چشمه های طبیعی و گرم دیار همواره بهار؛ ظرفیت های نو گردشگری

به گزارش وبلاگ وبکو، خبرنگاران- گروه استان ها: مازندران را باید دید، حتی در دل زمستان و زمانی که تا بهار راهی نمانده باشد، مینیاتور ایران مملو از جاذبه هایی است که چهارفصل آن را تبدیل به رنگین کمانی برای گردشگری نموده است.

چشمه های طبیعی و گرم دیار همواره بهار؛ ظرفیت های نو گردشگری

این استان دارای چشم اندازی بسیار زیبا از جنگل های انبوهی است که چشم را نوازش می دهد و کوه های سبزپوش آن مسحورنماینده است. دشت های سرسبز این استان برای فراغت و استفاده از چشم انداز طبیعی و هوای مطبوع، جذابیت بسیاری داشته و هر روز مسافران بسیاری را در آغوش می گیرد.

این ها جاذبه های شناخته شده برای عموم مردم است و همگان استان مازندران را با این طبیعت چشم نواز می شناسند. اما آنچه مغفول مانده و کمتر به آن توجه شده، چشمه های آب گرم متعدد این استان است.

چشمه های طبیعی و آب گرم، نامی آشنا در صنعت گردشگری است، اگرچه این جاذبه های زیبا زیر دیگر نگارهای سرزمین همیشه بهار، مغفول و ناشناخته مانده است اما طی ایام مختلف سال مسافران زیادی را به ویژه در تعطیلات پایانی هفته به خود جذب می نماید.

عده ای برای طبیعت گردی و بعضی نیز برای بهبود سلامت، تن به چشمه های آب گرم معدنی مازندران می زنند، هدف هرچه باشد، چشمه های معدنی در گوشه و کنار مازندران، خریداران خاص خود را دارد.

چشمه آب معدنی سورت

از ساری آغاز می کنیم و به چشمه هزار رنگ سورت می رویم، چشمه ای طبیعی که ثبت ملی شده و در این سال ها، بحث های مختلفی درباره مالکیت و مدیریت آن بر سر زبان ها افتاده است.

میراث فرهنگی می گوید ما متولی گردشگری هستیم اما عرصه چشمه سورت در اختیار منابع طبیعی و مدیریت آب آن بر عهده آب منطقه ای است و در سال های اخیر گاه دسترسی به آن را محدود نموده اند و گاه عبور خودروهای سبک و سنگین لرزه بر اندام چشمه سورت انداخته است.

محسن اکبرپور کارشناس میراث فرهنگی مازندران می گوید: چشمه آب معدنی سورت به عنوان چشمه ای طبیعی، بزرگ و منحصربه فرد با زیبایی های خاصی که دارد در تمام فصول، طبیعت گردان و گردشگران را به خود می خواند.

به گفته وی، آب این چشمه معدنی خاصیت فراوانی برای سلامتی دارد و همیشه شاهد حضور گردشگران داخلی و خارجی در منطقه هستیم و این جاذبه، علاوه بر همه مواهب و مزایا، موردتوجه مسافران برای ثبت تصاویر بدیع و تازه نیز بوده است.

اکبرپور به کوشش میراث فرهنگی برای تهیه و ارائه خدمات یکپارچه در چشمه سورت اشاره می نماید و می گوید: با تصویب سند توسعه گردشگری مازندران، چشمه های معدنی مانند سورت، موردتوجه ویژه قرار می گیرند تا خدمات یکپارچه ای برای رونق گردشگری در آن ارائه گردد.

از ساری به غرب مازندران سفر کنیم، چشمه های آب گرم و معدنی به ویژه در رامسر و تنکابن، به برندی برای گردشگری تبدیل می گردد. در جای جای رامسر تابلوها و نوشته هایی به چشم می آید که مسافران را به بهره مندی از جاذبه چشمه های آب گرم دعوت می نماید.

در جوار هتل قدیمی و پرخاطره رامسر که میراث تاریخی مازندران است، چشمه های آب گرم زیادی وجود دارد که برای استفاده از آن باید در صف ایستاد.

حسین متاجی رئیس میراث فرهنگی رامسر با اشاره به اینکه چشمه های معدنی بسیاری در این شهرستان وجود دارد می گوید: این چشمه های آب معدنی به مرکز ثقل درآمد و رونق مالی در شهرستان تبدیل شده اند و تا پاسی از شب به طبیعت دوستان خدمات ارائه می دهند.

وی ادامه می دهد: گردشگران زیادی ازجمله مسافرانی از کشورهای دیگر با حضور در شهرستان، سراغ چشمه های آب گرم را می گیرند. این چشمه ها خاصیت درمانی دارند و توریسم سلامت به خوبی در این منطقه جاافتاده است.

شناسنامه دار شدن چشمه های آب معدنی

وی شناسنامه دار شدن چشمه های آب معدنی را ازجمله برنامه ها در این زمینه بیان می نماید و می گوید: این چشمه ها زیر نظر کارشناسان بهداشت و گردشگری پایش می شوند و خدمات یکپارچه ای برای آن تعریف خواهد شد.

چشمه های آب گرم معدنی مازندران در نواحی مرکزی که از دل کوه ها و دره ها جوشیده می گردد، گردشگری مازندران را به سمت توریسم سلامت سوق می دهد. در آمل، لاریجان، لاویج، نور و بلده چشمه های زیادی وجود دارد که آب های معدنی و فیروزه ای رنگ آن مازندران به بهشتی در زمستان تبدیل نموده است.

دمای آب گرم معدنی در بعضی مناطق مازندران تا 42 درجه سانتی گراد می رسد که این دما برای بهره گیری از جاذبه های چشمه های معدنی، مفید و مثمر است. به گفته مسئولان میراث فرهنگی، سهم مازندران از چشمه های آب معدنی قابل قیاس با دیگر استان ها نیست و باید برای رونق این بخش برنامه جامع داشت.

چشمه آب معدنی لاریجان

چشمه آب معدنی بگرم لاریجان در فاصله حدود 60 کیلومتری شمال شرق تهران و 26 کیلومتری شمال شرق شهرستان دماوند واقع شده است. پس از طی 70 کیلومتر در راستا توریستی هراز از تهران، سمت چپ تابلوی شهرک صنعتی لاریجان، دانشگاه پیغام نور واحد رینه دیده می گردد که ادامه این راستا مسافر را به چشمه های آب گرم می رساند.

آب های گرم معدنی این روستا سرشار از مواد گوگردی است. در سرچشمه این آب گرم، حمام ها با خزینه هایی کوچک احداث شده و مردم می توانند برای استفاده از آب گرم، اتاق اجاره نمایند.

سیف الله فرزانه مدیرکل میراث فرهنگی مازندران در مصاحبه با وبلاگ وبکو با اشاره به وجود بیش از 100 چشمه معدنی بزرگ و کوچک در استان، ایجاد امکانات مناسب و تبلیغات فراگیر را در توسعه توریسم سلامت حائز اهمیت می داند و می گوید: باید سرانه گردشگری استان را از درآمدهای توریسم سلامت ارتقا داد.

وی با اشاره به هم جواری مازندران با کشورهای حاشیه دریای خزر می گوید: با نوسانات ارزی، شاهد رونق گردشگری داخلی هستیم و چشمه های آب گرم و معدنی نیز در بسته سفرهای ارزان قیمت سهم بسزایی دارند.

وی ادامه می دهد: کمتر گردشگری به مازندران سفر می نماید که نخواهد از جاذبه چشمه های آب معدنی و چشمه های فیروزه ای رنگ و طبیعی استان بهره گیرد و این نشان می دهد که چشمه های معدنی به یک گزینه مناسب برای سفرها در ایام سال مبدل شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی مازندران درعین حال سرمایه گذاری برای ایجاد مجتمع ها در جوار چشمه های آب معدنی را در استان ضروری می داند و می گوید: باید گردشگری از شکل سنتی به مدرن تبدیل گردد تا بتوانیم از این بخش درآمدزایی پایداری داشته باشیم.

فرزانه با عنوان اینکه در توسعه گردشگری بخش های زیادی دخیل هستند، می گوید: با تهیه سند توسعه گردشگری و میراث فرهنگی به ارتقای شاخص ها در این حوزه ها امیدوار هستیم.

مازندران با داشتن همه جاذبه هایش اعم از دریا، کوه، جنگل، دشت، آثار تاریخی و طبیعی همه روزها و فصل ها برای سفرهای گردشگران مهیا است و چشمه های آب گرم و معدنی استان نیز دوشادوش سایر جاذبه ها می تواند به سفرهای داخلی و ارزان قیمت رونقی دوچندان بخشد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "چشمه های طبیعی و گرم دیار همواره بهار؛ ظرفیت های نو گردشگری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه های طبیعی و گرم دیار همواره بهار؛ ظرفیت های نو گردشگری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید