آهنگریان: فیلم های بروسلی را می دیدم!، اوجاقی: حالا چینی ها به ما احترام می گذارند

به گزارش وبلاگ وبکو، عرفان آهنگریان سانداکار وزن 60- کیلوگرم تیم ملی ووشو که با قهرمانی در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا به جوان ترین طلایی ووشوی ایران شناخته شد، به همراه حسین اوجاقی سرمربی تیم ملی میهمان خبرنگاران بود که هدف بعدی خودش را کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی دنیا عنوان نمود.

آهنگریان: فیلم های بروسلی را می دیدم!، اوجاقی: حالا چینی ها به ما احترام می گذارند

به گزارش وبلاگ وبکو، عرفان آهنگریان ووشوکار وزن 60- کیلوگرم تیم ملی که طلای قهرمانی جوانان دنیا 2014 آنتالیا، طلای مسابقات قهرمانی بزرگسالان آسیا 2016 تایوان، طلای بزرگسالان جام دنیای ساندا 2016 چین، طلای مسابقات یونیورسیاد 2017 چین تایپه را کسب نموده است، در بازی های آسیایی 2018 جاکارتا بعد از محسن محمدسیفی، دومین شانس اصلی ایران برای کسب مدال طلای ووشو در بخش ساندا محسوب می شد که توانست با کسب مدال طلا، جواب انتظارات کادرفنی، فدراسیون و اهالی ورزش را بدهد تا نوید یک ستاره جدید برای ووشوی ایران باشد. حسین اوجاقی نیز به عنوان پر افتخارترین سرمربی ووشو در کنار تیم ملی ایران عازم بازی های آسیایی گردیده بود که بار دیگر نشان داد می توان او را یک مهره با ارزش در ورزش کشور دانست.

تیم ملی ووشو با کسب دو مدال طلا و چهار مدال نقره از نظر مرغوبیت مدال، بعد از کشتی دومین تیم ایران در بازی های آسیایی است. از این رو دو عنصر اصلی این تیم (حسین اوجاقی و عرفان آهنگریان) که سهم زیادی در به دست آمدن این مهم داشتند میهمان وبلاگ وبکو بودند تا صحبت های آن ها در مورد این دست آورد مهم را بشنویم. در ادامه این گزارش مشروع صحبت های آن ها آمده است:

اوجاقی: می دانستم به کجا می رویم و باید بجنگیم

واقعیت این است که ما می دانستیم به کجا می رویم و خودم پنجمین حضورم در بازی های آسیایی را تجربه می کردم. 1998- بانکوک اولین مدال ووشو و در بوسان هم اولین طلای ووشو را کسب کردم، در سال 2010 مدیرفنی و مربی، در سال 2014 هم سرمربی تیم بودم و باتوجه به این تجربه ای که داشتم، می دانستم که کار سختی در پیش داریم. ما در رقابت های دنیای حق انتخاب داریم ولی اینجا نمی تونیم و فقط سبک وزن ها را داریم که در این سال ها شانس مدالشان کم تر از سنگین وزن ها بوده است. می دانستم اگر طلا می خواهیم باید بجنگیم چون درهمه اوزان چینی ها بودند، به همین دلیل موضوع بازی های آسیایی برای من خیلی جدی بود ولی همیشه با بچه ها جوری رفتار می کردم که فکر نمایند مثل مسابقات دیگر است. بعد از برگزاری انتخابی ها نفراتی انتخاب شدند که من فکر می کردم می توانند مدال بیاورند. هر چهار ملی پوش که به بازی های آسیایی اعزام شدند بهترین ها در وزن خود بودند. در مورد محسن محمدسیفی به دلیل مصدومیتی که داشت استرس بسیار زیادی داشتم که به بازی های آسیایی نرسد، چرا که مصدومیت خطرناکی داشت و می ترسیدم در انتخابی ها دچار مشکل گردد. این استرس را به بازیکنان تیم بروز نمی دادم تا استرسی به تیم وارد نگردد.

اعتماد ما به محمدسیفی بسیار بالا بود، عرفان نیز هوش تکنیکی بالایی دارد و فیزیکی زیاد درگیر نمی گردد اما فرود ظفری قدرتی و جنگنده بود. سبحانی هم خودش را در انتخابی ها نشان داد و به نظرم هر چهار نفر بچه های ما بهترین ها در وزن خود بودند، نمی توانم بگویم اگر به جای این نفرات کس دیگری بود نتیجه بهتری می گرفتیم! حتی سبحانی که باخت و حذف شد. ما در انتخاب هیچ یک از این ملی پوشان دخالتی نداشته ایم و خودشان با موفقیت در انتخابی ها وارد تیم ملی گردیده اند. بعد از سیفی، عرفان دومین شانس ما برای طلا بود چون از توانایی های او خبر داشتم، محسن 10 سال است که باخت ندارد و عرفان 3 سال است. در یونیورسیاد و قهرمانی دنیا با من کار نموده است و امید طلا بعد از محسن بود.

آهنگریان: فیلم های بروسلی را نگاه می کردم

من از همان اول بچه پر جنب و جوشی بودم و فوتبال بازی می کردم، بچه شری هم بودم و فیلم های رزمی بروسلی و جکی چان را نگاه می کردم اما شناختی از ووشو نداشتم. تا این که یکی از اقوام که ووشوکار بود، من را به باشگاه برد و با داشته هایی که از فیلم ها داشتم حرکت می زدم و تشویقم می کردند. کم کم این رشته را حرفه ای ادامه دادم و تا این که در انتخابی ها شرکت کردم و به رده های سنی نوجوانان و جوانان آمدم. سال آخر جوانان هم فیکس تیم ملی شدم و برای دنیای آنتالیا عازم مسابقات شدم. بعد از آن مسابقات برای رقابت های اندونزی در انتخابی ها حذف شدم اما به دلیل تفکر حمایتی دکتر علی نژاد و اوجاقی از جوانان، من و میلاد عارفی مقام را در اردوهای تیم بزرگسالان نگه داشتند تا فقط تمرین کنیم.

در همان اردوها و قبل از مسابقات دنیای، رقابت های تدارکاتی وجود داشت به اسم جام پارس که در آن تورنمنت ووشوکاران ایران در قالب دو تیم شرکت می کردند. ما به عنوان تیم ب(منتخب ایران) و یک تیم هم به اسم پارس جنوبی (ملی پوشان اصلی) در این تورنمنت حضور داشتند. فرود ظفری همان سال در وزن 60- کیلوگرم فیکس تیم ملی بود و من بعد از 3 ماه تمرین، نفر فیکس تیم ملی بزرگسال که ظفری بود را شکست دادم و عارفی مقام هم یزدان میرزایی را شکست داد. این اتفاق نشان داد که اگر جوانان با بزرگسالان تمرین نمایند می توانند اول شوند، این دید فدراسیون و آقای اوجاقی خیلی خوب بود و در ادامه راه هم به من یاری زیادی کرد. همین اتفاق باعث شد با اعتماد به نفس زیادی در انتخابی ها برای آسیایی تایوان حاضر باشم و همه نفرات را شکست داده و اول شوم. در مسابقات قهرمانی آسیا هم بازی های سنگینی انجام دادم و نایب قهرمان اینچئون و حریف چینی را شکست دادم.

آهنگریان: دوست داشتم در 2014- انچئون هم شرکت کنم

من در اولین روبهرویی با چینی ها پیروز گردیده و به مقام اول رسیدم و نشان دادم که می توانم اول شوم. با پیگری های مهدی علی نژاد و مربیان هم توانستم در انتخابی بازی های آسیایی 2018 جاکارتا شرکت نموده و مدال طلا را برای کشورم بیاورم. البته من دوست داشتم در سال 2014 هم یک شانس به من بدهند تا در آسیایی اینچئون حاضر باشم اما شرایط سنیم نگذاشت این اتفاق مهم رخ دهد. ما در رشته ووشو المپیک دنیای نداریم و المپیک آسیایی مهم ترین میدان ووشو است. آرزوی من بود که در قهرمانی دنیا و بازی های آسیایی مدال بیاورم. در بازی های آسیایی موفق به کسب این مهم شدم و ان شاءلله در قهرمانی دنیا هم با کوشش و حمایت فدراسیون مدال بیاورم.

اوجاقی: ووشو کاندیدای ورود به المپیک است

برای ورود یک رشته به المپیک، باید یکسری شرایط فراهم باشد. برای مثال، فدراسیون آن رشته باید تحت پوشش کمیته المپیک باشد، کمیته های آن فعال باشد و ... تا قابلیت ورود به المپیک را پیدا کند که ووشو این قابلیت را دارد. یوزای چینگ، رییس فدراسیون دنیای ووشو، نایب رییس کمیته المپیک (توماس باخ) نیز هست، پس ارتباط هم هست (باخنده). درالمپیک 2020 توکیو این امکان به میزبان داده شد تا از بین این رشته ها یکی را انتخاب کند و ژاپن هم ورزش اصلی خود یعنی کاراته را انتخاب کرد. با توجه به اختلاف تاریخی این کشور با چین، ووشو را انتخاب نکرد. با این حال من فکر می کنم در المپیک 2024 ووشو وارد المپیک گردد و کاندیدا است.

آهنگریان: با دغدغه کم تر و انگیزه بیش تر ادامه می دهم

حس خیلی خوبی است که در 21 سالگی عنوان بزرگی مثل قهرمانی در بازی های آسیایی را کسب نموده ام. ولی این مدال طلا باعث نمی گردد که من در این سن به نهایت آرزوهایم رسیده باشم بلکه، انگیزه ای مضاعف می گردد برای ادامه راهم. با دغدغه کم تر و انگیزه بیش تر کارم را ادامه می دهم و به دنبال مدال های بیش تری هستم تا این عنوان را برای کشورم، خانواده ام، همسرم، فدراسیون ووشو، در آخر هم برای ووشو و خودم کسب کنم.

در شهر خودم همه خیلی خوشحال هستند و حتی در ایران هم همه من را بیش تر شناخته اند. برای کارهای سربازی به وزارت ورزش رفته بودم که نگهبان ها هم من را شناختند و خیلی خوشحال نماینده بود که آن ها را خوشحال می دیدم. مردم که من را می بینند خیلی تشکر می نمایند، چیزی بالاتر از این حس خوب نیست. امیدوارم باز هم بتوانم این حس را برای همه ایجاد کنم.

اوجاقی: از چین پیشی گرفته ایم

در بخش ساندای مردان از عملکرد ملی پوشان راضی هستم. عملکرد و مدال دو مساله است و از نظر من عملکرد همه بچه ها راضی نماینده است، کار خودشان را کردند. وقتی در سه وزن فینالیست می شویم و در مصاف با چین دو وزن را می بریم و یک وزن را با اختلاف کم می بازیم، یعنی در این بخش از چین پیشی گرفته ایم. برای این مدال ها زحمت زیادی کشیده گردیده و حاصل 6 ماه اردو نیست. استان ها و مربیان شخصی یاری بسیار زیادی در پرورش این قهرمانان نموده اند. این نفرات در اردوهای تیم ملی چکش کاری گردیده اند. من اعتقاد دارم که ما از لحاظ روحی و روانی از چینی ها برتر بودیم، ووشوکاران ما خودشان را از پیش برنده می دانستند که بردند، اگر عرفان در درونش خودش را برنده نمی دانست از حریف چینی شکست می خورد.

آهنگریان: می دانستم که حریف چینی را می برم

هر کدام از حریفان شرایط خاص خود را دارند، یکی تکنیکی، یکی قدرتی، یکی ضربه پای بیشتری می زند و یکی ضربه دست بیشتری می زند اما، می گردد همه حریفان را برد کافی است که راه شکست دادنشان را پیدا کنیم. نقاط ضعف را پیدا کنید و روی آن ها زوم کنید. باهوش باشیم می توانیم شکستش دهیم. حریفان من از همان مبارزه اول خوب بودند و من در هیچ تورنمنتی مثل بازی های آسیایی 5 مسابقه نداشتم. بخاطر اشتباهات خودم بازی اول سه رانده شد اما با صحبت های استاد اوجاقی بازی را درآوردم. در مبارزه فینال با حریف چینی رو به رو بودم که از سایت ها مسابقات او را درآوره بودم، نقاط ضعف و قوت او را با کادرفنی و بچه ها شناسایی نموده بودیم. می دانستم که چه کسی مقابلم قرار گرفته است و قرار است چه فشاری وارد گردد، اما می دانستم که می توانم او را ببرم و خدا را شکر که شکستش دادم.

در چند ثانیه آخر راند اول بازی فینال به حریف چینی باختم ولی می دانستم که این حریف هم قابلیت باختن دارد. از لحاظ بدنی در شرایط خوبی قرار دارم و توانستم از تکنیک های خودم استفاده نموده و حریفم را محکوم به باخت کنم.

اوجاقی: چینی ها خوشحال هستند که فقط در دو وزن باخته اند

چینی ها خیلی خوشحال هستند که تنها در دو وزن به ما باخته اند (با خنده). در گذشته چینی ها حریفان شان را بررسی نمی کردند اما الآن روی ووشوکاران ایران حساس هستند و حتی در دهکده بازی ها تمرینات ما را زیر نظر داشتند. چینی ها آدم های مغروری هستند مخصوصا مسوولان شان، اما الآن وقتی ما را می بینند جلو آمده و احوال پرسی می نمایند چون می دانند که ووشوی ایران پیشرفت بسیار زیادی داشته و در نبردهای رو در روی بخش مردان بهتر از آن ها هستیم. ما برای این که پیشرفت بیش تری داشته باشیم، باید مثل این چند سال و حتی بیش تر کوشش کنیم تا از کشورهایی مثل هند که سرمایه گذاری زیادی نموده اند عقب نیافتیم.

آهنگریان: معافیت سربازی هم یک هدف بود

از قبل می دانستیم که با کسب مدال طلای بازی های آسیایی، چنین چیزی (معافیت سربازی) هم وجود دارد و یکی از اهداف بود (با خنده)، ولی هدف اصلی طلای بازی های آسیایی بود و می خواستم این عنوان را به دست بیاورم. دوست دارم این کار را در مسابقات دیگر هم ادامه دهم.

البته همان طور که استاد گفتند شرایطی وجود دارد که ما نباید استپ کنیم. یک بحثی هم که در داخل ایران داریم انتخابی هاست و برای این که من بتوانم به مسابقات اعزام شوم باید از هفت خان انتخابی ها بگذرم و کار را سخت می نماید. بعد از مسابقات یک ماه استراحت فعال می کنم چون اگر بیش تر باشد از شرایط خوبی که الآن دارم دور می شوم. باید کوششم را بیش تر کنم تا اگر الان 20 درصد موفق هستم برای مسابقه بعد 30 درصد موفق شوم. کاری که سیفی می نماید و هر سال تجربه بیشتری را هم به آمادگی بدنی خود می افزاید.

آهنگریان: 19 سالگی ازدواج کردم

من در سن 19 سالگی ازدواج کردم و الآن یک سال و خورده ای است که با همسرم زندگی متاهلی را تجربه می کنیم. رشته تحصیلی من عمران است و در دانشگاه آزاد چالوس ادامه تحصیل می دهم، ترم شش هستم و دو ترم دیگر مدرک لیسانسم را می گیرم.

اوجاقی: من نمی دانستم عمران می خواند (با خنده).

اوجاقی: در ووشو ریزش نخبه نداریم

باید بدانیم که در حال حاضر شرایط مساعدی در ووشو حاکم است که نخبه های ما حفظ می شوند و ریزشی نداریم، اما در بسیاری از رشته ها این شرایط وجود ندارد. ما همین الآن سه تیم ملی داریم که می توانیم هم زمان آن ها را به مسابقه بفرستیم و موفق باشند اما بحث بازی های آسیایی جدا است، اعتقاد دارم که هیچ ووشوکاری جز این چهار نفر نمی توانستند در بازی های آسیایی موفق باشند. سطح ووشو در ایران خیلی بالا است و در رده های پایه هم توانستیم با قهرمانی در دنیا نشان دهیم که نخبه های جدیدی در حال پرورش هستند. سیفی 10 سال است که در تیم ملی است و اگر بخواهد می تواند تا 6 یا 7 سال بعد هم طلا بیاورد چون ما ریزش نخبه نداریم جز این که خود آن ها بروند.

البته الآن در بخش بانوان برای تالو و ساندا به مربی چینی احتیاج داریم ولی باید مربی باشد که سطح بالایی دارد چون سطح ووشوی ایران در صندلیی است که هر مربی نمی تواند یاری نماینده باشد. چینی ها از پیشرفت ووشوی ایران ترسیده اند، ما را تحریم نموده و مربی نمی دادند اما رییس فعلی فدراسیون چین که دبیر کل فدراسیون دنیای است، روابطش با دکتر علی نژاد خوب است و در بازی های آسیایی گفته است که دیگر به ایران مربی چینی می دهیم. دیدند که جنگ با ایران جواب نمی دهد و باید تعامل کرد.

آهنگریان: اوجاقی همیشه نقاط ضعفم را می گوید

به نظر من مربی خوب کسی است که از بازیکن خوب نقطه ضعف دربیاورد و مربی خوب تر کسی است که نقطه ضعف را شناسایی نموده و آن را رفع کند. استاد اوجاقی اول از هر چیز تیم برایش مهم است با اسامی کاری ندارد. همین ویژگی یکی از مهم ترین خوبی های او است و همیشه در تمرینات گفته ام که از داد و فریادهای او ناراحت نمی شوم چون هدفش پیشرفت ما است. همیشه در تمرینات نقاط ضعفم را می گوید حتی وقتی که فکرمی کنم خیلی خوب هستم، به همین دلیل از استاد اوجاقی تشکر می کنم و از فدراسیون ممنوم که ما را حمایت می نماید. شاید در یک دوره تعیین به صورت شخصی از من حمایت گردیده اما، الان حمایت های فدراسیون از شخص نیست و برای همه است. با حمایت های فدراسیون ورزشکار و کادرفنی با یک شرایط روانی آرام تمرین می نمایند و هدفشان فقط تمرین است. حقوق بچه ها سر وقت داده گردیده و نگذاشته اند که دغدغه دیگری داشته باشیم.

آهنگریان: ورزشکاران احتیاج به حمایت دارند

می خواهم نه از صندلی ووشوکار بلکه از صندلی یک ورزشکار بگویم؛ همانطور که از اسم ما تعیین است ورزش کار ما است. بعضی ها مثل من متاهل هستند و یکسری نیستند، برخی شرایط خوبی دارند و با خیال راحت ورزش می نمایند اما برای یکسری ورزش منبع درآمدشان است. امیدوارم جوری حمایت شویم که بتوانیم با خیال راحت تمرین کنیم، نمی گویم حقوق خیلی زیاد ولی حداقل باشد! امیدوارم حداقل از نظر مالی حمایت شویم تا با خیال آسوده همه هدف مان تمرین باشد نه این که از سرکار آمده و بعد تمرین کنیم.

البته کمیته ملی المپیک طبق تعهداتش 5 هزار دلار به طلایی ها، 2 هزار دلار به نقره ای ها و هزار دلار به برنزی ها در پای سکو پرداخت کرد. دکتر علی نژاد هم 5 هزار دلار به طلایی ها پرداخت کرد، قرار شد جوایز نقره ها را هم در تهران بدهد.

آهنگریان: دوری از همسرم سخت است

من قبل از آمدن به رده بزرگسال ازدواج کردم و به نظرم این اتفاق در زندگی من مثبت بود، چون الآن خانواده ام و همسرم باعث انگیزه بیش تر برای من می شوند. همیشه پای سکوی مسابقه به همسرم فکر می کنم. به من گفتند که متاهل بودن سختی ندارد اما وقتی دو نفر با هم ازدواج می نمایند به هم علاقه دارند و می خواهند کنارهم باشند؛ اما الان یک سال و نیم است که ما با هم هستیم ولی خیلی دور بوده ایم، سختی همین دور بودن از همسرم است. خداراشکر تا الان درکم نموده است و خوشحالم که تا الان او را خوشحال نموده ام.

اوجاقی: خانمش ترک است و رمز موفقیتش همین است (با خنده).

آهنگریان: کامنت های فضای مجازی روحیه بخش است

من 5 سال است که در فضای مجازی هستم اما همیشه نظرات مثبت بوده، حتی بعد از بازی های آسیایی هم کسانی را زیر پست هایم دیدم که با هم دعوا می نمایند که عرفان خیلی خوب است. این کامنت ها همیشه به من روحیه داده و دلگرم نماینده است، هرچند که برخی شیطنت می نمایند. بعد از بازی های آسیایی هم هواداران من چندان زیاد نگردیده است، هرچند که صفحه من شخصی است و برای کسب درامد نیست.

اوجاقی: معدل عرفان بالای 18 است

مدال ها به دست می آیند و چند وقتی در ذهن ها هستند، نباید به مدال ها دل بست چون در این صورت زندگی خود شخص از دست می رود. عرفان تا به امروز با کسب این مدال ها تغییری ننموده است و اخلاق او حرفه یی است. اخلاق و رفتار او خوب است و از نظر فنی و تکنیکی هم شرایط خوبی دارد، به طور کلی شرایط او خوب است و معدل عرفان بالای 18 است. امیدوارم این شرایط را حفظ کند تا به درجه های بالاتری برسد چون این توانایی را دارد.

گفت و گو از علی اصغر عبداللهی - وبلاگ وبکو

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "آهنگریان: فیلم های بروسلی را می دیدم!، اوجاقی: حالا چینی ها به ما احترام می گذارند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آهنگریان: فیلم های بروسلی را می دیدم!، اوجاقی: حالا چینی ها به ما احترام می گذارند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید