرات خوابیدن حتی یک شب در آنها را نمی نمایند، اما شهروندان مُصر بر خرید، اجاره و سکونت در آنها هستند زیرا اطلاع چندانی از وضع ایمنی آنها ندارند.

برج های در پایتخت هست که آتش نشانان جرأت خوابیدن در آن را ندارند

به گزارش ایرنا مهدی داوری مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران روز دوشنبه 17 تیر در جریان مراسم اختتامیه نخستین دوره آموزش ایمنی بانوان شاغل در شهردرای پایتخت تاکید می نماید: بعضی از برج ها آنقدر ناایمن هستند که آتش نشانان جرات خوابیدن در آنها را ندارند زیرا معلوم نیست اگر حادثه ای رخ دهد معلوم نیست که چه اتفاقی می افتد اما مردم اصرار زیادی بر استفاده از آنها دارند.

وی تاکید می نماید: پایتخت از لحاظ ایمنی استاندارد نیست، هرچند سازمان آتش نشانی به عنوان یکی از متولیان مهم در حوزه ایمنی به تعهدات و وظایف خود عمل می نماید اما یکی از اثربخش ترین موضوع ها در حوزه مقوله ایمنی در کشورهای جهان، آگاهی شهروندان نسبت به مسایل ایمنی است.

داوری در این مراسم که در محل ساختمان مدیریت بحران منطقه 12 پایتخت برگزار گردید اضافه کرد: با جامعه خاصی در شهر تهران روبه رو هستیم؛ این شهر از لحاظ ایمنی استاندارد نیست، هر چند کوشش های زیادی در مجموعه شهری انجام می گردد که شهر به نقطه ایمنی برسد اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم.

او گفت: آشنایی سازمان آتش نشانی به عنوان یکی از متولیان مهم در حوزه ایمنی به تعهدات و وظایف خود، جای خود را دارد اما یکی از اثربخش ترین موضوع ها در حوزه مقوله ایمنی در کشورهای جهان، آگاهی شهروندان نسبت به مسایل ایمنی است که آنان در این حوزه درک داشته باشند و به درستی عمل نمایند.

این مسئول با بیان اینکه اگر ساختمانی ایمنی کافی نداشته باشد، در شرایط بحران اتفاقات ناگواری رخ می دهد، اضافه کرد: از سوی دیگر شرایط ایمنی متغیر و آسیب پذیر است، یک ساختمانی در شرایط فعلی می تواند ایمن باشد و یک ماه دیگر ایمن نباشد.

داوری، دسترسی به راه های خروجی را یکی از ویژگی های ایمنی ساختمان بیان نمود و گفت: در زمان آتش سوزی نباید از آسانسور استفاده کرد، در موارد بحران بسیاری از افراد از آسانسور استفاده کردند و جان خود را از دست دادند.

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به اینکه با توجه به پیشرفت فناوری، مسایل ایمنی هم افزایش پیدا نموده است، گفت: 20 سال گذشته ساختمان های بلندمرتبه در تهران وجود نداشت اما اکنون برج های 50 طبقه وجود دارد و فقط ارتفاع برج ها مطرح نیست بلکه طبقات و عمق ساختمان ها افزایش پیدا نموده، اگر در این ساختمان ها تمهیدات لازم ایمنی مفقود باشد و ساکنان آنها هم آگاهی لازم را نداشته باشند، در زمان بحران با آسیب های بسیاری روبرو هستیم.

وی، یکی از مسائل حوزه ایمنی و آتش نشانی را کشف دیرهنگام حریق به ویژه در بافت های تجاری بیان نمود و گفت: در یک حادثه آتش سوزی، هر کسی که در این حادثه حضور داشته معمولاً از روی سر و صدا، بوی دود و دیدن شعله متوجه آتش سوزی می گردد و کمتر کسی می گوید که صدای آژیر خطر سیستم اعلام را شنیدم.

داوری بیان نمود: مردم می توانند نقش نظارتی مهمی در موضوع ساختمان های ناایمن داشته باشند، این سازمان محتوای خاصی را برای گروه های مختلف در نظر گرفته است.

  • چطور از ساختمان های بلند آتش گرفته فرار کنیم؟

  • آموزش بانوان برای پیشگیری از آتش سوزی ها

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی ویژه بانوان شهرداری تهران با همکاری اداره کل بانوان اضافه کرد: 22 نفر از مسئولان مجموعه های شهربانو و 42 نفر از کارکنان اداره کل امور بانوان شهرداری تهران، دوره های آموزشی 20 ساعته را گذرانده اند که فراتر از آموزش های ساده شهروندی است و امیدواریم که این آموزش ها به سایر مجموعه های شهرداری تسری پیدا کند.

وی اظهارداشت: پنج هزار آتش نشان در 130 ایستگاه آتش نشانی در سه شیفت کاری آماده خدمت رسانی به شهروندان پایتخت هستند.

داوری گفت: آتش نشانان به تنهایی نمی توانند در زمان وقوع بحران وظایف خود را انجام دهند و برای توسعه فرهنگ پیشگیری، آتش نشان داوطلب تعریف شده که در زمان بحران نیز بتواند به عنوان یک نیرو یاری کند و برگزاری دوره های آموزشی با همکاری اداره کل بانوان در همین خصوص است.

مجموعه های شهربانو نهادهایی فرهنگی، اجتماعی و ورزشی زیرنظر شهرداری تهران هستند که مختص بانوان، برنامه های مختلفی را اجرا می نمایند.

اداره کل امور بانوان شهرداری تهران با هدف ارتقای ایمنی مجموعه های شهربانو و بوستان های بانوان، برگزاری دوره های آموزش ایمنی ویژه بانوان شاغل در این مجموعه ها را با مشارکت سازمان آتش نشانی شروع نموده است و در قالب آنها اصول ایمنی به صورت تئوری و عملی توسط کارشناسان آتش نشانی ارائه می گردد.

مبانی حریق، ایمنی در خانه و محل کار، واکنش در شرایط اضطراری، اصول پیشگیری از حریق و حوادث، نحوه کار کردن با خاموش نماینده های دستی و …، از جمله عناوین آموزشی این دوره ها است.

  • مجله مقابله با آتش و آتش سوزی

  • چطور از آتش سوزی در آشپزخانه پیشگیری کنیم؟

منبع: همشهری آنلاین

به "برج های در پایتخت هست که آتش نشانان جرأت خوابیدن در آن را ندارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برج های در پایتخت هست که آتش نشانان جرأت خوابیدن در آن را ندارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید