معرفی می کنم، رز صحرایی!

به گزارش وبلاگ وبکو، این گیاه، که به نام آدنیوم هم خوانده می گردد، ساقه ای ساکولنتی و گل های قرمز پر رنگ دارد! آدنیوم را می توان در زمستان هم سبز نگه داشت، پس مناسب همین فصل است! تهیه اش کنید!

معرفی می کنم، رز صحرایی!

با فراهم آوردن مقداری گرما و آبیاری سبک ، رز صحرایی تان برگ هایش را در زمستان هم حفظ می نماید. هر قسمت از این گیاه جذابیتی خاص خود دارد، از ریشه های باد نموده اش گرفته تا گل های براق و برگ های باریک و سبزش. راستی جالب است بدانید این گیاه نوعی ساکولنت است!

اگر می خواهید آن را در خانه پرورش دهید باید به یک نکته توجه داشته باشید، شیره گیاه سمی است و نباید در تماس با بدن قرار گیرد. پس اگر در خانه کودک یا حیوان خانگی دارید، باید در خصوص خرید این گیاه تتازه نظر کنید.

اگر در هنگام تعویض گلدان یا هر موقع دیگری، پوست تان با شیره گیاه تماس پیدا کرد، به سرعت محل تماس را با آب و صابون بشویید.

شرایط رشد

- نور

گیاه به مکانی روشن با نور زیاد احتیاج دارد. پس اگر خانه ای تاریک دارید از پرورش آدنیوم صرف نظر کنید. برترین مکان برای قرار دادن گیاه در لبه یا جلوی پنجره ای آفتاب گیر است.

- آبیاری

در طول بهار و تابستان گیاه را به خوبی آبیاری کنید. آبیاری را در زمستان کاهش دهید اما آنقدر کم نکنید که گیاه آغاز به برگ ریزی کند.

- دما

گیاه هوای گرم را دوست دارد. در صورت فراهم کردن گرما در فصل زمستان، برگ های خود را حفظ می نماید.

- خاک

خاک های مخصوص کاکتوسی که در بازار موجودند برای کاشت آدنیوم مناسب هستند. بهتر است که پی اچ خاک حدود 6 (اندکی اسیدی) باشد. دقت کنید که خاک آدنیوم باید زهکشی خوبی داشته باشد، پس اگر زهکشی خاک مناسب نیست و فکر می کنید که خاک سنگین است، مقداری شن یا سنگریزه به آن اضافه کنید تا زهکشی آن بهتر گردد.

- کود دهی

گیاه را در طول فصل بهار و تابستان با کودهای مایعی که حاوی تمامی عناصر مورد احتیاج گیاه هستند، کود دهی کنید. یا می توانید از کودهایی که مواد غذایی را به تدریج در خاک آزاد می نمایند و در اختیار گیاه قرار می دهند بهره ببرید. کود دهی را بر طبق دستور روی بسته کود انجام دهید.

تکثیر

تکثیر آدنیوم معمولا با استفاده از بذر انجام می گیرد. ممکن است گیاه تان بعد از گل دهی غلاف بذر فراوری کند. به محض رسیدن بذر، آنها را از گیاه جدا کنید و در خاک مخصوص جوانه زنی بکارید. کاشت بذور را بلافاصله انجام دهید تا شانس جوانه زنی دانه ها بیشتر گردد. هر چه دانه ها تازه تر باشند بهتر است. اگر گیاه تان هنوز به میزان کافی بالغ نشده که دانه فراوری کند، دانه آن را از گلفروشی ها تهیه کنید و قبل از خرید از تازه بودن دانه ها اطمینان حاصل کنید.

برخی از باغبانان بذر های کاشته شده را در مکانی با یک منبع گرما قرار می دهند. بعد از 1 ماه از زمان جوانه زنی بذور، گیاهان تازه باید برای انتقال به گلدان آماده باشند.

رز صحرایی از طریق قلمه ساقه هم می تواند تکثیر گردد. اما تکثیر به روش کاشت بذر موفقیت آمیز تر است. به هر حال برای تکثیر از طریق قلمه گیری، از طریق چاقو یا تیغی تیز و تمیز، قلمه ای از شاخه های تقریبا جوان گیاه تهیه کنید و آن را در خاک مخصوص ریشه زنی بکارید و در محیطی گرم قرار دهید. بیشتر قلمه ها در این روش، در فراوری ریشه هایی قوی شکست می خورند.

تعویض گلدان

گیاه را در موقع احتیاج (هر زمان که احساس کردید گیاه به حد کافی بزرگ شده است) تعویض گلدان کنید.

زمانی که به نظرتان رسید گلدان، برای رشد بیشتر گیاه فضای خالی ندارد، زمان تعویض آن فرا رسیده است. در این هنگام ابتدا اجازه دهید خاک گلدان گیاه خشک گردد. سپس به کف و دیواره های گلدان چند ضربه آهسته وارد کنید، خواهید دید که گیاه به راحتی از داخل گلدان خارج می گردد. خاک قدیمی اطراف ریشه گیاه را به آرامی با دست جدا کنید و مواظب باشید که در این مرحله به ریشه های گیاه آسیبی نرسانید. در این هنگام ریشه های خشک و مرده یا پوسیده را هم جدا کنید. گلدانی تنها یک سایز بزرگ تر از گلدان قبلی گیاه تهیه کنید و گیاه را در آن قرار دهید و سپس گلدان را با خاک تازه پر کنید.

گیاه را به مدت یک هفته آبیاری نکنید و سپس آن به تدریج آب دهید.

منبع: فوت و فن / thespruce.com

به "معرفی می کنم، رز صحرایی!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معرفی می کنم، رز صحرایی!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید