یافته تازه درباره عامل آلزایمر

به گزارش وبلاگ وبکو، پزشکان در یک مطالعه نو دریافتند پروتئین مضری که موجب بروز بیماری آلزایمر می گردد ممکن است در کبد فراوری گردد.

یافته تازه درباره عامل آلزایمر

به گزارش وبلاگ وبکو، آنالیز روی موش های آزمایشگاهی نشان می دهد: پروتئین چربی که در کبد ساخته می گردد باعث تجزیه و آسیب سلول های مغزی شده و می تواند به بروز بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل منجر گردد.

به گفته متخصصان، پروتئینی موسوم به آمیلوئید پیش از این هم با خطر ابتلا به بیماری آلزایمر که شایع ترین نوع زوال عقل است، مرتبط دانسته شده است. رسوب نوعی از همین پروتئین موسوم به آمیلوئید بتا، باعث اختلال در عملکرد سلول های مغزی در افراد مبتلا به بیماری آلزایمر می گردد.

با این حال، حداقل تا به امروز تعیین نشده این پروتئین که به وسیله چندین اندام بدن فراوری می گردد در مغز شکل می گیرد یا در سایر اندام های بدن؟

متخصصان علوم پزشکی در استرالیا اظهار داشتند: یافته های نو نشان می دهد که کبد ممکن است نقش مهمی در آغاز یا پیشرفت آلزایمر ایفا نماید. برای پیشگیری و درمان آلزایمر باید متوجه شد که در واقع چه عاملی باعث بروز این بیماری می گردد.

این مطالعه نشان داد که اندازه زیاد پروتئین چربی سمی در خون می تواند به عروق خونی مغزی به نام مویرگ آسیب برساند، به مغز نفوذ نموده و باعث التهاب و مرگ سلول های مغزی گردد.

به گفته محققان، شناسایی رسوبات آمیلوئید بتا در مغز افراد مبتلا به آلزایمر با استفاده از MRI می تواند به تشخیص آسانتر این بیماری یاری نموده و به طور بالقوه امکان درمان زودتر را فراهم آورد.

درک چگونگی تشکیل این رسوبات آمیلوئیدی در مغز می تواند به محققان در شناسایی داروهایی که از انباشت آنها جلوگیری می نماید، یاری کند.

به گزارش وبلاگ وبکو به نقل از خبرگزاری یونایتدپرس، محققان تاکید کردند: اصلاح رژیم غذایی مانند کاهش مصرف غذاهای پرچرب می تواند به طور بالقوه فراوری این پروتئین در کبد را کند سازد، بنابراین اندازه آن در سطح خون کاهش یافته و از تجمع آن در مغز جلوگیری می گردد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "یافته تازه درباره عامل آلزایمر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یافته تازه درباره عامل آلزایمر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید