ایمپلنت مغزی که با موبایل کنترل می گردد

به گزارش وبلاگ وبکو به نقل از ساینس دیلی، گروهی از محققان دانشگاه واشنگتن در سیاتل و انستیتو علوم و فناوری پیشرفته کره جنوبی(KAIST) دستگاهی توسعه داده اند که می تواند از طریق یک ایمپلنت کوچک مغزی و موبایل، مدارهای عصبی در حیوانات را کنترل کند.

ایمپلنت مغزی که با موبایل کنترل می گردد

این دستگاه بی سیم کوشش ها برای شناسایی بیماری های مغزی مانند پارکینسون، آلزایمر، افسردگی و درد را سرعت می بخشد.

این دستگاه با استفاده از کارتریج های دارویی قابل تعویض و بلوتوث کم قدرت می تواند به یاری دارو و نور برای مدتی طولانی نورون های خاصی را هدف قرار دهد.

رازا قاضی محقق ارشد این پژوهش می گوید: این دستگاه بی سیم عصبی نوروماژولاسیون طولانی مدت شیمیایی و بصری را فراهم می نماید که تا قبل از این ابداع نشده بود.

نوروماژولاسیوننوعی فرایند پزشکی است که در آن یک عصب با یاری یک یا چند ماده شیمیایی جمعیت پراکنده ای از عصب ها را تنظیم می نماید.

به گفته قاضی این فناوری برتر از روش هایی است که هم اکنون عصب شناسان استفاده می نمایند. روش فعلی شامل استفاده از لوله های خشک فلزی و فیبرهای نوری است تا دارو و نور منتقل گردد. علاوه بر آنکه این روش قدرت حرکت کاربر را به دلیل وجود تجهیزات سنگین می کاهد، این ساختارهای سخت به تدریج به بافت نرم مغزی آسیب می زنند. بنابراین برای ایمپلنت های طولانی مدت مناسب نیستند.

برای انتقال دارو به شکل بی سیم دانشمندان باید چالش تبخیر و از بین رفتن دارو را حل می کردند.

درهمین راستا محققان موسسه (KAIST)در کره جنوبی و دانشگاه واشنگتن یک دستگاه عصبی با کارتریج دارویی قابل تعویض ابداع کردند که به عصب شناسان یاری می نماید مدارهای مغزی را به مدت چندماه مطالعه نمایند و در این مدت نیازی نیست نگران تمام شدن دارو در بدن بیمار باشند.

این کارتریج های دارویی از طریق یک پروب بسیار نازک و نرم (به ضخامت موی انسان) در مغز موش ها نصب شد. کارتریج مذکور شامل کانال های میکروسیالی و ال ای دی های بسیار کوچک(کوچکتر از یک دانه نمک) است و می تواند دوز نامحدودی دارو نور را منتقل کند.

این کارتریج از طریق یک موبایل هوشمند کنترل می شد. عصب شناسان می توانند به راحتی هر نوع ترکیب خاص یا توالی دقیق نور و مواد مخدر را در هر ایمپلنت نصب شده در حیوان مشخص نمایند و جالب آنکه لزومی ندارد حیوان حتما طی فرایند تحریک داخل آزمایشگاه حضور داشته باشند.

محققان همچنین با استفاده از این دستگاه های عصبی بی سیم، می توانند به راحتی مطالعاتی کاملا اتوماتیک روی حیوانات تنظیم نمایند و در آن تاثیرگذاری مثبت یا منفی رفتار یک حیوان پس از تحریک با نور و دارو را روی حیوانات دیگر آنالیز نمایند.

این پژوهش در ژورنالNature Biomedical Engineering منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری مهر

به "ایمپلنت مغزی که با موبایل کنترل می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ایمپلنت مغزی که با موبایل کنترل می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید