هنرمندان پشت درب تالار مرکزی شهر کرمان ماندند

به گزارش وبلاگ وبکو، خبرنگاران - گروه استان ها: تالار مرکزی کرمان نماد پروژه های عقب افتاده این شهر است، پروژه ای که قرار بود آبروی فرهنگ و هنر شهر کرمان گردد حالا به ارثیه ای از دولت های قبل تبدیل شده است که در کنار انبوه پروژه های نیمه کاره شهر کمتر مورد توجه قرار نگرفته است.

هنرمندان پشت درب تالار مرکزی شهر کرمان ماندند

بی توجهی به زیرساخت های فیزیکی فرهنگ و هنر در کرمان

زیر ساخت های ضعیف فیزیکی فرهنگ و هنر شهر کرمان شاید دلیل دیگری باشد برای بی توجهی تاریخی به بخش هنر و فرهنگ در این شهر و در شرایط فعلی که بسیاری از طرحهای عمرانی شهر نیمه کاره مانده اند تخصیص اعتبار به پروژه های فرهنگی در صف آخر قرار گرفته است.

عدم مدیریت صحیح پروژه هایی از این دست و ناتوانی در جذب اعتبارات ملی موجب دست به دست شدن این پروژه از دولت نهم به دولت یازدهم شده است و در حالی در سالهای انتهایی دولت یازدهم هستیم که هنوز تکلیف تالار مرکزی کرمان معین نشده است.

طبق آمار در شهر کرمان کمترین تعداد تالار و سالن تخصصی برای برگزاری تئاتر و موسیقی وجود دارد و سالنهای غیر استاندارد محدود موجود نیز چند منظوره و فرسوده شده اند.

تالار مرکزی شهر کرمان با کاربری صرفا فرهنگی دارای تالا تخصصی موسیقی، سینمایی و تئاتر، سالن نمایشگاهی، همایش و پذیرایی، کتابخانه و زیر ساخت های مورد احتیاج است و قرار بود با اجرای این طرح احتیاجهای شهر کرمان حداقل تا 20 سال آینده تامین گردد.

اما وقتی پای حرف اهالی فرهنگ و موسیقی استان کرمان نیز می نشینیم به سادگی می توان انتظار دل سوخته های هنر استان کرمان را برای افتتاح این مرکز فرهنگی را دید.

گفته می گردد جابجایی جانمایی این پروژه و همچنین تغییرات در دولت های نهم و دهم و یازدهم دلیل اصلی تاخیر در تامین اعتبار و افتتاح این پروژه است.

اعتباری که در کشاکش وعده ها گم شده است

عدم تامین اعتبار بزرگترین مجموعه فرهنگی کرمان همواره در کشاکش وعده ها بوده است و در مقاطعی نیز قرار بوده کار تکمیل این پروژه که بیش از 88 درصد فیزیکی دارد توسط بخش خصوصی انجام گردد و این پروژه که از ابتدا قرار بوده 18 ماه طول بکشد حالا 14 سال بلاتکلیف مانده است اما هیچ سرنوشت معینی را نمی توان برای آن متصور شد.

نماینده مردم کرمان در مجلس شورای اسلامی در مجلس شورای اسلامی در تبادل نظر با مهر ضمن درخواست از مسئولان در مورد تکمیل پروژه های نیمه تمام در شهر کرمان گفت: باید ابتدا پروژه های نیمه تمام را به پایان رساند و بعد سراغ پروژه های هزینه بر جدید رفت.

نماینده کرمان: تکمیل تالار شهر کرمان لازم است

محمدمهدی زاهدی اضافه کرد: این اقدام می تواند از استهلاک پروژه های نیمه تمام جلوگیری کند و این سرمایه ها را در اختیار مردم قرار دهد و موجب دلگرمی جامعه گردد.

زاهدی خواهان مشخص تکلف پروژه تالار مرکزی شهر کرمان شد و اضافه کرد: با افتتاح این پروژه بزرگ فرهنگی می توان شاهد افزایش چشمگیر سرانه فضای فیزیکی فرهنگی در کرمان باشیم و انگیزه هنرمندان برای فراوری آثار تاثیر گذار هم بیشتر می گردد.

وی گفت: در استان کرمان یک مکان استاندارد برای برگزاری رویدادهای فرهنگی از جمله تئاتر وجود ندارد و باید این مشکل در کوتاه ترین زمان ممکن برطرف گردد.

این در حالیست که استاندار کرمان نیز چندی قبل از وجود پروژه های نیمه تمامی که مدت هاست به حال خود رها شده و به کندی در حال اجرا هستند گلایه کرد و خواهان تمرکز مدیران مرتبط برای مشخص تکلیف این پروژه ها شد.

در سفر روز گذشته وزیر ارشاد و فرهنگ اسلامی به شهر کرمان نیز یکی از مطالبات اصلی جامعه فرهنگ استان کرمان تامین اعتبار و تکمیل این پروژه بود که البته هیچ خبر خوشی در این زمینه شنیده نشد.

با این وجود مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کرمان وعده افتتاح این پروژه را در سال 98 داده است.

محمد علیزاده می گوید: روند تکمیل این پروژه با انتخاب پیمانکار جدید وارد مرحله پایانی شده است و انتظار داریم این تالار به زودی در اختیار هنرمندان کرمان قرار گیرد.

وی گفت: پروژه بیش از 88 درصد پیشرفت دارد و به نظر می رسد مسائل پیش رو کمرنگ تر از قبل شده است.

علیزاده گفت: طبق قراری که با پیمانکار داریم تاریخ اتمام ساختمان تالار مرکزی شهر کرمان شهریور 98 خواهد بود و بلافاصله کار تجهیز شورع می گردد.

این پروژه با 14 هزار و 500 متر مربع زیر بنا امید هنرمندان کرمانی برای آینده ای بهتر است و همه امیدوارند وعده سال 98 مانند ده ها وعده های که مدیران سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی داده اند به تاریخی دیگر موکول نگردد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "هنرمندان پشت درب تالار مرکزی شهر کرمان ماندند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنرمندان پشت درب تالار مرکزی شهر کرمان ماندند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید