عمویی: آمریکا در جلسه شورای امنیت افتضاح سیاسی بزرگی را رقم زد ، مکانیزم ماشه مشروعیت حقوقی ندارد

به گزارش وبلاگ وبکو، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فعال کردن مکانیزم ماشه اولا مشروعیت حقوقی ندارد زیرا آمریکا عضو برجام نیست و کشوری که عضو نباشد نمی تواند این مکانیسم را فعال کند و نکته دوم اینکه نتیجه سیاسی برای امریکا همراه ندارد.

عمویی: آمریکا در جلسه شورای امنیت افتضاح سیاسی بزرگی را رقم زد ، مکانیزم ماشه مشروعیت حقوقی ندارد

ابوالفضل عمویی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در تبادل نظر با خبرنگار پارلمانی وبلاگ وبکو، درباره استفاده آمریکا از مکانیسم ماشه، گفت: آمریکا در جلسه شورای امنیت سازمان ملل افتضاح و آبرو ریزی سیاسی بزرگی را رقم زد که این نوع شکست در تاریخ دهه های اخیر شورای امنیت سازمان ملل، سابقه نداشته است.

وی ادامه داد: ایالات متحده به عنوان عضو دائم شورای امنیت پیش نویس قراردادی آورد که حداکثر فقط توانست یک کشور کوچک را با خود همراه کند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: فعال کردن مکانیزم ماشه اولا مشروعیت حقوقی ندارد، زیرا آمریکا عضو برجام نیست و کشوری که عضو نباشد نمی تواند این مکانیسم را فعال کند و نکته دوم اینکه نتیجه سیاسی برای امریکا همراه ندارد.

عمویی توضیح داد: امریکا عضوی از برجام و قطعنامه 2231 نیست و اجازه استفاده از ظرفیت های این ضمیمه را ندارد، امریکا نه فقط از برجام خارج شده و این را رسما اعلام نموده بلکه مانع قطعنامه 2231 برای کشور های مختلف نیز شده است.

وی با بیان اینکه از دید افکار عمومی، امریکا عضوی از این توافق نیست و حق فعال کردن مکانیزم ماشه را ندارد، بیان داشت: فعال کردن مکانیزم ماشه احتیاج به همراهی اعضا دارد، آمریکا برای فعال کردن مکانیزم ماشه باید ادعایی مبنی بر اینکه یک نقض اساسی و فاحش از سمت ایران اجرا شده، داشته باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس تاکید نمود: ایران به گواه گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی تعهدات خود را در قالب برجام به صورت کامل انجام داده و این به وسیله سازمان انرژی اتمی، به اثبات رسیده است.

عمویی با بیان اینکه از زمانی که امریکا از برجام خارج شده و مانع دسترسی ایران به منابع مالی شده است، گفت: کشور های اروپایی هم نتوانستند تعهدات خود را در قبال ایران اجرا نمایند. در این صورت ایران نیز در واکنش به بدعهدی اروپایی ها طی 5 گام در فاصله زمانی یک سال، تعهدات اتمی خود را کاهش داد که این بدان معنا نیست که نقضی از جانب ایران اجرا شده شده است.

وی ادامه داد: آمریکا حق ادعای این را ندارد که بگوید نقض اساسی از جانب ایران اجرا شده شده است که بخواهد ماده 36 و 37 برجام را فعال کند. زیرا مشروعیت حقوقی برای امریکا و هر کشور دیگری که بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند قائل نیستیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس توضیح داد: آمریکا در حال کوشش برای ارائه یک تفسیر خیلی عجیب است. اگر کسی بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند دیگر چیزی از تعهدات هسته ای نخواهد ماند و جمهوری اسلامی برنامه هسته ای خود را طبق اهداف و برنامه خود دنبال خواهد نمود و به سطوح قبلی، خواهد رساند.

عمویی بیان داشت: شاهد هستیم بعضی کشور ها اعلام کردند اگر آمریکا بخواهد مکانیزم ماشه را فعال کند همراهی نخواهند کرد این موضوع نیز حتی در بیانیه کشور های مختلف هم آمده است. انگلیس در شرح رای خودش بیان نمود که با فعال کردن مکانیزم ماشه مخالف است.

این عضو کمیسیون امنیت ملی در انتها تاکید نمود: فعال شدن مکانیزم ماشه نه مشروعیت حقوقی دارد نه از لحاظ سیاسی چشم اندازی دارد و اگر اتفاق هم بیفتد، واکنش جدی و قانونی از سمت ایران خواهد داشت.

منبع: خبرگزاری دانشجو

به "عمویی: آمریکا در جلسه شورای امنیت افتضاح سیاسی بزرگی را رقم زد ، مکانیزم ماشه مشروعیت حقوقی ندارد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمویی: آمریکا در جلسه شورای امنیت افتضاح سیاسی بزرگی را رقم زد ، مکانیزم ماشه مشروعیت حقوقی ندارد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید