چند نکته برای پرورش برگ بیدی

به گزارش وبلاگ وبکو، حتی اگر اسمش را هم نمی دانستید، حتما قبلا آن را دیده بودید. برگ بیدی به خاطر نگهداری آسان و شاخسار رنگارنگی که دارد، محبوب شده. با رعایت این چند نکته آسان، برگ بیدی سالمی داشته باشید!

چند نکته برای پرورش برگ بیدی

این گیاه را می توان به حالت آویز در گلدان های معلق یا رومیزی پرورش داد و یا می توان به صورت قائم نگه داشت.

شرایط رشد

- نور

گیاه به مکانی با نور نسبتا زیاد تا میانه احتیاج دارد. البته در مکان هایی با نور کمتر هم رشد خوبی دارد. هیچ گاه برگ بیدی را در معرض نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

- آبیاری

در فصل رشد گیاه (بهار و تابستان)، برگ بیدی را به خوبی آبیاری کنید. در این هنگام آبیاری را عمیق انجام دهید و اجازه دهید تمام سطوح خاک گلدان خیس گردد. در بین دو آبیاری باید خاک گلدان خشک گردد و سپس آبیاری بعدی انجام گردد. در فصل زمستان آبیاری را کاهش دهید. اگر خاک در بین دو آبیاری خیس بماند، گیاه به پوسیدگی ریشه مبتلا خواهد شد. پس حتما اجازه دهید خاک خشک باشد و سپس آبیاری را انجام دهید. قبل از آبیاری از باز بودن و به میزان بودن سوراخ های زهکش گلدان مطمئن شوید. اگر سوراخ ها به میزان نبودند به وسیله پیچ گوشتی یا دریل سوراخ های تازهی باز کنید.

- رطوبت

همان رطوبت معمول خانه برایش کافی است.

- دما

برگ بیدی به دمایی متعادل و در حد دمای معمول خانه احتیاج دارد. گیاه را از معرض بادهای سرد و خشک در امان نگه دارید.

- خاک

گیاه به خاک گلدانی سبک و با زهکشی خوب احتیاج دارد.

- کود دهی

در ابتدای فصل رشد گیاه را با کودهایی که مواد غذایی را آرام و به تدریج در خاک آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند کود دهی کنید. البته از کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند هم می توانید بهره ببرید. در زمستان کود دهی را کاهش دهید.

تکثیر

برگ بیدی به راحتی به وسیله قلمه ساقه تکثیر می گردد. ساقه هایی که در تماس با خاک قرار می گیرند هم بعد از مدتی ریشه می زنند. استفاده از هورمون رشد معمولا احتیاج نیست. 3 روش تکثیر برگ بیدی را به تفکیک برایتان توضیح می دهیم:

1- تعدادی از ساقه های نسبتا جوان گیاه را به وسیله تیغ یا چاقویی تیز و تمیز، از گیاه جدا کنید. مقداری خاک تازه تهیه کنید و در گلدان های کوچکی بریزید. حالا انتهای قلمه ها را در آن بکارید. بعد از چند هفته رشد تازه را در گیاه مشاهده می کنید. همواره به این نکته توجه داشته باشید که خاکی که تهیه می کنید باید تازه باشد. چرا که بلورهای نمکی که در خاک قدیمی جمع می شوند، برای برگ بیدی کشنده هستند.

2- اگر چه این گیاهان از خیسی خاک شان خوششان نمی آید، اما ریشه زنی در آب را دوست دارند! مقداری قلمه تازه از گیاه ببرید، آنها را در لیوانی آب و در جلوی پنجره ای آفتابی قرار دهید. قلمه ها بعد از زمانی آنقدر کم که شگفت زده تان خواهد نمود، ریشه می دهند! مدتی صبر کنید تا ریشه ها بزرگ تر شوند، حالا آنها را در گلدانی با خاک تازه بکارید.

3- در این روش هم مثل دو روش قبلی تعدادی قلمه نسبتا جوان و سالم از گیاه بگیرید. این بار به جای کاشت قلمه ها در خاک، آنها را روی خاک مرطوب قرار دهید و مطمئن شوید هر کدام از قلمه ها با سطح خاک در تماس هستند. بعد از مدتی مشاهده خواهید کرد که از انتهای هر قلمه ریشه های تازهی به داخل خاک سرازیر شده!

تعویض گلدان

هر زمان احساس کردید گیاه به میزان ای بزرگ شده که برای رشد بیشترش با اشکال روبرو است، گلدان گیاه را تعویض کنید. تعویض گلدان را در بهار انجام دهید. ابتدا اجازه دهید خاک گلدان خشک گردد، سپس به وسیله چند ضربه آرام گیاه را از گلدان فعلی اش خارج کنید. گلدانی یک سایز بزرگ تر را با خاک گلدان تازه پر کنید و گیاه را در آن بکارید و به خوبی آبیاری کنید.

منبع: فوت و فن

به "چند نکته برای پرورش برگ بیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چند نکته برای پرورش برگ بیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید