گرانی بنزین در آمریکا کارساز شد

به گزارش وبلاگ وبکو، مصرف بنزین آمریکا در 10 ماه نخست سال 2018 با افزایش قیمت این سوخت که تاثیر اقتصاد قوی و رشد چشمگیر اشتغالزایی را جبران کرد، ثابت ماند.

گرانی بنزین در آمریکا کارساز شد

به گزارش وبلاگ وبکو، ثابت ماندن مصرف بنزین در آمریکا به همراه جهش فراوری نفت شیل و کندی اقتصاد جهانی، بازار نفت را به سوی مازاد عرضه سوق داد و به ریزش قیمت ها در اواخر سال گذشته منتهی شد.

مصرف بنزین در فاصله ژانویه تا اکتبر سال 2018 به 9.34 میلیون بشکه در روز بالغ شد که در مقایسه با 9.36 میلیون بشکه در روز در مدت مشابه سال 2017 اندکی کاهش داشت.

طبق برآوردهای اداره اطلاعات انرژی آمریکا، مصرف بنزین در سال گذشته احتمالاً حدود 40 هزار بشکه در روز کاهش پیدا نموده است. مصرف بنزین پس از چهار سال رشد متغیر که در فاصله سال 2013 تا 2016 داشت، از سال 2017 رشد صفر یا اندک داشته است.

رشد مصرف بنزین آمریکا در حالی راکد شده که رشد مالی به نرخ بیش از سه درصد شتاب پیدا نموده و تقریباً پنج میلیون شغل غیرکشاورزی از انتها سال 2016 به این طرف ایجاد شده است.

اما رکود مصرف بنزین مطابق با افت چشمگیر رشد ترافیک در جاده های آمریکا طی دو سال گذشته بوده است. حجم ترافیک در فاصله سال 2014 تا 2016 جهش یافت و نرخ رشد دو تا سه درصدی داشت اما در فاصله سال 2017 تا 2018 به شدت کاهش یافت و کمتر از یک درصد رشد کرد. حجم ترافیک در مدت سه ماه از سپتامبر تا نوامبر سال 2018 تنها 0.3 درصد بالاتر از مدت مشابه سال گذشته بود.

در ربع آخر قرن، رشد ترافیک ارتباط نزدیکی با وضعیت مالی و تغییرات در قیمت سوخت داشت.

در حالی که رشد مالی مطلوب مانده است اما قیمت بالاتر نفت برای مصرف بنزین منفی بوده است. کاهش قیمت بنزین در فاصله سال 2014 تا 2017 مصرف را تشویق کرد اما رشد قیمت متعاقب آن، باعث شد میزان مصرف دچار تحلیل گردد.

افت روند رشد مصرف بنزین در آمریکا یکی از دلایلی بود که قیمت بالای نفت باعث شد بازار در سال 2018 دچار مازاد عرضه گردد و به همین دلیل قیمت ها باید کاهش پیدا می کرد تا توازن میان فراوری و مصرف برق گردد.

تأثیر رشد قیمت بنزین در آمریکا روی خودرو سوارها، شرح می دهد که چرا این موضوع برای سیاستمداران حساس به شمار می رود و به همین دلیل بود که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اوپک را برای کاهش قیمت تحت فشار قرار داده بود.

در نهایت، رکود مصرف بنزین در آمریکا شرح می دهد که چرا بازار نفت اتکای بیشتری به بازارهای نوظهور و حمل و نقل باری پیدا نموده تا رشد فراوری از سوی فراوریکنندگان شیل آمریکا و سایر نقاط را جذب کند.

قیمت ها و رشد مصرف نفت جهانی به میزان فزاینده ای به تغییرات رشد مالی خارج از آمریکا و سایر اقتصادهای توسعه یافته حساسیت پیدا نموده اند. با بروز علائم کندی رشد تجارت جهانی در سه ماهه دوم و سه ماهه سوم سال 2018، به میزان فزاینده ای روشن شد که رشد مصرف و قیمت ها آهسته خواهد شد.

زمانی که آمریکا تصمیم گرفت، به مشتریان نفتی بزرگ برای ادامه خریدشان معافیت دهد، آخرین عامل حمایت کننده از نفت از میان رفت و قیمت ها کاهش پیدا کرد.

بر اساس گزارش رویترز، قیمت های پایین تر بخشی از روال احیای تعادل بازار است و یاری خواهد نمود رشد مصرف در آمریکا و مهم تر از همه بازارهای نوظهور بهبود پیدا کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "گرانی بنزین در آمریکا کارساز شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گرانی بنزین در آمریکا کارساز شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید