حرکت پژوهش های دانشگاهی به سمت برطرف نیازهای کشور

به گزارش وبلاگ وبکو، دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت: پژوهش های کشور به سمتی می رود که نیازهای جامعه را رفع می نماید.

حرکت پژوهش های دانشگاهی به سمت برطرف نیازهای کشور

سید محمدسجاد صدوق دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی در گفت وگو با خبرنگار گروه علمی دانشگاهی وبلاگ وبکو، درباره نقش برگزاری کنفرانس بین المللی مخابرات نوری بیسیم در پیشرفت علمی کشور گفت: این کنفرانس برای دانشجویان، پژوهشگران و محققان داخلی و بین المللی تحصیلات تکمیلی برگزار گردید که از کشورهای مختلف مانند اسپانیا، انگلیس، پرتغال و جمهوری چک در این کنفرانس حضور داشتند.

وی درباره حضور ایران در تحقیقات حوزه مخابرات نوری گفت: مخابرات نوری حوزه نوظهوری است که آینده سیستم های مخابراتی را رقم می زند، استفاده از نور برای ارسال داده های مخابراتی شاید کمتر مورد توجه قرار گرفته، اما با توجه به مزایای این حوزه، محصولات آن در بازارهای کشورهای غربی عرضه می گردد، در کشور ما نیز در دانشگاه و هم در صنعت به این حوزه توجه شده و در دانشگاه شهید بهشتی، پژوهش های خوبی در این زمینه از سوی دانشجویان دکتری و اساتید اجرا شده است.

صدوق افزود: پژوهشکده لیزر و پلاسما و دانشکده برق دانشگاه شهید بهشتی در این حوزه فعال است و دانشگاه های دیگر کشور مانند دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه شریف و تهران در این حوزه ها فعالیت می نمایند به طوریکه می توان گفت ما در کشور ظرفیت خوبی در این حوزه داریم.

دانشیار دانشکده مهندسی برق دانشگاه شهید بهشتی گفت: محققان ایرانی بسیاری نیز در خارج از کشور در این حوزه فعالیت کردند که حتی این افراد آزمایشگاه های معتبری نیز در این حوزه در خارج از کشور راه اندازی کردند.

صدوق درباره ارتباط دانشگاه و صنعت در این حوزه مطرح کرد: در واقع در کشور ما بخشی از پژوهش ها مربوط به قراردادها و ارتباطاتی است که ما با بخش صنعت داریم و این پژوهش ها به یک محصول تبدیل شده که نیازی از کشور را برطرف می نماید، محصولات مرتبط با نور در زیر دریا هم قابل استفاده است، به همین دلیل ارتباطات زیرسطحی و اجسامی که در زیر دریا حرکت می نمایند، با استفاده از نورهای مرئی و نامرئی طی طریق می نمایند، بنابراین کشور ما هم به این حوزه توجه نموده و پژوهش ها به سمت صنعت و برطرف نیازها سوق داده شده است.

وی افزود: شرکت های دانش بنیان هم در این حوزه فعال شده اند، با این ظرفیتی که در کنفرانس بین المللی مخابرات نوری بیسیم هم ارائه شد، نقطه امیدبخش این بود که با همه فشارها و تحریم ها، پژوهش های ما با تمام محدودیت ها و کمبودها چیزی از پژوهش های جهان کم ندارد و اینکه پژوهشگران طراز اول بین المللی یافته های خود را در دانشگاه شهید بهشتی و ایران ارائه می نمایند، نشان دهنده گفتمان برابر ما با آنهاست که می توانیم با آنها تبادل علمی و هم افزایی داشته باشیم.

انتهای پیغام/

منبع: خبرگزاری فارس

به "حرکت پژوهش های دانشگاهی به سمت برطرف نیازهای کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت پژوهش های دانشگاهی به سمت برطرف نیازهای کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید