انجام سدهای خاکی مانع بروز خسارات ناشی از روان آبها شد

به گزارش وبلاگ وبکو، معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان گفت: انجام سدهای خاکی بعضی شهرستان های استان مانع از بروز خسارات ناشی از روان آبها شد.

انجام سدهای خاکی مانع بروز خسارات ناشی از روان آبها شد

مهندس محمدحسین بابایی در گفت وگو با خبرنگار وبلاگ وبکو، اظهار کرد: با وجود مسائل اعتباری از اول پاییز سال گذشته تاکنون 1 میلیون و 200 هزار مترمکعب عملیات خاکی، 430 هزار مترمکعب عملیات گابیونی، 360 هزار مترمکعب عملیات سنگی ملاتی و... را در 420 هزار هکتار از اراضی استان اجرا شده که نقش قابل توجهی در کنترل رواناب ها داشت.

وی ادامه داد: 12 میلیارد مترمکعب رواناب سالانه لرستان به دلیل خصوصیات متنوع توپوگرافی، ساختار زمین شناسی و شرایط اقلیمی لرستان که 75 درصد از مساحت آن را اراضی ملی تشکیل می دهد سبب خسارات فراوان اقتصادی و جانی شده به طوری که تمام شهرستان های استان تحت تاثیر آن موضوع هستند.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان اعلام کرد: این در حالیست که درصورت عدم وجود این حجم از عملیات اجرایی آبخیزداری، خسارات اقتصادی و تخریب منابع و زیرساخت ها و نیز لطمات جانی و... در استان چندین برابر می بود.

بابایی با بیان اینکه سدهای خاکی ملاطالب، دره باغ و خروسان شهرستان ازنا با حجم مخازن 3 میلیون و 180 هزار مترمکعب مانع از انتقال رواناب و رسوب به شهر ازنا شده است، اضافه نمود: همچنین سدهای دره حیدر، کندر و دهنو شهرستان الیگودرز نیز با حجم مخازن 2 میلیون و 230 هزار مترمکعب، سدهای خاکی دوگر و چگنی 1 و 2 در شهرستان دوره چگنی 3 میلیون و 560 هزار مترمکعب و سد خاکی رومشکان یک میلیون و 200 هزار مترمکعب از انتقال این حجم رسوب و رواناب به این مناطق جلوگیری نموده است.

معاون آبخیزداری منابع طبیعی لرستان اظهار کرد: همچنین سد خاکی بسطام شهرستان سلسله با حجم مخزن یک میلیون و 600 هزار مترمکعب و سد خاکی دهکرد بروجرد با حجم مخزن یک میلیون و 500 هزار مترمکعب نیز موجب نگهداشت این حجم از رواناب و جلوگیری از انتقال آن به محدوده شهرهای خرم آباد و بروجرد شد.

وی اعلام کرد: عدم تخصیص اعتبار لازم به پروژه آبخیزداری استان، چالش های مربوط به خشکسالی و تغییر اقلیم و خشکسالی جنگل ها، چالش های ناشی از اجرای پروژه های ملی-عمرانی با توجه به بند ب ماده 12 قانون افزایش بهره وری بخش کشاورزی و منابع طبیعی و تأکید بر برگشت وصولی های ادارات کل منابع طبیعی در راستای اصلاح و احیای اراضی ملی از جمله مسائل این اداره کل است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

به "انجام سدهای خاکی مانع بروز خسارات ناشی از روان آبها شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انجام سدهای خاکی مانع بروز خسارات ناشی از روان آبها شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید