رونق فراوری کشاورزی با اجرای طرح آبیاری نوین ، یزدی ها پیشتاز در فراوری محصولات گلخانه ای

به گزارش وبلاگ وبکو، چند سالی است اجرای طرح آبیاری نوین باعث شده کشاورزان یزدی رونق فراوری را افزایش داده و افق روشنی در صنعت کشاورزی داشته باشند.

رونق فراوری کشاورزی با اجرای طرح آبیاری نوین ، یزدی ها پیشتاز در فراوری محصولات گلخانه ای

به گزارش خبرنگار از ، خشکسالی که حدود 18 سال است گریبانگیر کشاورزان یزدی شده، همچون غولی بر صنعت کشاورزی این خطه سایه افکنده و ضربه های بسیار سنگینی را وارد نموده است.

هرچند صنعت آبیاری نوین از سال 1348 در ایران شکل گرفته، اما در دو دهه اخیر و به دلیل کم آبی و خشکسالی های متوالی روش آبیاری قطره ای به عنوان یکی از راه های مناسب برای کاهش مصرف آب کشاورزی رونق بیشتری گرفته است.

افق روشن صنعت کشاورزی با استفاده از طرح آبیاری نوین

سید جمال سجادی پور رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در تبادل نظر با خبرنگار از ،گفت: در سال گذشته 142 هکتار توسعه کشت های گلخانه ای را داشتیم که طی آن سطح زیر کشت گلخانه های استان به 1690 هکتار با فراوری 485 هزار تن افزایش یافت.

او با اشاره به افزایش 150 هکتاری کشت های متراکم در استان اضافه نمود: تنوع بخشی در محصولات گلخانه ای و فراوری انواع سبزی و صیفی و گیاهان دارویی، فراوری کشت های نشایی در راستای صرفه جویی 26 درصدی آب و 20 درصدی مصرف انرژی از جمله برنامه های این سازمان در زمینه افزایش بهره وری در فراوری محصولات کشاورزی است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان یزد ادامه داد: در این روش با حذف خاک از سطح گلخانه، گیاه در بستر لایه ای از آب ، پرورش و تغذیه می گردد و با عملکرد 650 تا 700 تن محصول در هر هکتار شاهد افزایش بهره وری و صرفه جویی در آب و انرژی خواهیم بود به طوری که در کشت های فضای باز به ازای هر متر مکعب آب تنها 1.5 کیلوگرم محصول برداشت می گردد و در گلخانه های معمولی این میزان تا 23 کیلوگرم افزایش یافته و در کشت های نوین مانند NFD این میزان به نحو قابل توجهی تا 60 کیلوگرم افزایش می یابد.

سجادی پور با اشاره به اینکه استان یزد دومین فراوری کننده محصولات گلخانه ای کشور محسوب می گردد، اضافه نمود: این استان با مشکل کم آبی روبه رو است ، پس با استفاده از روش های آبیاری نوین فراوریات کشاورزی را افزایش دهیم.

استان یزد صندلی نخست فراوری محصولات گلخانه ای در کشور

محمد حسین ملانوری معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در تبادل نظر با خبرنگار از ، گفت: سالانه افزون بر 485 هزار تن انواع محصولات گلخانه ای فراوری می گردد که این میزان فراوری استان یزد را در صندلی اول فراوری محصولات گلخانه ای قرار داده است.

او اضافه نمود: کم آبی استان یزد باعث شده تا توسعه کشت ها گلخانه ای از چند سال پیش در دستور کار جدی بخش کشاورزی قرار بگیرد ، به طوری که در حال حاضر بخشی از محصولات سبزی و صیفی فراوریی در شهرستان های یزد و اشکذر به گلخانه ها انتقال داده شده است.

ملانوری ادامه داد: توسعه کشت گلخانه ای با انتقال کشت های فضای باز به گلخانه ها از برنامه ها و سیاست های جهاد کشاورزی در استان یزد است به طوری که هم اکنون بیش از 1760 هکتار از عرصه های کشاورزی استان به کشت محصولات گلخانه ای اختصاص یافته است.

80 درصد فراوریات به خار ج از کشور صادر می گردد

معاون بهبود فراوریات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان یزد در تبادل نظر با خبرنگار از ،گفت: سالانه 120 میلیون دلار از محل صادرات محصولات گلخانه ای استان یزد عاید استان می گردد.

او گفت: محصولات گلخانه ای استان یزد هم اکنون بیشتر به کشور های روسیه، عمان، قطر، امارات، قزاقستان و ارمنستان و عراق صادر می گردد.

اشتغالزایی باگسترش کشت های گلخانه ای

ملانوری اضافه نمود: در حال حاضر 53 هزار بهره بردار بخش کشاورزی استان یزد در زمینه کشت های گلخانه ای فعالیت دارند که این تعداد زمینه اشتغال بیش از 30 هزار نفر را به صورت مستقیم فراهم نموده اند.

او گفت: در کنار انتقال کشت های پرآبخواه سبزی و صیفی به گلخانه ها همچون ذرت ،کاهو و کلم توسعه کشت های کم آبخواهی نظیر گیاهان دارویی و آلوئه ورا نیز در استان شروع شده ، به طوری که هم اکنون حدود 50 هکتار از سطح زیر کشت گلخانه های استان به این محصولات کم آبخواه اختصاص یافته است.

اکبر شیخ علیشاهی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی یزد در تبادل نظر با خبرنگار از ،گفت: استان یزد با فراوری سالانه بیش از 450 هزار تن انواع محصولات گلخانه ایی، رتبه دوم کشت های گلخانه ای کشور را به خود اختصاص داده است.

او ادامه داد : به منظور شعار سال، تنوع بخشی به محصولات گلخانه ای استان و افزایش کشت های نشایی، فراوری انواع سبزی و صیفی و گیاهان دارویی و افزایش کشت های متراکم و نیز را در دستور کار خود قرار داده ایم.

شیخ علیشاهی با بیان اینکه در شرایط فعلی استفاده بهینه از آب اهمیت زیادی دارد ادامه داد: تمام کوشش ما این است که با کمترین میزان مصرف آب ، بیشترین بهره برداری را در فراوری محصولات کشاورزی داشته باشیم.

در سال گذشته 142 هکتار توسعه کشت های گلخانه ای را داشتیم که طی آن سطح زیر کشت گلخانه های استان به 1690 هکتار با فراوری 485 هزار تن افزایش یافت.

خیار، گوجه، فلفل، بادمجان، گیاهان دارویی، و بعضی از محصولات سبزی و صیفی از جمله فراوریات گلخانه های استان یزد است.

هم اکنون از مجموع فراوریات گلخانه ای استان یزد 80 درصد آن به خارج از کشور صادر می گردد و مابقی در داخل کشور مصرف می گردد.

اغلب کشاورزانی که از روش آبیاری غرقابی استفاده می کردند در مقابل اجرای طرح آبیاری نوین مقاومت می کردند و معتقد بودند درختان سیرآب نمی شوند و یا به ثمر نمی رسند، اما رفته رفته که کاهش منابع زیر زمین و کم بارشی شدت گرفت به این حقیقت پی بردند که تنها راه از برون رفت از این مشکل، استفاده از آبیاری نوین است که می تواند بهره وری فراوری را بالا ببرد.

آموزش کشاورزان و بهره برداران با طرح سیستم آبیاری نوین تغییر الگوی کشت، استفاده از روش های نوین آبیاری بهترین راه حل های صرفه جویی در مصرف آب و مبارزه با خشکسالی در بخش کشاورزی است.

ی

گزارش از صدیقه فلاحتی

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

به "رونق فراوری کشاورزی با اجرای طرح آبیاری نوین ، یزدی ها پیشتاز در فراوری محصولات گلخانه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رونق فراوری کشاورزی با اجرای طرح آبیاری نوین ، یزدی ها پیشتاز در فراوری محصولات گلخانه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید