سورنتو نامی آشنا و محبوب

به گزارش وبلاگ وبکو، کیا سورنتو یک SUV متوسط محصول شرکت کیا موتورز کره جنوبی است و اولین شاسی بلند شرکت کیا محسوب می گردد. کیا سورنتو برای ما ایرانیان نامی آشنا و محبوب است؛ شاسی بلند شهری کارآمدی که قابلیت های آفرود هم داشت. نخستین نسل از این خودرو در سال 2002 به بازار جهانی معرفی گردید و فراوری آن تا سال 2009 ادامه پیدا کرد. این خودرو نخستین کوشش کیا موتورز برای رهایی از موج ورشکستگی و ورود به بازارهای تازه در کلاسی نوین بود؛ یک شاسی بلند مد روز و ارزان قیمت می توانست یاری بزرگی به فروش کیا بکند. شرکت اطلس خودرو این نسل از سورنتو را از سال 2008 به بازار ایران عرضه کرد و تنها در مدت فروش تا سال 2009، به یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای بازار کشورمان تبدیل شد. سورنتو طراحی نسبتاً خوبی داشت و این ویژگی در کنار موتور قدرتمند و تجهیزات رفاهی نسبتاً زیاد، از مهم ترین عوامل محبوبیت آن بودند.

سورنتو نامی آشنا و محبوب

سورنتو ساده اما دوست داشتنی

طراحی این خودرو در زمان عرضه اش قابل قبول بود، اما در بازار امروز نمی توان آن را خودرویی جذاب و زیبا دانست. سورنتو پیرو زبان طراحی است که کیا در آن موقع برای خودروهای خود استفاده می کرد. در جلوی خودرو یک جلوپنجره کوچک دیده می گردد و قطعات پلاستیکی دورتادور بدنه مورد استفاده قرار گرفته اند. البته این قطعات پلاستیکی در بعضی نسخه ها دیده نمی شوند و تمام اجزای بدنه به یک رنگ است. بیرون خودروی سورنتو شباهت بسیار زیادی به کراس اوور کامپکت کیا، یعنی اسپورتیج، دارد. در این دو خودرو، ویژگی هایی مانند جلوپنجره چندتکه، ورودی هوای باریک و چراغ جلوهای بزرگ تر با قاب های نارنجی مشترک است. سایز رینگ چرخ این خودرو 16 اینچ است ولی برای آن ها رینگ 17 اینچ نیز موجود است. با ورود به داخل کابین، سادگی بیش ازحد آن مورد توجه قرار خواهد گرفت اما باتوجه به زمان فراوریش، این ویژگی زیاد عجیب به نظر نمی آید. متریال به کاررفته در کابین هم بیش تر از جنس پلاستیک است، اما کیفیت نسبتاً خوبی دارد. فضای داخل کابین بزرگ و جادار است و پنج سرنشین بزرگ سال، بدون هیچ مسئله ای، حتی در سفرهای طولانی، در سورنتو جای می گیرند. مدلی که به ایران وارد شده از امکانات کاربردی ای چون سیستم برقی به صورت استاندارد، باز و بسته شدن درها با دزدگیر و سیستم صوتی مجهز به 10 باند برخوردار است. همچنین، جایگاه های عقب این خودرو به نسبت 40 به 60 تا می شوند و در نتیجه، فضای صندوق آن تا حدود 880 لیتر می رسد.

یک شاسی بلند پرقدرت و توانمند

شرکت کیا در سال 2007، این خودرو را هم از لحاظ فنی و هم ظاهری بازطراحی کرد و حجم موتور این خودرو را تا 3800 سی سی افزایش داد. اما در کشور ما، فقط مدل دودیفرانسیل با حجم موتور 3300 سی سی و 6 سیلندر موجود است و قادر است 241 اسب بخار قدرت و 307 نیوتن متر گشتاور فراوری کند که این قدرت از طریق جعبه دنده 5 سرعته اتوماتیک به هر چهار چرخ انتقال پیدا می نماید. سورنتو با داشتن کم تر از 463 سانتی متر طول، وزنی بسیار بالا و نزدیک به دو تُن دارد و همین وزن بالا در کنار حجم نسبتاً زیاد موتور، موجب شده تا اشتهای زیادی برای مصرف سوخت داشته باشد. حجم باک سورنتو 80 لیتر و مصرف سوخت ترکیبی اش در هر 100 کیلومتر برابر با 10.8 لیتر است. حداکثر سرعت آن 189 کیلومتر در ساعت و شتاب صفر تا 100 کیلومتر آن 9.2 ثانیه است. این خودرو دارای استاندارد آلایندگی یورو 3 است. از آپشن های ایمنی و رفاهی در نظر گرفته شده برای نسل اول سورنتو می توان به مواردی نظیر شش عدد کیسه هوا، سیستم ترمز جلو و عقب دیسکی (ABS ESP)، قفل مرکزی، ریموت کنترل، ایموبلایزر، پشت سری های فعال هنگام تصادف، تنظیم برقی جایگاه راننده با گرم کن، آینه های تاشوی برقی با گرم کن، کروز کنترل، دکمه های کنترل سیستم صوتی از روی فرمان و سنسور پارک عقب اشاره نمود.

وضعیت سورنتو 3300 سی سی (نسل اول) در بازار ایران

زمانی که اولین نسل کیا سورنتو به بازار خودروی کشورمان راه پیدا کرد، محصولات صنعت خودروسازی کره جنوبی در حال اوج دریافت و جا باز کردن در دل ایرانیان بودند. به همین دلیل، زمینه مساعدی برای درخشش این خودرو در بازار کم تنوع و نه چندان پُررونق آن روزهای ایران فراهم بود و سورنتو نیز از فرصت به خوبی استفاده کرد و به سرعت به یکی از محبوب ترین شاسی بلندهای بازار ایران تبدیل شد و با وجود قیمت بالا، فروش خوبی را تجربه کرد و خاطره خوبی از خود به جا گذاشت. به لطف همین محبوبیتش هم اکنون نیز خریدوفروش این نسل سورنتو در بازار خودروهای کارکرده کم وبیش رونق دارد.

منبع: دیوار

به "سورنتو نامی آشنا و محبوب" امتیاز دهید

2 کاربر به "سورنتو نامی آشنا و محبوب" امتیاز داده اند | 4.5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سورنتو نامی آشنا و محبوب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید