ظریف به شایعات خاتمه داد

به گزارش وبلاگ وبکو، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به شایعه احتمال خروج اروپا از برجام اظهار کرد بعید می دانم اروپا از برجام خارج گردد.

ظریف به شایعات خاتمه داد

محمدجواد ظریف وزیر خارجه کشورمان که در پکن به سر می برد، در پاسخ به سئوال خبرنگار ایرنا در خصوص برداشته شدن گام بعدی ایران در کاهش تعهدات برجامی و شایعه احتمال خروج اروپا از برجام اضافه کرد: مشکل اصلی برجام که طرف های چینی و روسی هم روی آن توافق دارند این است که آمریکا از آن خارج شده است و مزاحمت هایی هم برای دیگران ایجاد نموده است و به این شکل برجام را تهدید می نماید.

او اظهار کرد متاسفانه اروپایی ها در طول چند سال گذشته نتوانسته اند مستقل از آمریکا در خصوص برجام اقدامات عملی انجام دهند ضروری است اروپایی ها اقدامات عملی در خصوص برجام دهند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در خصوص برگشت پذیری گام های ایران در راستای کاهش تعهدات برجامی یاداوری کرد در صورتی که با اقدام عملی اروپا برای ایفای تعهدات خودشان نه در واقع برای جبران تعهدات آمریکا، روبرو شویم ما هم آمادگی داریم اقداماتی که انجام دادیم را به تدریج به عقب برگردانیم.

روسیه و چین دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران هستند

وزیر خارجه ایران در ادامه از روسیه و چین به عنوان دو شریک نزدیک سیاسی و راهبردی ایران یاد کرد و گفت: به دلیل همکاری های دوجانبه، منطقه ای و بین المللی که میان سه کشور وجود دارد احتیاج است مشورت های سیاسی نیز همواره وجود داشته باشد.

ظریف در خصوص نشست های خود با وزرای خارجه چین و روسیه اضافه کرد: امروز و دیروز با وزرای خارجه چین و روسیه در خصوص برجام، یکجانبه گرایی آمریکا و روش های مقابله با اقدامات غیر قانونی آمریکا صحبت کردیم.

وی یکی از محورهای گفت و گو با مقامات چین و روسیه را ضرورت تامین امنیت منطقه عنوان نمود و گفت: منطقه ما احتیاج به همکاری دارد تنها در قالب همکاری است که امکان رسیدن به صلح و امنیت فراهم است نه در قالب ایجاد ائتلاف های خطرناک نظامی.

ظریف یکی دیگر از محورهای مورد بحث خود با همتایان چینی و روسی را آنالیز موضوع افغانستان بیان نمود و گفت همچنین در این نشست ها در خصوص مداخله ایالات متحده و غرب در کشورها نیز بحث و آنالیز کردیم بعضی کشورهای غربی کوشش می نمایند شرایط منطقه را برای اهداف سیاسی خود نابسامان نمایند.

وزیر خارجه ایران توضیح داد همچنین در خصوص چگونگی اجرای سیاست های رهبران ایران و روسیه و ایران و چین در خصوص روابط دوجانبه نیز در این سفرها بحث و گفتگو شد.

وی با اشاره به برنامه 25 ساله راهبردی دو کشور ایران و چین که در سفر قبلی به طرف چینی ارایه شد گفت در نشست امروز مکانیزم عالی رتبه همکاری های دوجانبه و اقداماتی که برای گسترش روابط در همه حوزه ها از جمله در حوزه های فناوری، تجاری و کشاورزی احتیاج است مورد بحث نهاده شد.

مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا، پیغام رزمایش مشترک چین، ایران و روسیه

وزیر خارجه ایران در بخش دیگری از سخنانش، پیغام رزمایش سه جانبه ایران، چین و روسیه را مخالفت با یکجانبه گرایی آمریکا عنوان نمود و گفت: کشورهای جهان معتقد نیستند که به وسیله ائتلاف های نظامی خطرناک می توان امنیت ایجاد کرد بلکه به وسیله همکاری و وارد کردن همه کشورهای ذیربط و ذینفع باید به دنبال امنیت رفت.

ظریف یاداوری کرد شما نمی توانید یک ائتلاف علیه یکی از کشورهای منطقه ایجاد کنید بلکه باید همه کشورها را وارد همکاری کرد و همکاری باید جایگزین روش مقابله گردد این موضوع، پیغام سه کشور ایران، چین و روسیه به عنوان کشورهای قدرتمندی که علیه اقدامات یکجانبه آمریکا ایستاده اند، در رزمایش مشترک بود.

310 310

منبع: خبرآنلاین

به "ظریف به شایعات خاتمه داد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ظریف به شایعات خاتمه داد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید