دبی از جدیدترین هتل قدیمی خود رونمایی کرد: QE2

به گزارش وبلاگ وبکو، در دبی، به راحتی می توان آرزوی چیزهای نو را کرد؛ از آسمان خراش ها گرفته تا ماشین های اس پورت. بنابراین شاید تعجب کنید که آخرین هتل لوکس این شهر، قدیمی ترین هتل آن است.

دبی از جدیدترین هتل قدیمی خود رونمایی کرد: QE2

ملکه الیزابت دوم (QE2)، معروف ترین کشتی اقیانوس پیمای جهان که عمر آن به دهه 1960 برمی گردد، در ماه آوریل درهای خود را یک بار دیگر به روی مهمانان خود گگردد. اما عمر اقیانوس نوردی آن دیگر سر آمده است - این کشتی این بار در شهر بندری مینا رشید، خانه تازه خود در کشور امارات متحده عربی، مستقر خواهد شد.

حمزه مصطفی، مدیر عامل شرکت هتل های PCFC، شرکت دولتی اداره کننده کشتی، معتقد است که عمر این کشتی را می توان یک مزیت عالی در بازار هتل دبی در نظر گرفت. او به CNN گفت:

این کشتی ارزش های تاریخی زیادی دارد. دبی شهر تازهی است و این کشتی، یکی از قدیمی ترین داشته های آن است.

در حقیقت، این اقیانوس پیما که به وسیله ملکه الیزابت دوم در سال 1967 به آب انداخته شد، فقط چهار سال مسن تر از خود امارات است.

حفظ تاریخ کشتی

ارزش تاریخی کشتی نکته مهمی است که در زمان فروش باید به آن دقت گردد، برخلاف نقاط دیگر شهر هیچ زمین تنیس مرتفع، آکواریوم یا زمین اسکی در آن وجود ندارد. در عوض، جاذبه های اصلی آن ریشه در گذشته دارند: موزه ای که 39 سال خدمت QE2 را نشان می دهد، فرصتی برای راه رفتن روی همان عرشه ای که نلسون ماندلا و دیوید بووی روی آن گام برداشته اند، و برای بعضی از مهمانان بسیار ویژه که فقط با دعوتنامه وارد این کشتی-هتل می شوند این فرصت وجود دارد که در سوئیت های سلطنتی بخوابند که ملکه الیزابت دوم و مادرش زمانی در آن استراحت می کردند.

در حال حاضر 224 اتاق در بخش تجاری آماده استفاده است و تا زمان افتتاح این هتل بزرگ در ماه اکتبر، تعداد آن ها حداقل به 600 اتاق خواهد رسید. قیمت هر اتاق از 150 دلار برای اقامت در هر شب شروع می گردد. اتاق ها، درست به همان سبک و سیاقی که در دهه شصت داشتند، دارای پانل های چوبی تیره هستند.

مصطفی می گوید:

QE2 برای ما خیلی عزیز است، او یکی از معروف ترین اقیانوس نوردانی است که تا به حال در جهان وجود داشته است. ما QE2 را تحسین می کنیم و می خواهیم آن را به قدرت سابق آن باز گردانیم. ما روی موضوعاتی تمرکز نموده ایم که آن را معروف می نماید...

می خواهیم که QE2در وهله اول یک موزه و سپس، یک هتل باشد. وقتی که شما روی عرضه راه می روید، احساس می کنید که گویی به درون یک ماشین زمان وارد شده اید - گویی اکنون سال 1969 است و این اولین سفری است که QE2 انجام می دهد. به این صورت، می توانید گذشته تاریخ را دریابید.

سفر در طول زمان

QE2 در فاصله 5000 مایلی از دبی و در کارخانه کشتی سازی کلایدبانک، اسکاتلند، به دنیا آمد. او، بیش از 30 سال گل سرسبد Cunard Line بود و در عصر طلایی اقیانوس پیماها و شروع جهانی امروز کشتی های کروز، یک نشانه به شمار میرود.

هنگامی که این کشتی 293.5 متری به دبی فروخته شد، ظرفیت حمل 2٬500٬000 (2.5 میلیون) مسافر را داشت و در انتهای عمر کاری خود، پیروز شد که 812 بار از اقیانوس اطلس عبور کند و 25 بار جهان را دور بزند. او بیشتر از هر کشتی دیگری سفر کرد - طبق گفته های Cunard Lines، او تقریبا 6٬000٬000 (6 میلیون) مایل سفر نموده است.

مردم در همه جا اخبار QE2 را دنبال می کردند. بیش از 1.000.000 (یک میلیون) نفر به آب انداختن آن را در سال 1990 در سواحل لیورپول دیدن کردند. او، توجه همه دیدنگران را در بنادر مختلف جهان - از استرالیا گرفته تا ژاپن و سنگاپور و هنگ کنگ - به خود جلب نموده بود.

معروفیت او زمانی به اوج خود رسید که افراد مشهوری مانند رینگو استار و جورج هریسون از گروه بیتل ها و هنرپیشه های سوپر استاری مانند الیزابت تیلور و جان تراولتا از آن بازدید کردند. او حتی در سال 1982 هم که به عنوان یک کشتی جنگی در جنگ فالکلند حضور داشت و عرشه های آن تبدیل به خوابگاهی برای 3000 سرباز بریتانیایی شده بود، باز هم مجذوب کننده بود و دل می ربود.

اریک فلاندرز، یکی از مقامات مطبوعاتی Cunard می گوید که QE2 تبدیل به یک سفیر برای بریتانیا شده بود. به همین علت است که شاید کمی عجیب و غریب به نظر برسد که قرار است عمر این کشتی غول پیکر در خلیج فارس به پایان برسد. فلاندرز می گوید:

هیچ ارتباطی بین این کشتی و دبی وجود ندارد.

بعلاوه او به این نکته هم اشاره می نماید که:

ولی کشورهای کمی بودند که تمایل به سرمایه گذاری روی این کشتی داشتند.

در وهله اول، هزینه خرید کشتی و در وهله دوم، هزینه تبدیل آن به هتلی که مردم تمایل به اقامت در آن را داشته باشند، حائز اهمیت است. فکر نمی کنم که در انگلیس هزینه ای برای این کار در نظر گرفته شده باشد.

عاملی برای تقویت توریستی

دبی تا کنون هزینه زیادی را صرف کشتی مذکور نموده است. QE2 به قیمت 100٬000٬000 (100 میلیون) دلار خریداری شده است و بازسازی های PCFC که احتیاج به 2٬700٬000 (2 میلیون و 700 هزار) ساعت کار دارد، بر این هزینه ها خواهد اضافه کرد.

اما، امارات متحده عربی، به طور کلی علاقه زیادی به سرمایه گذاری در بخش توریستی دارد. از همه مهم تر، طبق آمار رسمی منتشر شده به وسیله دولت، سهم کل بخش سفر و توریستی در امارات متحده عربی در سال 2016 به بیش از 43٬300٬000٬000 (43 میلیارد و 300 میلیون) دلار رسیده است که برابر با 12.1٪ از کل فراوری ناخالص داخلی است. این بخش بعلاوه، 5.4٪ از کل اشتغال این کشور را به خود اختصاص داده است.

با توجه به گزارش های منتشر شده به وسیله وزارت توریستی و بازاریابی بازرگانی دبی، دبی با 16٬000٬000 (16 میلیون) توریست در سال 2017، مهم ترین جاذبه امارات است. مصطفی معتقد است که QE2 می تواند باعث مجذوب کنندهیت بیشتر آن هم بگردد - به ویژه به این علت که آن دارای مجذوب کنندهیت هایی برای انگلیسی ها است که سومین منبع بزرگ توریست در دبی هستند. او می گوید:

اضافه کردن این جاذبه به دبی عاملی دیگری برای اقامت بیشتر توریستان در دبی است و برای شهری پویا که بر توریستی تمرکز نموده است، همه چیز به جاذبه های توریستی آن ختم می گردد و به همین علت است که شما به این شهر می آیید.

از نظر راب لایتبادی، یکی از هواداران پر و پا قرص QE2 و بنیانگذار وب سایتی برای علاقه مندان QE2، فقدان ارتباط تاریخی این اقیانوس پیما و محل اقامت فعلی آن، باعث نمی گردد که او دلسرد گردد. QE2 همچنان مجذوب کنندهیت خود را حفظ نموده است و او همچنان منتظر فرصتی برای بازگشت به عرشه آن است. او می گوید:

به محض این که بتوانم هزینه آن را جمع کنم، به آن جا خواهم آمد.

موضوعی که بیشتر از هر چیز دیگری برای لایتبادی مهم است آن است که این کشتی هنوز هم مانند همان روزی است که او در 14 سالگی در سال 1987، برای اولین بار پا بر روی آن گذاشت. او می گوید:

آن هنوز همان کشتی است که می شناختیم.

و با رضایت از این موضوع که طرح های ابتدایی که پر از دودکش های شیشه ای و سوئیت های پنت هاوس بودند به پایان نرسیده اند، ادامه می دهد:

فکر می کنم همه هواداران از این موضوع خیلی خرسند باشند.

کریس فریم، مورخ وقایع دریایی، که مطالب زیادی درباره QE2 نوشته است، با این گفته موافق است. او هتل تازه را جایگزین محترمانه ای می نامد که ماهیت کشتی را حفظ می نماید و در عین حال، کابین ها را طوری بازسازی نموده است که شامل امکانات مدرن، مانند تلویزیون های صفحه تخت، وای فای و دستگاه های قهوه ساز باشد.

فریم می گوید:

مشاهده این که QE2 بعد از یک دهه از کارافتادگی باز هم به زندگی برگشته است، فوق العاده است. امیدوارم که این کشتی در جایگاه یک هتل بتواند عملکرد پیروزی داشته باشد؛ او نمادی جهانی است و باید برای نسل های آینده حفظ گردد.

منبع: کجارو / edition.cnn.com

به "دبی از جدیدترین هتل قدیمی خود رونمایی کرد: QE2" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دبی از جدیدترین هتل قدیمی خود رونمایی کرد: QE2"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید