تظاهر به لبخند باعث خوشحالی می گردد؟ دانشمندان پاسخ می دهند

به گزارش وبلاگ وبکو، دیجیاتو نوشت: پژوهشگران در تحقیقی تازه روی هزاران نفر از سراسر جهان دریافته اند که لبخند زدن واقعا می تواند در حس خوشحالی شما موثر باشد.

تظاهر به لبخند باعث خوشحالی می گردد؟ دانشمندان پاسخ می دهند

دهه هاست که می گویند تظاهر به خنده می تواند باعث مسروری ما گردد و دهه هاست که بر سر این مسئله اختلاف نظر وجود دارد. حالا محققان دوباره هزاران نفر را از سراسر جهان گرد آورده اند تا اثر لبخند بر حس و حال افراد را به آزمایش بگذارند.

پژوهشگران در مطالعه ای که نتایج آن در مجله Nature Human Behavior منتشر شده، از حدود 3800 داوطلب از 19 کشور خواستند لبخند بزنند یا با چند عمل مختلف واکنش طبیعی بدن خود را به نمایش بگذارند. سپس مقدار مسروری افراد را میزان گیری کردند.

دانشمندان می دانستند که اگر داوطلبان از ماهیت این مطالعه مطلع شوند، ممکن است بر نظر آن ها تاثیر منفی بگذارد. به همین دلیل، آن ها چند تست انحرافی هم ایجاد کردند. محققان تظاهر کردند که می خواهند درباره اثر حرکت ها و حواس پرتی های کوچک بر قابلیت های حل مسائل ریاضی تحقیق نمایند. ولی سه آزمایش لبخند زدن پنج ثانیه ای هم به صورت تصادفی در این تست ها گنجانده شد.

محققان چگونه اثر لبخند بر مسروری را میزان گرفتند؟

در یکی از این تست ها از داوطلبان خواسته شد تا اتوماتیکی را با دندان ها یا لب های خود بگیرند. مشابه این آزمایش قبلا در سال 1988 اجرا شده بود و نشان داد که حفظ این حالت می تواند باعث گردد افراد احساس نمایند در حین تماشای انیمیشن ها بیشتر سرگرم شده اند. ولی این بار خبری از انیمیشن نبود و در عوض مقدار مسروری افراد میزان گیری شد.

در تست دوم از داوطلبان خواسته شد حالت لبخند یک بازیگر را از روی عکسی که به آن ها نشان داده می شد، تقلید نمایند یا در مقابل این تصویر چهره ای خنثی داشته باشند. تست سوم از شرکت نمایندگان می خواست تا با حرکت دادن گوشه لب ها به سمت گوش ها و بلند کردن گونه ها حالت مسروری به خود بگیرند یا دوباره یک چهره خنثی داشته باشند.

سپس از هر نفر درخواست شد تا یک مسئله ساده ریاضی را حل، یک پرسش نامه مسروری و یک پرسش نامه اضطراب را پر کند. نتیجه این بود که افراد می گفتند بعد از هر بار لبخند زدن احساس مسروری بیشتری داشته اند، اما اثر این اتفاق در تست های تقلید چهره یا تغییر حالت صورت بیشتر از تست قرار دادن اتوماتیک در دهان بود.

دانشمندان می گویند این آزمایش ها نشان می دهند که بازخورد چهره نه تنها می تواند باعث تقویت احساس مسروری گردد، بلکه قادر است حس افراد را از حالت خنثی به مسرور تبدیل کند.

227227

منبع: خبرآنلاین

به "تظاهر به لبخند باعث خوشحالی می گردد؟ دانشمندان پاسخ می دهند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تظاهر به لبخند باعث خوشحالی می گردد؟ دانشمندان پاسخ می دهند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید