هفته کتاب می تواند بحران های موجود در حوزه نشر کشور را مهار کند

به گزارش وبلاگ وبکو ، به نقل از ستاد خبری بیست و هشتمین دوره هفته کتاب، محمدرضا وصفی، استاد دانشگاه و عضو گروه علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه تهران گفت: از قضا با توجه به تغییر شرایطی که بیماری کرونا در جامعه به وجود آورده است، به نظر می رسد سرفصل های جدیدی در دستور کار مسئولان اجرایی هفته کتاب قرار گرفته تا با ایجاد فضای جدیدی بتوانند مخاطبان بیشتری را زیر پوشش این رویداد قرار دهند.

هفته کتاب می تواند بحران های موجود در حوزه نشر کشور را مهار کند

وی ادامه داد: این ایام که افراد کمتر از منزل خارج می شوند، نیازمند این است که از ابزارهای مناسب برای ترویج کتاب و کتابخوانی استفاده شود. اگر فعالیت های این هفته متناسب با شرایط موجود باشد، قطعا در ترویج فرهنگ مطالعه اثرگذار خواهد بود.

وصفی در رابطه با طرح های توزیع یارانه کتاب از طریق کتابفروشی ها (طرح های فصلی فروش کتاب) با بیان اینکه، به طور خاص در چند سال اخیر حوزه نشر در کشور با چند بحران اساسی رو به رو شد، گفت: بحران نخست گرانی کاغذ بود که در نتیجه تحریم های تحمیل شده بر کشور ایجاد شد و تاثیر خودش را به شدت در مصرف اقلام فرهنگی گذاشت. بحران دیگر شیوع بیماری کروناست؛ البته پیش از این دو بحران، بحران بزرگ دیگری تحت عنوان فضای مجازی وجود داشت. به این معنا که حضور پررنگ فناوری و حوزه IT در تولید و مصرف کالاهای فرهنگی، با ایجاد بحرانی قابل توجه در حوزه نشر و کتاب، شرایط را تغییر داده و باعث شد نیازمند ی ها و در پی آن شیوه های تولید هم متفاوت شود.

وی اضافه نمود: از این رو، چنانچه سیاست گذاران و برنامه ریزان بتوانند به­ گونه ای هفته کتاب را برنامه ریزی کنند که چالش هایی که این بحران ها ایجاد کرده را مهار کند و ظرفیت های جدیدی در این حوزه تولید شود، طبیعی است طرح هایی مانند فروش فصلی کتاب و رویدادی مانند هفته کتاب امری ارزشمند تلقی خواهد شد.

طرح پاییزه کتاب 99 همزمان با هفته کتاب در حال برگزاری است؛ بیست وهشتمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار دانایی؛ مانایی از 24 آبان آغاز و تا 30 آبان ماه 1399 ادامه دارد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران

به "هفته کتاب می تواند بحران های موجود در حوزه نشر کشور را مهار کند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هفته کتاب می تواند بحران های موجود در حوزه نشر کشور را مهار کند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید