گل یخ رونده پرورش دهید

به گزارش وبلاگ وبکو، گل یخ رونده یا ناز رونده، هر چیزی که آن را صدا کنید فرقی ندارید، این گیاه زیبا است و باید در خانه تان باشد!

گل یخ رونده پرورش دهید

به ظاهرش نمی آید اما گل یخ رونده نوعی ساکولنت است که گل هایی مانند قاصدک دارد. این گیاه گونه های مختلفی دارد؛ بعضی از آنها رشد کندی دارند و به سرعت پخش نمی شوند، اما بقیه آنها به سرعت رشد می کنند و پر پشت می شوند. پس بسته به عادت رشدی که می خواهید، می توانید گونه گل یخ رونده مورد علاقه تان را تهیه کنید. گل یخ در واقع 150 گونه دارد که بومی جنوب آفریقا هستند. بیشتر این گونه ها به راحتی پرورش داده می شوند و گل هایی فراوان تولید می کنند. اگر گل ناز را با موفقیت پروش داده اید، از پس گل ناز رونده یا همان گل یخ هم برمی آیید.

گل های این گیاه زیبا تنها در آفتاب باز می شوند و به رنگ های زرد، نارنجی، صورتی و قرمز یافت می شوند! بعضی از گونه های این گیاه برای مدتی طولانی گل دارند و بقیه هم تنها برای چند هفته گل می دهند.

شرایط نگهداری

- نور

تعداد زیادی از گونه های گل یخ های رونده در مکانی با آفتاب مستقیم بهتر گل می دهند و همان طور که گفتیم گل ها در آفتاب باز می شوند. پس اگر گل هایی زیاد و باز می خواهید، گیاه را در مکانی با آفتاب مستقیم بکارید.

- آبیاری

گیاهانی که جاگیر شده اند می توانند خشکی را تحمل کنند. اما این گیاه، به خصوص در طول تابستان، به آبیاری منظم و هفته ای یک بار نیاز دارد. در طول زمستان اجازه دهید خاک در بین دو آبیاری خشک شود. در زمستان گیاه به دوره استراحت می رود و می تواند بی آبی را بهتر تحمل کند.

- خاک

خاکی با پی اچ معمولی برای گیاه مناسب است. چیزی که مهم تر است این است که خاکی شن دار و با زهکشی خوب برای گیاه فراهم کنید. اگر گیاه برای مدتی طولانی در خاکی خیس بماند، پوسیده خواهد شد.

- کود دهی

اگر به گیاهانی که در گلدان کاشته شده اند کود مناسب بدهید، گلدهی آن بهتر خواهد شد. پس برای گیاه کودی مناسب تهیه کنید و آن را بر طبق دستور نوشته شده روی بسته کود، تغذیه کنید.

اگر گیاه را در زمین باغچه کاشته اید، تنها در صورتی که خاک ضعیف یا گل دهی کم است، گیاه را تغذیه کنید.

کاشت (تکثیر)

گل یخ رونده را می توان از طریق قلمه یا کاشت دانه پرورش داد. دانه ها برای جوانه زنی نیاز به هوای گرم دارند. قلمه گیری روش آسان تر و سریع تری است. قلمه گیری را در زمان رشد فعال گیاه انجام دهید، از فصل بهار تا اوایل پاییز. در این هنگام تعدادی از شاخه های نسبتا جوان گیاه را انتخاب کنید و با استفاده از چاقویی تیز و تمیز چند قلمه به میزان 7.5 تا 15 سانتی متر از آنها ببرید. تمام برگ های قلمه، غیر از برگ های بالایی شاخه را از آن جدا کنید.

بعد از جدا کردن قلمه باید به آن فرصت دهید تا محل زخمش خشک شود. فراموش نکرده اید که گیاه گل یخ رونده یک ساکولنت است و مانند همه ساکولنت ها اگر به محض جدا کردن قلمه آن را در خاک بکارید، گیاه گندیده می شود. پس آنها را برای چند ساعت یا به مدت یک شب در گوشه ای بگذارید تا زخم، خود را بگیرد. بعد از گذشت این چند ساعت گلدان های کوچکی که از قبل با خاک شنی پر کرده بودید را حاضر کنید و قلمه ها را در آنها بکارید. خاک گلدان قلمه ها را همواره مرطوب نگه دارند تا زمانی که ریشه بزنند.

اما از کجا بفهمیم گیاه ریشه زده؟ برای این منظور باید طوقه گیاه را بگیرید و سپس آن را خیلی آرام بکشید. اگر گیاه در جای خود محکم ماند، یعنی ریشه داده است. در این زمان می توانید گیاه را از گلدان های کوچک درآورید و در گلدانی با سایز استاندارد بکارید.

مقاومت در برابر سرما

این گیاه، گیاهی بیرونی است پس لازم است بدانید که آیا در منطقه شما قابل کاشت است یا خیر. اگر در منطقه ای با زمستان های خیلی سرد زندگی می کنید، گل یخ رونده به صورت گیاهی یک ساله در باغچه تان رشد می کند و با سرد شدن هوا خواهد مرد. البته میزان مقاومت به سرما در گونه های مختلف فرق می کند. مثلا بعضی گونه ها می توانند یک یخبندان سبک را تحمل کنند. البته می توان با رسیدن زمستان گلدان گیاه را به داخل خانه آورد و آن را به عنوان گیاهی خانگی پرورش داد تا فصل سرما بگذرد.

اگر در مکانی با آب و هوای گرم زندگی می کنید، می توانید این گیاه را به عنوان گلی چند ساله داشته باشید و مسئله ای از بابت زمستان گذرانی ندارید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "گل یخ رونده پرورش دهید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گل یخ رونده پرورش دهید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید