واکنش عادل الجبیر به حمله به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده عربستان

به گزارش وبلاگ وبکو به نقل از اسپوتنیک، عادل الجبیر وزیر مشاور در امور خارجه عربستان به موضع گیری درباره نفت کش ایرانی پرداخت.

واکنش عادل الجبیر به حمله به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده عربستان

وی در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه آیا عربستان نفت کش ایرانی را هدف قرار داده است، مدعی شد: قطعا خیر، ما از این کارها نمی کنیم. ما قبلا در حادثه حمله به تاسیسات نفتی آرامکو ایران را مورد سرزنش قرار دادیم زیرا موشک ها و پهپادها ساخت ایران بودند و می دانیم که حمله از شمال صورت گرفته است نه جنوب. ما از سازمان ملل خواسته ایم که در روند تحقیقات مشارکت داشته باشد و بعضی کشورها به تحقیق درباره مکان حمله پیوسته اند و به محض تکمیل تحقیقات نتایج آنرا اعلام خواهیم کرد. ما در این کارها(حمله به نفتکش ایرانی) دخیل نیستیم. جدای از آن گزارش ها در این باره ضد و نقیض است. شرکت نفت ملی نفت ایران می گوید که هدف قرار نگرفته است و فرد دیگری می گوید که هدف قرار گرفته است و یکی دیگر می گوید که نفت نشت نموده است. داستان روشن نیست اما ما در این دخالت نداشته ایم و قبلا هم اینکار را انجام نداده ایم. قصه هنوز مبهم است و ما منتظر می مانیم تا ببینیم چه اتفاق افتاده است قبل از اینکه برداشتی داشته باشیم.

این در حالی است که روز گذشته هم سخنگوی اداره مرزبانی سعودی امروز (شنبه) در اولین واکنش به حادثه برای نفتکش ایرانی در دریای سرخ و در نزدیکی ساحل جده مدعی شده بود که مرزبانی سعودی قصد یاری رسانی داشته اما نفتکش ایرانی جی پی اس خود را خاموش نموده و تماس ها را بی پاسخ گذاشته است.

این مقام سعودی ادعا نموده بود که در ساعت 11:47 دقیقه روز آدینه (به وقت محلی) ایمیلی از ایستگاه ساحلی جده دریافت شد که حاوی پیغام ناخدای نفتکش (سابیتی) که پرچم ایران را حمل می کرد بود.

به ادعای مرزبانی سعودی، در پیغام ناخدای نفتکش آمده بود که دماغه نفتکش دچار شکستگی شده و مواد نفتی در حال نشت کردن به داخل دریاست.

وی مدعی شده بود: هنگامی که در حال تحلیل اطلاعات از سوی مراکز هماهنگی جهت امدادرسانی بودیم، معین شد که نفتکش به جهت خود ادامه داده و از مسافت 67 مایل دریایی ساحل جده دور شده است و همچنین جی پی اس خود را نیز خاموش نموده و به تماس ها جوابگو نیست.

مرزبانی دولت سعودی در ادامه ادعا نموده بود: در ساعت 15:50 دقیقه، بار دیگر مکان نفتکش به روزرسانی و معین شد که در مسافت 79 مایل دریایی در جنوب غرب ساحل جده و در 64 مایل دریایی نزدیک ترین ساحل قرار گرفته است و با سرعت 9.7 گره دریایی در درجه 152 در حال حرکت است.

لازم به ذکر است که وابط عمومی و امور بین الملل شرکت ملی نفتکش ایران نفتکش ایرانی سابیتی صبح روز آدینه 11 اکتبر 2019 اظهار داشت: نفتکش ایرانی سابیتی در ساعت های 5 و 5:20 صبح روز آدینه 19 مهرماه 98 به وقت ایران در 60 مایلی بندر جده عربستان سعودی دچار تخریب در بخش بدنه شده است که احتمال می رود دلیل آن اصابت دو موشک باشد. این سانحه آسیب دیدگی در مخازن 1 و 2 در قسمت سمت راست کشتی به ابعاد نیم تا یک و نیم متر در بدنه کشتی ایجاد نموده است. منشا این حملات هنوز معین نشده است و تحت آنالیز و رصد کارشناسی و امنیتی قرار گرفته است.این کشتی خوشبختانه دچار حریق نشده است و همه کارکنان کشتی در وضعیت سالم و ایمن به سر برده و کشتی نیز با کوشش کارکنان کشتی و راهنمایی کارشناسان حاضر در اتاق اضطرار شرکت ملی نفتکش در وضعیت با ثباتی قرار گرفته است.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در واکنش به هدف قرار دریافت نفتکش ایرانی سابیتی در دریای سرخ گفت: آنالیز های صورت گرفته توسط شرکت ملی نفتکش ایران نشان می دهد که کشتی ایرانی از مکانی نزدیک به کریدور عبوری این نفتکش از شرق دریای سرخ، دو بار و به فاصله حدود نیم ساعت مورد هدف قرار گرفته و آسیب دیده است. خوشبختانه خدمه نفتکش هیچ گونه آسیبی ندیده اند و شناور در حالت پایدار قرار گرفته است. در چند ماه گذشته بعضی اقدامات تخریبی دیگر نیز علیه نفتکش های ایران در دریای سرخ صورت پذیرفته که آنالیز ها درخصوص عوامل دخیل در این اقدامات در حال اجرا است. کلیه مسئولیت های ناشی از این اقدام از جمله آلودگی شدید زیست محیطی ایجاد شده در منطقه بر عهده عوامل این ماجراجویی خطرناک است. آنالیز جزئیات و عوامل این اقدام خطرناک ادامه داشته و پس از حصول نتیجه اعلام خواهد شد.

منبع: خبرگزاری مهر

به "واکنش عادل الجبیر به حمله به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واکنش عادل الجبیر به حمله به نفتکش ایرانی در نزدیکی جده عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید